Gå til innhold

Oppsummering S-ATA på A7N8X-E Deluxe?

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt på med Min nye Samsung SpinPoint 160g hd i evigheter.

Jeg har lest rundt omkring i forumet og fått mange forslag til å løse det; sett på utallige drivere; prøvd utallige drivere og alt.

Spørsmålene:

1) Hvilken driver skal A7N8X-E Deluxe bruke? Kan noen poste en garantert link?

2) Når jeg har trykt F6- og valgt å boote windows med de driverne,

skal det restartes først eller skal setup bare føre meg til WIN installasjon?

3) Hvis jeg bruker CD-Rom som first boot når jeg har XP-cd inne, skal second boot være HD-0 eller SCSI?

4) Bruker floppy-disks, og på 2 av driverne sto det at det manglet en txt fil, oem noe.txt.

5) Hva er egentlig forholdet "vanlig s-ata hd" og "RAID" ?

Takk for oppmerksomheten og tålmodigheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den hardisken er serie ATA går jeg ut fra.... Da er der en jumper ved siden av batteriet (side 19 User`s Manual) som skal stå riktig. Med det samme du er der kan du Clear RTC-RAM/CMOS...(side 21 User`s Manual)

Du setter First Boot Device til floppy, Second Boot Device til SCSI (eller HDD) og Third Boot Device til CDROM

Så skal hardisken din være formatert sånn at BIOS-pekeren går forbi den og starter på CD...

Det fulgte med en hovedkortet en Floppydisk hvor det står "Serial ATA Driver Disk driver disk 1/1 (versjon 10021 eller noe sånnt)" .... Den tilhører Silikon Image Sil 3112A Controller with 2 ports (supports RAID 0/1)

Den skal du ha for hand. (Hvis ikke må du laste den ned fra

Silikon Image Sil 3112A .... eller ASUS ...Gooogle og finn...)

Du starter opp sånn som du har gjort før og presser F6 (som før) så venter du til WindowsXP -setup spør om du har SCSI og noe blabla... svarer du y eller var det j følger anvisningen og setter inn den omtalte floppydisken. (tenker dette var tricket du ikke fikk til...)

Så skal maskinen fortsette med setup og du hjelper til når du får anvisning om det.

Deretter skal du ikke tenke på drivere i heletatt, men oppgradere med SP2 (som du burde ha lastet ned på forhand) til en CD. Få opp brannmuren og virusprogrammet ,.....deretter koble til internett og la maskinen oppgradere seg selv med alle drivere og det som skal til.... Det blir bra...

Fra tirsdag av oppgraderer maskinen seg med SP2 enten du vil eller ei...

Lykke til :cool:

Må få understreke viktigheten av å få opp brannmuren og virusprogrammet før du kobler til internet, for det går kun sekunder (i verste fall) før maskinen er infisert....

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Jeg fikk et nytt problem; etter jeg trykte F6 og kom inn på en meny hvor jeg skulle velge drivere; kom det opp to stk. En var Win XP 2000/ Server 2003 (Jeg valgte den) og den andre var noe med 2000.

Jeg valgte driveren og setup fortsatte, men da den var ferdig til å istallere;

(Trykk ENTER for å installere Windows" Sto det etterpå at det ikke var noen hard-disker koblet til maskina.

Jumperen står korrekt.

Når jeg har prøvd 3 drivere må det vel være noe annet.. :hmm:

Lenke til kommentar

Denne helga har jeg brukt til å formatere.

Også jeg skulle ha OS på en S-ATA disk på me et A7N8 Deluxe HK.

Det var ikke bare lett. Jeg hadde en ny Win XP CD md SP2, S-ATA drivere hadde jeg på diskett og det var ikke noe problem å laste mde inn. Alle andre disker ble koblet fra og bios justert.

Dog gjenkjente Win Xp installasjonen ikke S-ATA disken, den bare klagde på at det ikke var noen disker tilgjengelig.

Etter utallige forsøk endte det med at jeg tok en gammel Hd og installerte OS på den. Etter avsluttet installasjon og installering av enkelte drivere og Win oppdateringer brukte jeg Norton Ghost til å speile OS på S-ATA disken.

Resultatet er at jeg nå sitter med OS på S-ATA disken.

Likevel var det ikke bare problemfritt å speile. Jeg måtte gjøre to forsøk før det endelige resultatet. En må passe på at HD som data skal speiles til er totalt uformatert. Under wizarden i Norton Ghost skal en ha følgende innstillinger:

"set drive active (for booting OS)"

"resize drive to fill unallocated space"

"copy MBR"

Sett nye disken til primary og velg "stasjonsbokstav" = None.

Derfra gikk det smertefritt for min del.

De første gangene fikk jeg OSet over på S-ATA disken, jeg fikk også boota fra disken. Men når jeg fjerna disken som jeg speila fra så låste Win XP seg under oppstart.

Ellers er jeg fornøyd, disken var en 74GB Raptor. Angående hastighet er jeg imponert selv om jeg ennå ike har prøvd så mye, men jeg merker raskere oppstart av både Win Xp og programmer. Alt går liksom mer glatt. Angående støynivået så knitrer den noe når den jobber, men ved tomgang så er den stillere enn mine WD2500JB.

Lenke til kommentar

Hmm.. Tja, hva skal en si Gunderz. Pussig :hmm: .... Jeg har samme HK som deg, bruker 1.0051 driverne som jeg F6'et inn ved boot fra Cden. Hadde ingen problem i det hele tatt med å istallere XP på en 250GB seagate... Står jumpern riktig på HK?

Mvh

Stoneheart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...