Gå til innhold

Server med Fedora Core 2

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter her nå og har akkuratt innstallert Fedora Core 2 på en maskin som jeg skal bruke til server. Er ferdig med installasjonen og har kommet så langt til at jeg kan logge inn på localhost. Men det som er problemet er at jeg er helt grønn på linux, og vet derfor ikke hva jeg skal gjøre videre. Har installert støtte for å kjøre ftp, mail-server, dhcp og noen flere som jeg ikke husker (haket av de fleste som var i den menyen hvor jeg skulle velge pakker som skulle installeres). Har tenkt på å styre hele systemet med Webmin. Men hvordan kan jeg få lastet dette ned og installert? Noen som har peiling på dette? evt. som har mulighet til å skrive en grei fremgangsmåte?

Takker for alle svar.

Intellic

Endret av intellic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

logg deg på som root (renger med du vet hva du har som root passord?)

regner med du har grafisk (KDE, GNOM el.) installasjon, men gå bare inn i ett shell, gå inn i folderen der du ønsker å laste ned, eksempelvis /tmp, skriv så:

wget http://prdownloads.sourceforge.net/webadmi...in-1.190.tar.gz

for å pakke det opp: tar -zxvf webmin-1.190.tar.gz

resten klarer du ved å lese install, README filene

Endret av Lassie
Lenke til kommentar

Tror ikke at jeg har installert noe grafisk grensesnitt...

Hvordan finner jeg ut det? Evt. hvordan kan jeg installere dette etter at installasjonen er fullført? (helst uten å formatere).

Intellic

Endret av intellic
Lenke til kommentar
Tror ikke at jeg har installert noe grafisk grensesnitt...

Hvordan finner jeg ut det? Evt. hvordan kan jeg installere dette etter at installasjonen er fullført? (helst uten å formatere).

Intellic

Skriv "startx" for å starte grafiskt grensesnitt.

last ned webmin filen som ble linket til ved å skrive

wget url

url = hele web adressen til filen

for å installere skriver du

rpm -Uvh webmin*

Tozer

EDIT: så nå at det var en tar.gz fil. :blush:

pakke ut tar.gz filen ved å skrive

tar -zxvf webmin*

så bytte til webmin mappen.

cd webmin+resten av navnet

skriv

nano README

evt. nano INSTALL

nano er en teksteditor.

Endret av tozer
Lenke til kommentar

Pass på at du deaktiverer alle tjenester du ikke trenger. Med FC2 får du med mange tjenester og funksjoner du overhodet ikke trenger for å kjøre en server. Personlig ville jeg valgt en annen distro, f.eks. Debian, Slackware, for ikke å snakke om FreeBSD/OpenBSD.

Lenke til kommentar

Eh... Fyren er så grønn at han ikke vet hvoradan han skal logge på boksen sin, og du anbefaler ham Debian eller Slackware?????:!:

Til trådstarter: Jeg har aldri prøvd FC2, men har litt erfaring med FC3. Vil kanskje anbefale deg det i stedet hvis du sliter med den eldre versjonen. I FC3 får du opp en fin grafisk innloggingsskjerm når du booter, og desktop environment (Gnome/Bluecurve) startes automagisk.

Men fremgangsmåten tozer beskriver bør få deg i mål.

Lenke til kommentar

Vil anbefalle deg å bruke fc2 til å teste å "kødde" med, så venter du litt, for fedora core 4 kommer snart, legg inn det når det kommer :D

hvis maskina er en server så kan det jo være like greit at du ikke har grafisk grensesnitt da det tar cpu/minne

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hadde ikke installert noe grafisk på boxen. Den er til å kødde med grunnet at jeg ønsker å utvide min kunnskap samt. lære meg å andministrere en server/linux-box. Har vurdert Debian, men den cden jeg fant på DC (lastet det ned her pga. av en elelr annen idiotisk grunn) funket ikke. Skal laste ned debian fra Debian sine sider idag tror jeg.

Lenke til kommentar

Dersom du ønsker å lære deg Linux og har god tid så vil jeg annbefale deg å teste Gentoo. Den gjør svært lite selv og kan virke utrolig vanskelig i starten. Men dersom du følger installasjonsveiledningen og har god tid(sistnevnte er veldig viktig da dette tar lang tid) så skjønner man plutselig hvordan det hele henger sammen. Men dette er en tolmodighetsprøve og det kan være greit å ha kyndige folk i nærheten første gangen man installerer det. Adressen til installasjonsveiledningen ligger her: http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml

for å installere webmin etter at du har installert og konfigurert Gentoo så skriver du bare:

emerge webmin

Ellers så er jo ikke Debian noe dumt valg. Kunne vært interresent å høre hvordan det gikk med Debianinstallasjonen for deg. For å installere webmin på denne så kan du bare skrive:

apt-get install webmin

Ønsker du å installere støtte for flere ting i webmin så legger du til det du måtte ønske etter webmin (med mellomrom mellom). For å finne oversikt over andre webmin pakker så kan du bare skrive slik:

apt-cache search webmin

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...