Panofix Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg har lenge tenkt på en av disse modellene, men nå trenger jeg noen råd: Prisen på XPS2 starter vel på noe med 20.000 kr, mens 9300 begynner med omtrent 11.000 kr. Er prisene virkelig i forhold til hva du får? Jeg skjønner at man må oppgradere 9300 en god del for å komme i samme klasse som XPS 2, men likevel. I9300 kommer med GeForce 6800 Go 256 Mb, mens XPS 2 har GeForce 6800 Ultra 256 Mb. Er det noen stor forskjell, og takler begge to ALLE spill bra? XPS 2 inneholder CPU på 2.0 GHz (trenger man det?), mens I9300, etter min konfigurasjon, kommer med CPU på 1.87 GHz. Er ikke det mer enn nok? Utgjør de siste 130 MHz så mye? Og til sist, designet er vel også noe mer priset på XPS 2, selv om jeg ikke tar det så viktig hvordan PCen ser ut. Vel, hva synes dere jeg burde gå for: XPS 2 til omtrent 22.000 kr eller I9300 til omtrent 17.000 kr? Er de 5 tusen kronene ekstra verdt pengene hvis jeg velger XPS 2? Mvh., Fredrik. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Om de er verd det kan bare du avgjøre. Er 9300 bra nok, så nei. Trenger du pengene til noe annet, så nei. Ellers, kanskje... 6800 Ultra kortet på XPS2 er ca. 50% raskere enn 6800 standard på 9300. Men det er elvsagt bare relevant med tunge spill og høy oppløsning. Jeg tipper standard kortet klarer de aller flest spill helt fint på "vanlig" oppløsning. Standard 6800 er i sin tur ca 150% raskere enn (2,5 ganger så raskt som) et Mobility Radeon 9700, og ca 3,3 ganger så raskt som X300 kortet som Dell leverer som low end på 9300. (Med forbehold om feil.) Husk at Dell lover at Ultra-kortet på XPS2 skal kunne oppgraderes. Det gjør de ikke med 9300. Det betyr at XPS2 vil være "god nok" for de tyngste spillene adskillig lenger enn 9300. De 5000 (pluss kostnaden på oppgraderingen) kan da veies mot behovet for å bytte hele maskinen lenge før. Siden de kjører på samme teknologi og busshastighet er forskjellen på 1,87 og 2,0 GHz omtrent samme som klokkeforskjellen, det vil si 6,5%. Neppe noe du merker i daglig bruk, men den er der. (Det kan være forskjell på level 1 cache, jeg mener at Intel gikk fra 32K til 64K en eller annen gang, men det klarer jeg ikke å finne noen oversikt over, så la oss anta at de er like.) Det vil selvsagt også komme raskere Pentium M prosessorer, men Dell har ikke garantert noen oppgradering her. Og det spørs hvor mye raskere de blir før Intel skifter arkitektur. Antagelig vill det være mulig å betale Dell for å oppgradere prosessoren også, men det har de altså ikke lovet. XPS2 kommer med innebygget Broadcom gigabit (1000 megabit) nettverkskort, mens 9300 kommer med 100 megabit integrert på hovedkortet. Det er vel dog de færreste som har gigabits nettverk ennå. 9300 klarer antagelig 50% mer tid på et stort batteri enn XPS2, så er batteritiden viktig så er 9300 et bedre valg. Mye av det spises av 6800 Ultra-kortet, jeg håper det etterhvert blir mulig å klokke det ned når man skal jobbe i Word og lignende for å øke batterilengden. Geir Endret 8. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
MKE Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) gå for dell9300 du får opp til 4500poeng i 3dmark 2005 mens xps ligger på rundt 5000 til 6000 poeng har overklokket det litt virker som det er veldig underklokket fra før Endret 9. april 2005 av MKE Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Det er vel unfair å sammenligne et klokket standardkort med et uklokket Ultra. Det er ikke alle som vil klokke sitt system, spesielt ikke en bærbar. Hva når noen klarer å åpne bios-sperren (om det er der den er) og klokke Ultra skikkelig? Det er flere som jobber med saken, inkludert visstnok forfatterne av RivaTuner og Nibitor (Nvidia Bios Editor.) EDIT: Men spennende at man kan får 9300 så langt opp! Geir Endret 8. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Det er vel unfair å sammenligne et klokket standardkort med et uklokket Ultra. Det er ikke alle som vil klokke sitt system, spesielt ikke en bærbar. Hva når noen klarer å åpne bios-sperren (om det er der den er) og klokke Ultra skikkelig? Det er flere som jobber med saken, inkludert visstnok forfatterne av RivaTuner og Nibitor (Nvidia Bios Editor.) EDIT: Men spennende at man kan får 9300 så langt opp! Geir Mange som sier at cpu/skjermkort er låst så du ikke kan klokke på XPS2. Lenke til kommentar
msh Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Jeg syntes det ikke er verdt å betale 5000,-extra bare på grunn av Ultra korte. Du kommer ikke merke så mye forskjell at det gjør noe.Men jeg merket forkjell mellom Geforce 4 og Geforce 6.Ultra korte kommer til å bli gammel uansett om 1år.Bedere å spare penger nå,og oppgradere til kraftigere kort seinere. Endret 9. april 2005 av msh Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Jeg syntes det ikke er verdt å betale 5000,-extra bare på grunn av Ultra korte. Du kommer ikke merke så mye forskjell at det gjør noe.Men jeg merket forkjell mellom Geforce 4 og Geforce 6.Ultra korte kommer til å bli gammel uansett om 1år.Bedere å spare penger nå,og oppgradere til kraftigere kort seinere. Men med XPS2 så kan man oppgradere skjermkortet, det kan man ikke med 9300 vel? Har du pengene så går du for XPS2, vil du spare de 5000,- så gå for 9300. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Mange som sier at cpu/skjermkort er låst så du ikke kan klokke på XPS2. Ja, vi får se hva ekspertene finner ut. Det er riktig nok allerede folk som har klart å klokke XPS2, men det går fryktelig varmt. Vet ikke hvordan, har ikke hatt tid eller ork til å lese så mye om det. Spesielt siden jeg neppe kommer til å gjøre det selv... Geir Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Vel, det ser ut som om jeg kommer til å gå for Inspiron 9300, blant annet på grunn av prisen. Jeg tror ikke er så lurt å investere alt for mye i en PC i tilfelle den går i stykker etc. Det eneste som er ulempen er nok at jeg har innmari lyst på Ultra-kortet, men kanskje kommer Dell med dette til 9300 også snart? Fredrik Endret 9. april 2005 av Panofix Lenke til kommentar
xSotte Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 det er ikke verdt pengene Har man råd har man lov. Ganske enkelt, men for de aller fleste vil nok 9300 være et langt mer lovende valg pga prisen. Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Rent personlig syntes jeg xps2 er litt harry med alt lyset og den stylede overflaten. Men smaken er som baken - den lukter rumpe. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Helt idiotisk at du må velge 1900x1200 eller hva oppløsnigna er på xps2, ikke så alt for magne spill du kan kjøre på dette å setter du ned til en ikke optimal oppløsning blir fort grafikken mye mer uklar, det burde ihvertfall vært mulighet for å velge oppløsning. Latterlig at du må ha de raskeste cpuene på den og, de litt tregere gir mye mer for penga og er ikke så merkbart forskjellige i praksis... Lenke til kommentar
MKE Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Helt idiotisk at du må velge 1900x1200 eller hva oppløsnigna er på xps2, ikke så alt for magne spill du kan kjøre på dette å setter du ned til en ikke optimal oppløsning blir fort grafikken mye mer uklar, det burde ihvertfall vært mulighet for å velge oppløsning. Latterlig at du må ha de raskeste cpuene på den og, de litt tregere gir mye mer for penga og er ikke så merkbart forskjellige i praksis... jeg synes det går fint i forskjellige oppløsninger Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 ok, mulig exps er et unntak men samtlige bærbare jeg har vært borti før har vært temmelig dårlige i ikke-opptimale oppløsninger. Synes likevel det burde vært muligå velge, 1900x1200 bir for smått for meg ihvertfall, synes egentlig 1400x1050 er i misnte laget på 15" og... Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 WUXGA(1920x1200) var hovedgrunnen til at jeg valgte dell som leverandør da jeg nylig kjøpte i9300. Angrer ikke et sekund! Få plass til ufattelig mer på skjemen. Når man jobber mye med programmer som photoshop, visual studio, netbeans eller andre som krever mye "verktøyplass" er den høye oppløsningen uvurderlig! Da er jeg heller villig til å ofre litt kvaliteten på spill som må skalere grafikken. Når folk sier at "det blir for smått" syntes jeg det er merkelig. Fontstørrelsen kan som regel alltids oppjusteres, og det er vel skriften som enkelte har problemer med? Ser ikke for meg at noen har problemer med for små ikon/bilder? Allikevel, som jeg nevnte tidligere, smaken er som baken - den er en rund klump med strek i midten. Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Gammel tråd dette her, men jeg har fått en del nye spørsmål å stille - ikke bumbing altså! Er det mulighet for å skifte CPU og skjermkort i i9300 når den tid kommer? Kan man for eksempel oppgradere til GeForce 6800 Ultra? Og er det mulig å endre til 2.?? GHz CPU senere? Går det ikke an å velge 60 GB 7200rpm harddisk på i9300 lenger? Kan man bestille XPS ryggsekk i 9300 pakken? På forhånd takk Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) Er det mulighet for å skifte CPU og skjermkort i i9300 når den tid kommer? Kan man for eksempel oppgradere til GeForce 6800 Ultra? Folk har prøvd å pakke Go6800 Ultra inn i i9300, uten hell. De fikk bare dårligere resultat faktisk. Og maskinen detekterte det ikke som et Go6800 Ultra... Og er det mulig å endre til 2.?? GHz CPU senere? Ja, det er det. Men er usikker på om du mister garantien. Går det ikke an å velge 60 GB 7200rpm harddisk på i9300 lenger? Joda, bare ring selger så fikser dem det. Kan man bestille XPS ryggsekk i 9300 pakken? Joda, det fikser selger, den koster 520,- (hvertfall når du kjøper den med XPS2). (Billig faktisk) Fredrik Endret 13. mai 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Og er det mulig å endre til 2.?? GHz CPU senere? Ja, det er det. Men er usikker på om du mister garantien. Hvorfor det? Hvis man kjøper ny CPU fra Dells sider eller Komplett kan vel ikke garantien forsvinne? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) Og er det mulig å endre til 2.?? GHz CPU senere? Ja, det er det. Men er usikker på om du mister garantien. Hvorfor det? Hvis man kjøper ny CPU fra Dells sider eller Komplett kan vel ikke garantien forsvinne? Jo, du må skru den i deler for å skifte ut cpuen. Du får sikkert Dell til å oppgradere cpu, men prisen deretter. Hva med å kjøpe en Pentium M 1.6 400FSB med pinmod så den kjører 2.13 GHz? Endret 13. mai 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå