Gå til innhold

Noe vits i Northbridge vifte?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et Gigabyte GA-K8NS Ultra-939 hovedkort. Chipsett viften har begynnt å bråke, og jeg lurte på om det egentlig er noe vits i å ha den der, den er jo tross alt ganske liten. Det samme har skjedd med enn venn av med på et 32bit system, der bare fjernet jeg hans vifte og PCen er like stabil.

Det jeg vil frem til er, er det noen vits i å ha den gående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt på hvilken luftflyt du har i kabinettet.

Jeg mener at det går greit å fjerne viften, så fremt til at du har nogenlunde god luftflyt inni kabinettet. Med en vifte i sidedøren som blåser frisk luft inn, vil det nok gå greit. Hvis ikke kan du jo kjøpe en Zalman chipset kjøler, som er uten vifte, å sette den på NB istedet for den du har nå.

Men jeg tror det skal gå bra.

Det er jo bare å teste, og se om systemet blir ustabilt under load f.eks.

Sjekk også temperaturen på NB før og etter du evt. fjerner viften, og se om det blir betydelig forskjell.

Lenke til kommentar
Vist du er glad i varme så er jo bare å ta den bort. :p

Du kan jo stoppe den litt bare for å sjekke om det er den som er den bråke kilden. ;)

Jeg vet det er den som er kilden for bråket, for å stoppe den, ja det har jeg gjort.. Vurderer å kjøpe passiv kjøling for NB. Sånn Zalmann sak..

Lenke til kommentar
Det spørs litt på hvilken luftflyt du har i kabinettet.

Jeg mener at det går greit å fjerne viften, så fremt til at du har nogenlunde god luftflyt inni kabinettet. Med en vifte i sidedøren som blåser frisk luft inn, vil det nok gå greit. Hvis ikke kan du jo kjøpe en Zalman chipset kjøler, som er uten vifte, å sette den på NB istedet for den du har nå.

Men jeg tror det skal gå bra.

Det er jo bare å teste, og se om systemet blir ustabilt under load f.eks.

Sjekk også temperaturen på NB før og etter du evt. fjerner viften, og se om det blir betydelig forskjell.

Takk for tips.. skal tenke litt hva jeg gjør... for tiden så har jeg ikke noe dør på kabinettet, (eller den står delvis åpen) så jeg har vel ganske grei luftgjennomstrømming.

Lenke til kommentar

Hvis det skal overklokkes annbefales det nok at northbridge viften er til stede.

Men om du vil kvitte deg med viften så kan gå innkjøp av Zalman chipseth som før nevn her. Men Kan være fint å benytte god kjølepasta så vet en helt sikkert at den får varmen vekk fra northbridgen. Artic Silver 5 er en god kjølepasta, annbefaler den :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...