Gå til innhold

Skal sette sammen server-vil bruke linux

Anbefalte innlegg

Jeg brukte GNU/Linux før, før jeg fant ut at communitiet var tilbakestående og meget "Hey, Bill Gates er satan! Se på meg, jeg er så tøff, bruker linux å greier111!!"-aktig.

Jeg vet ikke helt i hvilken barnehage du prøvde GNU/Linux første gangen, men jeg er ganske imponert over communitiet rundt GNU/Linux. Selvsagt, en del "tilbakestående" personer møter man jo, men det gjelder vel strengt tatt alle comunitier du kommer borti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg ønsker jo å kjøre den så sikker som jeg bare kan.

Men først må jeg vite hva jeg skal ha for en distro. Hvis sikkerhetstjenester på samme boks som lan-tjenester fører til en veldig stor risiko, bør jeg kanskje finne alterantiv. Men jeg ønske rsom sagt å bruke rboksen til det den kan brukest til, samt teste linux. Hvillken GUI er standard i debian? Gnome eller KDE?

Kan jeg velge selv hvilket jeg skal bruke?

Hva ville dere personlig anbefalt?

Lenke til kommentar
Men hvis du er en av kjedelige folka som trenger ett pakkesystem, gå for Debian.

Uh... Tror det er mer enn nok å lære, om man ikke skal kompilere pakker selv også - med alt det innebærer...

Man MÅ ikke kompilere programmer om man bruker Slackware.

Anbefaler Slackware, den har som default ALT man trenger til server/desktop bruk. Har fremdels ikke funnet noe som er så stabilt på server/desktop.

Lenke til kommentar

Okey. Men kan vi la distrovalg ligge litt?

Lurer på hvikle server-tjenester jeg har nok maskinvare til å kjøre. Kan jeg kjøre udp-streamingserver, eller videresende det fra internett til andre maskiner vi tjeneren? Tenker på streamen.

Hva med filserver? Nok ram eller?

Vet at jeg har mye å gå på med en 2 ghz cpu, dere er enige i at jeg skal bytte cpu slik at jeg setter 2.4 cpuen inn i denne maskinen og bruker den med 2 ghz i tjeneren?

Har jeg nok ram? 256 mb?

Hadde kasnkje vært ideel med en dårligere cpu men mer ram...?

Den bruker en annen størrelse på pci-kort. Halvparten så lange som vanlige.

Kunne tenkt meg å satt inn nettverkskort som passer. Er en nettverksport på hovedkortet... Da kan jeg pumpe internett inn med den på hovedkortet og ut igjen på lanet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder HW så er alt mulig.

Mitt oppsett:

DHCP/DNS/SSH

486 50mhz 12mb ram og 500mb hd

APACHE/MYSQL/SMB/NFS/MPD ++++

300mhz P-II 64mb ram 120gb raid (mirror)

Dette fungerer perfekt for meg.

Hvilken distro har du? Har du innstallert mye eller lite av distroen? EN kan jo inntallere minimum osv. iallefalll med debian...

Har du grafisk grensesnitt på noen? Hvilke filer kjøre du på filserveren? Filmer eller? Kjører du filene direkte fra serveren greit?

Lenke til kommentar

Kjører Slackware. På 486'en så er distroen nedkuttet så mye som mulig. På serveren har jeg installert alt utennom X og X baserte programmer. Jeg streamer konstant lyd og/eller video fra serveren til lokale og eksterne maskiner.

Lenke til kommentar
Kjører Slackware. På 486'en så er distroen nedkuttet så mye som mulig. På serveren har jeg installert alt utennom X og X baserte programmer. Jeg streamer konstant lyd og/eller video fra serveren til lokale og eksterne maskiner.

Ok. Kan du forkslare hva x er siden jeg ikke har sittet foran linux?

For jeg ønsker å kunne bruke den til enkle desktop-ting og. Synes KDE eller Glome og programmene ser bra ut som aveksling fra xp.

Men skal bare gjøre enkle oppgaver isåfall. Vet du om at hvis jeg kjøre sikkhetstjenser og lan tjenster på samme maskin gjør at jeg lar det gå veldig mye ut over sikkerheten?

Kan jeg ikke gjøre slik at traffikk går igjennom proxy og firewall før den kommer til andre ting på maskinen?

Holder en knapp på gjør det selv+debian for at det skal bli mest lærerikt...

Har ikke slackware sånn weboppsett?

Lenke til kommentar

X=GUI

Slackware krever at brukerene gjør ting selv uten hjelp av programmer (alt man trenger er en teksteditor).

Du kan fint kjøre GUI på serveren uten at det går utover sikkerheten, bare sørg for å ha en brannmur som åpner bare det som trengs.

Lenke til kommentar

X=GUI

Slackware krever at brukerene gjør ting selv uten hjelp av programmer (alt man trenger er en teksteditor).

Du kan fint kjøre GUI på serveren uten at det går utover sikkerheten, bare sørg for å ha en brannmur som åpner bare det som trengs.

Jeg mente å ha filserver og personlige ting på samme maskin som brannmur og proxy, fremfor en egen maskin som funker som brannmur og har tar seg av sikkerheten mellom internett og lan.

Hvis det går greit å ha alt på den ene maskinen tenker jeg å ha den mellom internett og lan. Hele maskinen med alle server-tjenestene jeg nevnte i første post. Sånn roughly.

Jeg tror jeg vil ha gui. Hvilket liker du personlig best og hvorfor?

Så lenge 256 ram og 2 ghz holder hvis jeg legger i gui og installerer typisk arbeidsstasjonprogramvare av den enklere typen. Nettleser, IM-klient, html-editor og skriveprogram, samt kjøre mer krevende server-tjenester som filserver og streamingserver. (UDP/RSPT)

Antall klienter vil være rundt toppen fem. Foreløpig kun 3.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Jeg mente å ha filserver og personlige ting på samme maskin som brannmur og proxy, fremfor en egen maskin som funker som brannmur og har tar seg av sikkerheten mellom internett og lan.

Går fint det ;)

Her er det mye å velge mellom. KDE krever veldig mye og kan føles "treig" på nye maskiner. GNOME er "lettere" så jeg vile nok anbefalt deg den. Personlig så ville jeg ikke kjørt noen av dem siden de krever en del, men siden du er nybegynner så vil jeg ikke anbefale noen annet. Når du begynner å bli litt kjent i Linux så kan du vurdere Fluxbox .

Lenke til kommentar

Ikke ha web-proxy på en maskin med kun 256MB RAM, og spesielt ikke en som skal funke som brannmur. Du vil garantert oppleve lagging.

Gå for dedikert maskin for brannmur og proxy. Skulle noen av tjeneste dine bli exploitet, vil nettverket ditt fortsatt være funksjonabelt. Du kan jo såklart kjøre maskinen med lokal brannmur for å hindre angrep mot den spesifikke boksen, men jo flere tjenester, jo flere hull.

Lenke til kommentar

Går fint det ;)

Her er det mye å velge mellom. KDE krever veldig mye og kan føles "treig" på nye maskiner. GNOME er "lettere" så jeg vile nok anbefalt deg den. Personlig så ville jeg ikke kjørt noen av dem siden de krever en del, men siden du er nybegynner så vil jeg ikke anbefale noen annet. Når du begynner å bli litt kjent i Linux så kan du vurdere Fluxbox .

Husker ikke hvilken, om det var GNOME eller KDE, men disse er jo de to mest populære, men hvilken var mest likt satt opp som windows? (xp). Leste det et sted...

Lenke til kommentar

Det er relativt. Jeg prøvde KDE 3.4 på en dual PII Overdrive 333 MHz, og det gikk ganske fint. Tok litt tid å starte det opp (30 sek) men det var ikke tregt i bruk.

Lenke til kommentar

Det er relativt. Jeg prøvde KDE 3.4 på en dual PII Overdrive 333 MHz, og det gikk ganske fint. Tok litt tid å starte det opp (30 sek) men det var ikke tregt i bruk.

Har ikke brukt 3.4, men på min hovedmaskin (2500+ 1GB RAM) så har alltid KDE gått treigt (men så har jeg alltid vært vant med *BOX så jeg er kanskje litt kresen ;) ).

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned sånn democd av gnome. Hvordan funker det? Må jeg brenne cd'en og boote fra dne, eller kan jeg legge iso'en i deamon tools og starte den i xp?

Siden det bare er GUI og ikke distro...

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Det står på siden at det er en LiveCD, så det ligger nok en distro i bunnen.

Siden du vil bruke Debian så tror jeg Ubuntu kanskje kan være noe for deg. Ubuntu er en "fork" av Debian med nye pakker og GNOME som eneste GUI. Den legger vekt på å være brukervennlig, men fremdeles være en god og stabil distro. Har ikke testet den selv, men mange på Linux forumet anbefaler denne.

Lenke til kommentar
Det står på siden at det er en LiveCD, så det ligger nok en distro i bunnen.

Siden du vil bruke Debian så tror jeg Ubuntu kanskje kan være noe for deg. Ubuntu er en "fork" av Debian med nye pakker og GNOME som eneste GUI. Den legger vekt på å være brukervennlig, men fremdeles være en god og stabil distro. Har ikke testet den selv, men mange på Linux forumet anbefaler denne.

Hvilket GUI følger med debian som standard?

Vet om ubuntu. Men det er me til skrivebordbruk..

Men det er vel beldig risikofult med alle tjenstene på den boksen tydeligvis.

Hva er det som gjør at det blir sikrere med frorskejllige tjenester på forskejllige bokser?

Egne ip-adresser?

Kankje jeg bør skaffe meg en liten boks og dårlig maskinvare som skal brukes til sikker foran tjeneren?

Men er ikke slike hovedkort, ram og kabinett en finner på normale rutere og setupbokser veldig dyre eller vanskelige å få tak i?

Btw. Gnome kommer vel ikke på norsk slik som KDE, gjør det vel?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Poenget med å spre tjenester på forskjellige dedikerte maskiner er da at hvis en hacker kommer inn på en maskin, er det bare en tjeneste som blir berørt (hvis man dedikerer en maskin til en spesifikk tjeneste). Å ha mange tjenester som kjører på samme maskin er akkurat som å gå rundt med en full kurv med egg på glattisen. Sklir man, blir alle eggene knust, akkurat som at hvis en hacker hacker en maskin som kjører mange tjenester, kan hackeren gjøre stor skade, da mye forskjellig avhenger av den ene maskinen. Skal du bygge opp en/flere servermaskin(er) bør du velge en serverdistro som f.eks. Slackware, Debian eller Gentoo, eventuelt FreeBSD/OpenBSD. Jeg personlig vil anbefale Slackware/FreeBSD til dette. Det er fordi Slackware og FreeBSD har samme filosofi: enkelhet (da i oppbygning av operativsystemet), konfigurerbarhet, sikkerhet og stabilitet. Men bakdelen er at disse distribusjonene ikke er av det letteste slaget. Om KDE/Gnome kommer på norsk eller ikke er ditt minste problem. Skal du sette opp en server skikkelig, er det mange andre ting du er nødt til å lære deg først. Det finnes ingen snarveier til å sette opp en god og stabil server, det krever litt arbeid og innsats.

Edit: kort oppsummert: jo flere tjenester på samme maskin, jo flere sikkerhetshull oppstår, det blir lettere for en hacker å cracke maskinen. Maskinen har også større sannsynlighet for å tryne.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...