Gå til innhold

Skal sette sammen server-vil bruke linux

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter nå på en dell dimension 8200 (iallefall en i 8000-serien) kjøpt i midten av sommeren 2002. Da var maskinvaren det beste av det beste etter det jeg kan huske.

Dette er en fortsatt den beste pc'en. Spesifikasjoner er som følger: Intel p4 Socket 478 2 ghz (1.99), 256 RDRAM*2 (i alt 512 ram), 120 gb harddisk (western digital), og spør hvis dere trenger å vite mer ang. denne maskinen.

Nå har det seg at jeg for en Dell optiplex fra omtrent samme tid, samme socket som førstnevnte pc bare med p4 2.4 ghz, 128mb*2=256 ram (ddr-sd ram) og 40 gb harddisk. Tror kanskje det er Kingston. Har ogstå to brikker fra apacer på totalt 384 ram. Prøvde dem i den maskinen med xp. Men da restartet den seg veldig ofte. Burde jeg holde meg unna disse brikkene og bruke de som kom med maskinen på totalt 256 mb?

den lille klientmaskinen kom med så god prosessor da han jeg kjøpte maskinen av kjøpte den brukt og så lite ram og av 133. Totalt er 266 mhz.

Den jeg sitter på har rd-ram som var god og dyr, men er på vei ut av markedet.

Er dere enige med meg i å bytte prosessor siden det ser ut som den passer og er bedre en den cru'en som sitter i maskinen jeg nå sitter på (dimensionen).

For 2.4 blir vel litt for mye i forhold til ramen og størrelsen på maskinen fysisk. Har bare cd-rom, er liten og har en plass til harddisk og annet relatert. Jeg vil jo bruke linux og slik.

Ser at det er normalt anbefale 400 mhz og oppover og mye ram (f.eks 768) på servere som skal jobbe mye og hard (cs og filserver, or am I wrong?)

Hvorfor Linux? Jo fordi jeg vil få ekstra mye ut av maskinvaren, sette meg inn i det og teste det (har aldri vært borti det bortsett fra det jeg har lest om det), det er gratis, og det kan kjøre mange server-applikasjoner.

Jeg kunne og gjerne ønsket å kunne brukt maskinen til litt klient ting hvis dere ikke synes det er en veldig dårlig ide. Da ttenker jeg enkle ting som surfing, chatting, koding, og kontorapplikasjoner. Jeg vet at en server skal ha mye oppetid, men er ikke linux stabilt uansett og er maskinvaren god nok til det? Burde jeg ha server-distro/innstallasjon på egne partisjoner og arbeidstasjon-distro/installasjon på andre partisjoner?

Når det gjelder hvikle tjenester (veiled meg etter hvillke tjenster som er smarte å benytte med tanke på f.eks. maskinvare, sikkerhet ol.) tjeneren skal utføre kan jeg tenke meg følgende:

Har hørt mye fint om debian og det er av en eller annen grunn den jeg ønsker å teste først. Men innstallasjonen skal sies å være vanskelig eller krevende

Rekkefølgen er i etter tjenster jeg tror den vil klare enklest:

Sikkerhet:

Brannmur

DHCP-server

Proxy-server

Mailserver

Internett:

Privat ftp-server

Offentlig http-server (apache+php+evt. mysql?)

Lan:

udp-server? En som streamer film og f.eks. musikk videre til klienter

Filserver (samba?) til Mac, windows og andre linuxmaskiner

Det var tjenestene og opplysningene jeg kom på i denne omgang.

Beklarer evt. skrive/slurvefeil. Men når jeg skriver uten å lese igjennom og tenker så mye på hva jeg skriver men heller det jeg ønsker å formidle skjer dette.

Spør hvis noe er uklart eller dere lurer på noe. Veiledning og tips tas imot med taknemlighet.

Håper det er noen som er interssert i å bidra i tråden som dette innlegget prøver å starte. Og jeg setter pris på saklige og relevante bidrag.

x-ray.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo titte på linuxguiden.no

Du nevner debian - det er en fin distro å starte med. Dersom du bruker debian-installer, og ikke "gamle woody", bør det gå som en drøm. Det er bare å lese hva som står...

Hva du kan bruke maskinen til kommer jo helt an på hvor mye load det er på serveren...

Anbefaler at du skaffer deg en guide til primærbehovet på server/kontor-pc'n din, også ekspanderer derifra.

Lenke til kommentar

Akkurat hvilke distro du skal gjøre dette med er hundre prosent opp til deg. Alle vil anbefale forskjellige, likevel. Jeg anbefaler Arch Linux.

Jeg ville brukt minst 700MHz - 1GHz hvis maskinen skal brukes som arbeidsstasjon også. Installasjonen kan være krevende, og det er anbefalt at du har tilgang til Internett på en annen maskin underveis for veiledning.

Brannmur, FTP- og webserver samt DHCP-server er ikke spesielt vanskelig å sette opp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Du kan jo titte på linuxguiden.no

Du nevner debian - det er en fin distro å starte med. Dersom du bruker debian-installer, og ikke "gamle woody", bør det gå som en drøm. Det er bare å lese hva som står...

Hva du kan bruke maskinen til kommer jo helt an på hvor mye load det er på serveren...

Anbefaler at du skaffer deg en guide til primærbehovet på server/kontor-pc'n din, også ekspanderer derifra.

Jeg har sjekket linuxguiden.no.

Hva betyr load?

Jeg har jo nevnt bruksområder. Kan tilføye dns, hvis jeg vil få bruk for det...

Hvilken maskinvare kreves for filserver sett bortfra hardisker.

Ram og cru f.eks. Har vel mye å gå på cpu'en? 2 ghz hvis dere er enige med meg i å bytte cpu med 8200'en

Lenke til kommentar
Akkurat hvilke distro du skal gjøre dette med er hundre prosent opp til deg. Alle vil anbefale forskjellige, likevel. Jeg anbefaler Arch Linux.

Jeg ville brukt minst 700MHz - 1GHz hvis maskinen skal brukes som arbeidsstasjon også. Installasjonen kan være krevende, og det er anbefalt at du har tilgang til Internett på en annen maskin underveis for veiledning.

Brannmur, FTP- og webserver samt DHCP-server er ikke spesielt vanskelig å sette opp. Lykke til!

Hva med ram?

Lenke til kommentar

Som eksempel har jeg en filserver på PII 300 mhz, 256MB RAM... noen vil sikkert også mene at det er overkill... har også installert fluxbox og noen applikasjoner så jeg kan bruke den som "kontorpc" hvis jeg skulle ønske det.

Load: belastning, hvor mye som kreves...

Lenke til kommentar
Som eksempel har jeg en filserver på PII 300 mhz, 256MB RAM... noen vil sikkert også mene at det er overkill... har også installert fluxbox og noen applikasjoner så jeg kan bruke den som "kontorpc" hvis jeg skulle ønske det.

Load: belastning, hvor mye som kreves...

Som kreves av maskinvaren? Jeg ser at ofte er det anbefalt en cpu på 400 mhz eller mer og 768 eller 1024 ram, men kasnkej dette er til Cs-servere og andre?

Blir kravet til maskinvaren bestemt mye ut ifra distrovalget?

Med debian-installer så får jeg vel skikkelig debian-versjon. F.eks. woody? Vil ha den mest stabile og og nyttige versjonen til mitt bruk...

Er det debian du ville godt for hvis du hadde sett det fra min synsvinkel utifra det jeg har sagt i tråden?

Lenke til kommentar
tror jeg ville gått for sarge, aka debian-installer (jeg nevnte den ovenfor). Denne blir snart den neste stable.

Okey. Når det gjelder server-applicasjoner for de forskjellige tjenestene, er det noen du/dere anbefaler? Program på linux funker vel uansett hvilken distro så lenger platformen er linux eller?

Tar kvelden. God natt. Takk for alle bidrag idag :)

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt FreeBSD istedenfor GNU/Linux, men jaja.

Brannmur: IPTables*, IPFw** eller pf***.

DHCP-server: ISCs DHCP-server.

Proxy: Hvis du skal ha web-proxy, gå for Squid. Ellers vet jeg ikke.

Mailserver: Qmail, Vpopmail, Courier IMAP og Squirrelmail er en meget fin kombinasjon.

FTP-server: PureFTPd. Bruk sammen med pureDB hvis du skal ha virtuelle brukere.

Skal du evt. sette opp printserver i senere tid, gå for LPRng**/*** eller CUPS*.

*Hvis du velger GNU/Linux

**Hvis du velger FreeBSD

***Hvis du velger OpenBSD (til brannmurtjenester o.l)

To meget nyttige guider (skrevet for BSD, men funker sikkert i GNU/Linux med litt tweaking):

http://www.bsdguides.org/guides/openbsd/ma...mail+cav+sa.php

http://www.bsdguides.org/guides/freebsd/ne...rtual_users.php

Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk, men tittet du i det hele tatt på linuxguiden? Se under "tjenerdrift".

Hei frekkas :tease: Jeg har sett det. Grunnen til at jeg spurte var at dere kanskje hadde noen personlige erfaringer+at jeg trodde du linket for å hjelpe meg med valg av distro. Og distroene skriver de veldig mye likt om. De skriver at Debian er kjent for å være stabil. Men funker distroen like godt til tjenerdrift som skrivebordsdrift? Eller for å si det slik, debian funker vel ikke dårlig til skrivebord/arbeidstasjonsbruk?

Noen som kan fortelle meg noe jeg må vite om udp-bruk? Eller stramingserver? Har jeg bra nok maskinvare til det?

Føler for å gå for linux siden det er vanligst bortsett fra windows og os x og at det finnes mest programvare og slikt til den bruk. Du må føst overbevise meg om å velge BSD fremfor linux.

Og hvis jeg bruker den til tjener samt enkle arbeidsoppgaver som surfing og kontorapps. vil oppetiden på den minimere mye? Det skal jo være stabilt og er linux.

Har hørt at en ikke bør bruke xp hvis det kjøre windows på en tjener til arbeidstasjon hvis en øsnker så god oppetid som mulig..

Du er ikke frekk. Jeg forstår hvorfor du reagerte :)

Lenke til kommentar

Føler for å gå for linux siden det er vanligst bortsett fra windows og os x og at det finnes mest programvare og slikt til den bruk. Du må føst overbevise meg om å velge BSD fremfor linux.

Det er vel mye etter smak og behag, men jeg foretrekker alltid å bruke FreeBSD til mine servere, fordi jeg finner det mer stabilt enn GNU/Linux, og langt mer 'renere'.

BSDs utviklingsstige er annerledes enn GNU/Linux sin. Mens GNU/Linux fokuserer på å konkurrere med Windows og ha de mest ''freshe'' funksjonene, fokuserer BSD på å fjerne bugs i kode og gjøre koden mer stabil.

FreeBSD har Ports. Hvis du har hørt om Gentoos Portage, har du på flere måter hørt om Ports. Portage er basert på Ports :)

Du går inn til mappa til programmet du vil installere og skriver make install. Lett som det.

Eksempel: cd /usr/ports/www/apache; make install.

Og ja, FreeBSD kan emulere omlag 98% av all Linux-programvare, gjennom sin binær-emulasjon. Dette betyr at FreeBSD kan bruke programmer skrevet for GNU/Linux, og i tillegg ha sin egen programvare; FreeBSD har ergo flere programmer.

Bah, litt splitta argumentering her, men jaja.

Lenke til kommentar

Okey. Slik jeg ser for meg det, er at freebsd egner seg veldig hvis en bare skal bruke maskinen som tjener. Og gjerne sikkerhet og nettverkstjenester som brannmur, proxy ol.

Men hvis en vil legge seg på nivå om med os x og windows, med tanke på å velge noe utbredt er linux tingen. Når man emulere programvare for en annen plattform, krever programmene mer enn hvis de hadde blitt skrevet for plattformen en kjører det på?

Lenke til kommentar
Okey. Slik jeg ser for meg det, er at freebsd egner seg veldig hvis en bare skal bruke maskinen som tjener. Og gjerne sikkerhet og nettverkstjenester som brannmur, proxy ol.

Men hvis en vil legge seg på nivå om med os x og windows, med tanke på å velge noe utbredt er linux tingen. Når man emulere programvare for en annen plattform, krever programmene mer enn hvis de hadde blitt skrevet for plattformen en kjører det på?

De krever litt mer enn de hadde krevd på Linux-platformen, men FreeBSD har programvare til å kjøre hva nå enn behovene dine krever.

Skal du sette opp en brannmur, er det OpenBSD man går for. For større servere, proxier og lignende bruker man FreeBSD. OpenBSD er kjent for sikkerhet, FreeBSD for sin evne til å drifte nettverk.

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg ikke synes BSd virket interessat. Men jeg ønsker å fortå og benytte linux i første omgang. Har du brukt linux før? Kanskje du kunne tipset meg om hva du ville brukt hvis du ville gått for linux?

:blush: For jeg vil bruke den til så mange tjenster den kan takle og som er av interesse, samt enkle kontorappliasjoner ol.

Lenke til kommentar
Ikke det at jeg ikke synes BSd virket interessat. Men jeg ønsker å fortå og benytte linux i første omgang. Har du brukt linux før? Kanskje du kunne tipset meg om hva du ville brukt hvis du ville gått for linux?

:blush: For jeg vil bruke den til så mange tjenster den kan takle og som er av interesse, samt enkle kontorappliasjoner ol.

Jeg brukte GNU/Linux før, før jeg fant ut at communitiet var tilbakestående og meget "Hey, Bill Gates er satan! Se på meg, jeg er så tøff, bruker linux å greier111!!"-aktig.

Jeg ville gått for Slackware. Slackware er stabilt, bruker BSD-style oppstartsscript og minner på mange måter om Unix. Men hvis du er en av kjedelige folka som trenger ett pakkesystem, gå for Debian.

Hvorfor vil du kjøre så mange tjenester som du kan? Hva er det godt for; teste stabiliteten og drifteèvnen? Da burde vel FreeBSD på mange måter være en kandidat. Ta en liten test, sammelign ytelse mellom de ledende Linux-distribusjonene og FreeBSD, og velg ditt lag ;)

Lenke til kommentar

Nei men jeg synes de tjenstene jeg nevner i førte post er praktiske og jeg vil benytte meg av dem.

Jeg trodde at nå jeg gikk for linux og vekk fra kommersielle og mainstream windows, at jeg prøver noe nytt.

Jeg synes at linux virker bra. Og koster ikke Bsd penger hvis det ikke er den som heter freebsd?

Jeg vil jo ikke sette den tjenren opp til mer en den har krefter til å utføre. Det er en av grunnene til jeg har denne posten.

Du prøvde jo linux før BSD, hvorfo kan du ikke respektere at jeg ønsker det samme?

Lenke til kommentar
Nei men jeg synes de tjenstene jeg nevner i førte post er praktiske og jeg vil benytte meg av dem.

Jeg trodde at nå jeg gikk for linux og vekk fra kommersielle og mainstream windows, at jeg prøver noe nytt.

Jeg synes at linux virker bra. Og koster ikke Bsd penger hvis det ikke er den som heter freebsd?

Jeg vil jo ikke sette den tjenren opp til mer en den har krefter til å utføre. Det er en av grunnene til jeg har denne posten.

Du prøvde jo linux før BSD, hvorfo kan du ikke respektere at jeg ønsker det samme?

Både Free, Open, Net og de fleste andre BSDene er opensource, akkurat som GNU/Linux.

Det er dumt av deg å sette opp så mange tjenester på en boks. Det utgjør en meget stor sikkerhetsrisiko. Men igjen, bryr du deg om hvorvidt boksen din blir cracket?

Jeg brukte GNU/Linux før FreeBSD fordi jeg ikke kjente til BSD da jeg startet med GNU/Linux. Hadde jeg visst om BSD og hatt muligheten til å teste det, ville jeg mest sannsynelig droppet GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...