Ghost Of Death Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Hei. Jeg har hatt TT bigwater nå i en stund. Jeg dro i går på fotballtrening, og lot maskinen stå på, alt funket. Når jeg da kommer hjem er datamaskinen av, noe jeg synes var litt rart. Jeg prøver å slå på, og får beskjed av hu dærre hovedkortdama om at det er "VGA error". Jeg var trøtt, og orket ikke å tenke mer på det, og gikk å la meg. I dag når jeg kom hjem fra skolen, tok jeg maskinen ut i stua, og begynte å dissikere. Jeg ser med en gang at det er store mengder kjøleveske rundt skjermkortet, og bunnen av kabinettet. Jeg tar alt fra hverandre, og finner kjøleveske på flere plasser. Jeg ser at hovedsakelig er vesken samlet rundt prosessoren, så jeg sjekker kjøleblokka litt mer nøye. Det viser seg det at det er en liten sprekke mellom plexien og kobberet. Altså, det var ikke noe galt med koblingene. Jeg sjekket alle rørene, og alle var inntakte. Altså, spørsmålet er: Kan jeg kreve erstatning på både skjermkort og hovedkort pga eventuell produksjonsfeil på blokken? Hvis jeg kan bevise det? Endret 9. april 2005 av Ghost Of Death Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Det blir nok hardt å bevise at dette ikke er selvforskyldt, men du kan jo prøve. Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Er så dødsirriterende. Jeg kom hjem fra trening, skulle sette meg ned og kose meg litt med maskinen, og så, "VGA error" Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Er så dødsirriterende. Jeg kom hjem fra trening, skulle sette meg ned og kose meg litt med maskinen, og så, "VGA error" Jaja, skjønner det. Men snakk med leverandøren av kjøleblokken! Lenke til kommentar
lordbiggi Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hvor kjøpte du vannkjølingen? PSdata? tror det ska gå bra med og få det på garantien siden det er selve blokken som har gåt tett. det er bare og legge alle fakta på bordet så går det nok greit. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Haha... den dere bigwatern... russisk rulett... er jo EIN grunn til at den er billig. Kor du har kjøpt den i fra? (vannkjølinga) Eg kjøpte min Zalman Reserator 1 fra netshop, og der gjikk også vannblokka til helvete. Den lakk på ein plass den ikkje skulle gjere. Det resultere i at R9800 pro'en min avgjikk med døden. Netshop sa eg skulle sende inn ati kortet til dei og så kunne dei prøve og RMA'e det. Men det gjikk heller dårlig, Netshop fører ikkje hercules kort som eg hadde. Har du prøvd og trøke den godt? Ofte det også hjelper. Hovedkortet mitt overlevde jo uten varige mein! Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Humm, jeg har liksom ikke tort å sette igang maskinen siden jeg fant kjøleveske langt nedi PCI-e sloten. Det tar lang tid før det tørker. Edit: Den er kjøpt på MpX.no, men tingen er det at jeg akkurat søkte retur på ett annet skjermkort, pga feil ("uendelig loop" tingen"), så de tror vel det at jeg er en seriemorder av skjermkort og datautstyr generelt. Endret 9. april 2005 av Ghost Of Death Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Vet ikke om du får igjen penga for sakene der ass... vannkjøling er bruk på eget ansvar... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Først en ting: Mister man ikke garantien når man monterer en uoriginal kjøler på skjermkort? Isåfall får du vel ingen erstatning på skjermkortet. Videre bør du først ta kontakt med MPX og høre hva de mener om saken. Hvis de stiller seg tvilende til erstatningskrav, er vel eneste utvei å høre med Thermaltake, siden de har produsert kjøleblokken, og er de som skal stå ansvarlig dersom du har erstatningsrett. Hvis dette er tilfellet, må du vel, hvis du er ekstra heldig, sende inn all defekt utstyr til Thermaltake nede i Holland eller hvor de nå holder til. Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Ja, man mister all garanti på skjermkort hvis man putter på annan kjøler. Jeg har da ikke puttet på ny kjøler på GPU, men CPU. Jeg vil egentlig si at det er ett lite smutthull der, pga garantien TT stiller til sitt eget produkt, bør gjelde den skade den volder hvis det er noe feil med den Jeg regner virkelig ikke med at jeg kommer til å få noen som helst form for erstatning, men jeg håper at de har såpass samvittighet i TT at de forstår at deres produkt kanskje har ødelagt min maskin. PS: Jeg har en terori på hvordan det har skjedd: Prosessoren hadde vært varm over lang tid, den skaper avleiring i kanalene i blokken (noe jeg ser tydelig). Så blir vannet (eller kjølevesken) som er i blokken, veldig varm, og utvider seg. Med liten vei til radiator, og press fra pumpen, blir den stående. Vannet utvider seg til slutt så mye at pakningen ikke klarer å holde det lengre, og det flyter utover i mellom plexien og kobberet. Det faller nedover (tynngdekraft), og havner på skjermkortet mitt :/ Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Har tørket alt nå, og det virker som om jeg har klart å reddet hovedkortet mitt. Men skjermkortet er gått over til de evige datamarker. Endret 9. april 2005 av Ghost Of Death Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Har hørt flere sånne historier om cpu vannblokken i big water som lekker, lurer på om jeg bare skal koble ut hele settet for sikkerhetskyld. EDIT: Skriveleif Endret 9. april 2005 av bensinkanna Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 TT BigWater er kjent for å ha lekkasjeproblemer. Det var grunn nok til at jeg avbestilte 2stk TT BigWater. Så flere på TG som hadde fått vannlekkasje på hovedkort og skjermkort. Det rant vann bokstaveligtalt ut av kabinettet. Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Om det bare er "skinndødt" da er det da håp.... Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Mail sendt til Mpx.no. Håper de viser forståelse. Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 TT BigWater er kjent for å ha lekkasjeproblemer. Det var grunn nok til at jeg avbestilte 2stk TT BigWater. Så flere på TG som hadde fått vannlekkasje på hovedkort og skjermkort. Det rant vann bokstaveligtalt ut av kabinettet. Det avgjør saken, bestiller meg et Bitspower silent strom cpu-kjøler. Noen som har prøvd denne med et MSI K8N NEO2 s939? Lenke til kommentar
nree Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 TT BigWater er kjent for å ha lekkasjeproblemer. Det var grunn nok til at jeg avbestilte 2stk TT BigWater. Så flere på TG som hadde fått vannlekkasje på hovedkort og skjermkort. Det rant vann bokstaveligtalt ut av kabinettet. Det avgjør saken, bestiller meg et Bitspower silent strom cpu-kjøler. Noen som har prøvd denne med et MSI K8N NEO2 s939? Vet mange som gir god respons på denne så det er bar og løpe og kjøpe Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 ThermalTake har ikke akkurat godt rykte på SilentPCReview-forumet. Ikke så vanskelig å skjønne hvorfor... Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Garanti og erstaning trenger ikke ha noen ting å gjøre med hverandre. Om en vare ødelegger andre varer som den er ment å fungere sammen med eller brukes med (eksempelvis klær i vaskemaskin, eller en kjøleblokk i en pc), kan en, om tingen går i stykker og skader sammenhørende ting, kreve erstatning for både den ødelagte varen som forårsaket skadene, og erstatning for de skadene den har påført tilhørende varer. Det er tydeligvis et problem med disse kjøleblokkene, da det er allment kjent at de kan begynne å lekke. Det er jo helt katastrofalt, da kjølevæske spredt i hele pc`en i værste fall kan ødelegge for mange tusen kroner. At de fortsatt selges kjøleblokken selv om de vet den kan sprekke, virker for meg helt villt. I første omgang retter du krav om ny kjøleblokk samt erstatning for skadede varer til der du kjøpte kjøleblokken. Om de begynner å prøve å bortforklare og henvise deg videre, kan du bare henvise til F.kj. (forbrukerkjøpsloven). Der står det at du KAN henvende deg til andre enn salgsleddet, eksempelvis importøren av produktet, men at dette er noe du velger SELV! Derfor kan du kreve erstatning fra butikken. Det er ikke ditt ansvar å ta denne erstatningssaken videre til andre ledd. Blir de helt umulige, så henvend deg til importøren av dette produktet. Hjelper ikke det, så send epost til tv2 hjelper deg, eller forbrukerombudet. Alternativt jussbuss eller andre gratis advokat-tjenester. Send meg en mail om du vil ha paragrafer eller utdypende hjelp. Er ikke på hw.no så ofte. [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå