Gå til innhold

finner ikke harddisk, seagate...

Fry

Anbefalte innlegg

har nettopp kjøpt meg en seagate harddisk og putta den inn, men pcen finner den ikke, har prøvd å bytte jumperen til alle de fire forskjellige, uten hell på noen av de, tror jeg har puttet den inn på riktig sted nå, noen som vet noe annet jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar det ikke er snakk om SATA, siden du nevner jumpere.

Det som ofter er problemet er at man ikke vet at disken må initialiseres først. Du må kjøre diskbehandling (avhenger litt av hvilket operativsystem du har), der må du lage en partisjon på disken. Da først får den en bokstav slik at den blir synlig i Utforsker. Dermed kan disken formateres.

Hvis det ikke er der problemet ligger så må du si om du finner disken i BIOS eller ikke.

Lenke til kommentar

Kontrollpanel -> Administrative Verktøy -> Datamaskinbehandlig -> Diskbehandlig

Der skal du finne disken, om du har satt jumpern på riktig sted. (Hvor den skal stå, står på klistrelappen oppå disken, eller over jumpern)

Så høyreklikker du på den, og lag partisjon.

Lenke til kommentar

Det er jo snakk om ide-disk. Og da er reglene som følger.

-Ikke ha cd-rom/dvd-rom på samme ide-kabel som harddisk.

-Jumper settings er viktig, en master og resten slave (om ikke annet enn ett basis oppsett er ønsket)

-Ha nok strøm og kraft i strømforsyningen til å drive alt inni maskinen.

Hvis det over er riktig så skal haddisken synes i bios under oppstart.

Om du bruker windows XP (mulig det er så og si likt i 2000) høyreklikker du på my computer/min datamskin, så på manage/behandle, så disk-management/disk behandler og der vil du finne disken. Der høyreklikker du på eller tilvenste for "disken". Og da skal du tryppe på import/importere. Da kommer disken opp og du må formatere den. Så høyreklikker du igjen for å bytte bokstav på den. Og når det er gjort får du disken opp i explorer.

Om du ikke har en ledig plass til en ny disk på hovedkortet må du gå til innkjøp av en ide-kontroller. Da er det noen ting som gjelder. Hva er behovet, 2 disker eller 4 disker (1 eller 2 kanals kontroller), skal du ha raid eller ikke raid.

Jeg har selv 2 kontrollere for ide disker i mitt oppsett, en uten og en med raid. Begge er 2 kanals (4 disker).

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=110632&cks=PLS uten raid 250,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=110633&cks=PRL med raid 295,-

Begge er enkle i bruk.

Lykke til ;)

Mvh

Thelle

Lenke til kommentar

etter mye rot, banning og irritasjon har jeg funnet den nå, den driver å formaterer, så da vil den nok funke snart.... tror kansje problemet var at jumpern på den gamle hardisken sto på master uten mulighet til slave, bytta hvertfall om på det.. så nå venter jeg spent på 200gb ledigplass...

Lenke til kommentar

Jau stussa litt på den "ikke cdrom og hd i lag?" Seff går det fint.

Er mer heller ikke cdrom/dvd og cdbrenner/dvdbrenner på samme kabel. Skulle vist være dårlig for cd copy to cd.

Så jeg har altids brukt hd-cdrom/dvd og os hd-cdbrenner/dvd brenner.

:w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med å få ett optisk drev til å fungere på samme kanal/kabel som en harddisk. Dvs. aldri fått det til å fungere. Ikke hatt noen problemer med å kopiere mellom cd-brenneren og dvd-brenneren noen gang. Og ikke fått annet enn supre en till en kopier av det.

Fint du fant ut av det med jumperene da. Håper biosen på hovedkortet ditt takler 200gb da. Ellers må du flashe biosen. Og da må du lage en ny partisjon på harddisken som kan ha samme bokstav som den gammle (har slik selv). Men de kan smeltes sammen med partition magic ;)

Mvh

Thelle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...