Gå til innhold

Om analogt lydvolum og effekt (nybegynner)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ehhh... Nei, ikke helt det eg tenkte på. Tenkte på selve signalkabelen som går mellom signalkilden og forsterkeren. Hvis man måler effekten (Watt) som går gjennom denne, vil da effekten variere med lydvolumet på det signalet som sendes gjennom kabelen?

Lenke til kommentar

Bjarne88 og Pallesen, er dere helt sikker på at en signalkilde uten volumkontroll vil gi et signal med konstant spenning/strøm?

Som Gromle meget elegant påpeker så må man kunne anta at lydvolumet fra signalkilden vil endre seg. Hvis ikke vil det være en meeeget sær signalkilde. :) Spørsmålet blir så om spenningen/strømmen fra signalkilden vil endre seg når (eksempelvis) cd-plata spiller musikk som varierer fra kraftig til svak lydstyrke?

Endret av tunheim
Lenke til kommentar

Sorry hvis eg gnager veldig på det her. Er bare det at eg er veldig nysgjerrig på hvordan ting egentlig virker.

Men tusen takk til dere som tar dere tid til å svare på nybegynnere som meg.

Endret av tunheim
Lenke til kommentar

Har nok kanskje misforstått spørsmålet.

Signalstyrken endres jo hele tiden, siden sangene ofte har partier med lav lyd, og partier med høy lyd.

En cd med lavt volum sender mindre signal til forsterkeren, mens en cd med høy lyd gjør det omvendte.

Lenke til kommentar
Signalstyrken endres jo hele tiden, siden sangene ofte har partier med lav lyd, og partier med høy lyd.

Denne signalstyrken, hvordan er den representert rent fysisk? Som spenning (volt)? Høy spenning = høyt lydvolum?

Høy spenning=høyt volum ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...