tunheim Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Bare lurer på en liten ting: Når man overfører et lydsignal analogt - fks. fra cd-spiller til forsterker - vil da effekten på strømmen som går gjennom ledningen være proposjonal med lydvolumet? Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Det er vel forsterker som forsterker? Hvis det var det du mente? Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Ehhh... Nei, ikke helt det eg tenkte på. Tenkte på selve signalkabelen som går mellom signalkilden og forsterkeren. Hvis man måler effekten (Watt) som går gjennom denne, vil da effekten variere med lydvolumet på det signalet som sendes gjennom kabelen? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Tror det blir slik. Ettersom forsterkeren bare forsterker det signalet den får, så vil jo lydstyrken variere med signalet fra signalkilden. Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Det spørs vel om du har volumkontroll på signal kilden eller ikke. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Hvis du har volumkontroll på signalkilden blir det slik, men hvis du ikke kan styre signalstyrken fra kilden, vil det ikke bli slik. Forsterkningen styrer du jo med volumpotmeteret på forsterkeren. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Men forskjellige CD\DVD'er har jo forskjellig volum. Man skulle jo da tro at signalstyrken fra kilden er lavere med en CD som har lavt volum, kontra en som har høyt volum. Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Bjarne88 og Pallesen, er dere helt sikker på at en signalkilde uten volumkontroll vil gi et signal med konstant spenning/strøm? Som Gromle meget elegant påpeker så må man kunne anta at lydvolumet fra signalkilden vil endre seg. Hvis ikke vil det være en meeeget sær signalkilde. Spørsmålet blir så om spenningen/strømmen fra signalkilden vil endre seg når (eksempelvis) cd-plata spiller musikk som varierer fra kraftig til svak lydstyrke? Endret 11. april 2005 av tunheim Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Sorry hvis eg gnager veldig på det her. Er bare det at eg er veldig nysgjerrig på hvordan ting egentlig virker. Men tusen takk til dere som tar dere tid til å svare på nybegynnere som meg. Endret 11. april 2005 av tunheim Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Har nok kanskje misforstått spørsmålet. Signalstyrken endres jo hele tiden, siden sangene ofte har partier med lav lyd, og partier med høy lyd. En cd med lavt volum sender mindre signal til forsterkeren, mens en cd med høy lyd gjør det omvendte. Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Har nok kanskje misforstått spørsmålet. Beklager. Eg er så nybegynner at spørsmålene mine gjerne blir formulert på en litt kronglete måte. Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Signalstyrken endres jo hele tiden, siden sangene ofte har partier med lav lyd, og partier med høy lyd. Denne signalstyrken, hvordan er den representert rent fysisk? Som spenning (volt)? Høy spenning = høyt lydvolum? Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Det må jo være fysisk siden signalet er analogt. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Signalstyrken endres jo hele tiden, siden sangene ofte har partier med lav lyd, og partier med høy lyd. Denne signalstyrken, hvordan er den representert rent fysisk? Som spenning (volt)? Høy spenning = høyt lydvolum? Høy spenning=høyt volum ja. Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) Genialt! Tusen takk for hjelpen! Endret 11. april 2005 av tunheim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå