tunheim Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg har alltid undra meg litt over hvorfor høyttalere sprenges. Burde de ikke ha innebygd en slags sikring eller noe? Og hvis man kjøper høyttalere og forsterker som er tilpassa til hverandre så burde vel forsterkeren være laga slik at den ikke sendte ut mer kraft enn det høyttaleren kunne tåle? Hvordan vet man forresten hvor høyt man kan spille et par høyttalere før det er fare på ferde? Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Les denne siden. Riktig mange takk. Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Kjempemessig. Veldig fin artikkel. Men likevel synes jeg det er litt rart at ikke høyttalere har sikringer. Eller kanskje de dyrere har. Mine har i alle fall ikke det, men nå vet jeg hva jeg skal passe på. Tusen takk. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Sikringer i høyttalere er vel ett uønsket element fordi da blir det flere komponenter signalet må gå igjenom, og lettere for forringelse av lyden. Er vel stort sett kun Cerwin Vega og den typen høyttalere som er beregnet for hard spilling som har sikringer. Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Men betyr dette at enveis høyttalere har mye mindre sjangser for å bli sprengt? Da særlig diskanten. Lenke til kommentar
Merathio Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Men betyr dette at enveis høyttalere har mye mindre sjangser for å bli sprengt? Da særlig diskanten. Om en høyttaler er enveis, inneholder den bare 1 element. Lenke til kommentar
tunheim Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Ja, så da forhindrer man at "klipping" av bass herper diskantelementet? Lenke til kommentar
Merathio Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Ja, så da forhindrer man at "klipping" av bass herper diskantelementet? Nei, man har bare 1 element, altså 1 membran i et kabinett om den er enveis. Du kan si at en subwoofer er enveis, siden den kun inneholder 1 element. feks ett 10" bass element. Så har man 2 i en 2 veis høyttaler, feks diskant og mellomtone/bass. Feks en slik 2 Veis høyttaler Også har man 3 i en 3 veis høyttaler, diskant, mellomtone og bass. Feks en slik 3 veis høyttaler Grunnen for at det kalles 1, 2 og 3 veis er for at de spiller 1,2 eller 3 veis. 1 spiller 1 "vei" 1 eller flere membraner, men alle har lik størrelse. Her må det ene membranet spille alle frekvensene selv, feks hodetelefoner eller en subwoofer. 2 spiller 2 "veis" 2 eller flere membraner, men 2 ulike størrelser. Her deler 2 membraner på frekvensområdet, det ene spiller de lave frekvensene, det andre de høye. 3 spiller 3 "veis" 3 eller flere membraner, og 3 ulike størrelser. Her deles oppgaven på 3, bass, mellomtone og diskant. Slik Endret 9. april 2005 av Merathio Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Du må jo "spille inn" høytalerne først da... Spille på medium lydstyrke i ca. 30 timer!! Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Du må jo "spille inn" høytalerne først da... Spille på medium lydstyrke i ca. 30 timer!! Bullshit :!: Men la oss for all del ikke ta den diskusjonen igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå