Gå til innhold

Formateringsspråk: HTML eller XHTML?


Anbefalte innlegg

Du kan jo bruke se elementa du sjøl vil. Du kan til og med bruke dine egne 'nye' elementer viss du vil, eller framtidige xhtml-element. Disse må da styles med xslt eller css i de browsere som ikke støtter elementene (noe som vil si alle browsere til dags dato), og for å få den til å validere, må du lage deg en egen DTD eller XML Schema.

Dette høres kanskje veldig enkelt ut (jeg syntes iallefall det da jeg skulle teste det ut selv), men ting fungerer sjelden så godt i praksis som i teorien. Jeg har eksperimentert en del med egne doctyper til XML, styling med CSS, etc., og for å si det sånn er det en grunn til at jeg ikke bruker dette i praksis på websidene mine. Nettlesere har nemlig forskjellige oppfatninger av hvordan f.eks. en hyperlink skal defineres når man kjører en non-standard DOCTYPE. Da jeg gjorde det på den "riktige" måten (husker ikke helt hva det het), så var Firefox den eneste nettleseren som støttet det. Da jeg brukte a-elementet, så skjønte Opera hva jeg mente, mens Internet Explorer ikke skjønte noen av metodene, og rendret alle linkene som vanlig tekst.

 

Det kan hende dette problemet begrenser seg til XML/XHTML, men det fikk meg iallefall til å holde meg til de standardelementene jeg vet at nettlesere støtter i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lokaltog: Skjønner problemet, jeg sa aldri heller at jeg anbefalte å lage egne tager, bare at det går an. Men det er ikke vanskeligere enn å sette en eventListener + på (on)click +css styling på de elementa som du vil ha som link (document.getElementsByTagName('likelement')). Deretter kunne du brukt window.location = et attribut i link-tagen .

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Rart at nettleserne ikke tar all informasjon ifra dtd'n!

I en perfekt verden skulle man kunne lage sine egene tag's bare ved å definere de i en ekstra dtd. DET er kansje noen av funksjonaliteten xhtml har å by på, men funker det?

 

henrink: hvilke egenskaper vil elementer i wa1 i eldre nettlesere?

Vil de bli rendret som div bare?

Trenger man en ny docktype på å bruke de?

 

Validerer jo ikke, men det er jo ikke verdens undergang...

Kan skrive wa1 optimalisert :p

Lenke til kommentar
I en perfekt verden skulle man kunne lage sine egene tag's bare ved å definere de i en ekstra dtd. DET er kansje noen av funksjonaliteten xhtml har å by på, men funker det?

Det er nettopp ein av tinga ein kan gjere med XHTML - om den blir sendt som application/xhtml+xml. Du kan då lage eigne element.

 

Trur Henrik prøvde nettopp det ein gong. Resultat?

Lenke til kommentar
Rart at nettleserne ikke tar all informasjon ifra dtd'n!

Sjekk http://dev.misinterpreted.org/etc/xml/DTD-test/003.html og http://dev.misinterpreted.org/etc/xml/DTD-test/004.html.

Her ser du at det er forskjell mellom HTML-dokument som kjører i Quirks mode og Standards mode.

 

I XHTML er det ein litt anna sak, derimot:

Så lenge eit dokument er sendt med MIME-typen application/xhtml+xml eller application/xml betyr DOCTYPE så og seie ingenting.

http://dev.misinterpreted.org/etc/xml/DTD-test/002.xhtml

http://dev.misinterpreted.org/etc/xml/DTD-test/001.xhtml

 

I en perfekt verden skulle man kunne lage sine egene tag's bare ved å definere de i en ekstra dtd. DET er kansje noen av funksjonaliteten xhtml har å by på, men funker det?

Du treng faktisk ikkje engang å definere elementa i ein DTD for å gjere dette.

Alt som trengs er at nettlesaren kjenner igjen namespacedeklarasjonen til eit element eller ein attributt.

http://dev.misinterpreted.org/etc/xml/DTD-test/005.xhtml

 

XHTML er tross alt XML...

 

 

Henrik: Hvilke egenskaper vil elementer i wa1 i eldre nettlesere?

Vil de bli rendret som div bare?

Trenger man en ny docktype på å bruke de?

Eg veit egentlig ikkje korleis dette kjem til å bli, men iflg. spesifikasjonen skal det være heilt bakoverkompatibelt.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg venter litt gitt, til de kommer med en test dtd hvertfall. Har kansje kommet?

 

Bruker man udefinerte elementer er også oppførsel osv udefinert.

Eneste nettleseren som klarte å rendre link-elementet ditt riktig av Firefox. Rart Opera ikke har den funksjonaliteten, kan det være fordi du ikke gir content-type med php? (men det gjør du vel)

Lenke til kommentar
Bruker man udefinerte elementer er også oppførsel osv udefinert.

Eneste nettleseren som klarte å rendre link-elementet ditt riktig av Firefox. Rart Opera ikke har den funksjonaliteten, kan det være fordi du ikke gir content-type med php? (men det gjør du vel)

Ja, det er sant, men dette elementet er jo på ein måte definert via namespace-deklarasjonen. Ellers hadde jo ikkje my:href-attributten fungert.

 

Opera har dårlig XML-støtte. Det er ein av tinga dei jobber hardt med no.

 

Charset er satt gjennom .htaccess, men content-type er ikkje satt i det heile tatt. Einaste indikasjonen til nettleseren på at dette dokumentet er ekte XHTML, er .xhtml-endinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...