Gå til innhold

Formateringsspråk: HTML eller XHTML?


Anbefalte innlegg

Okey. Jeg er enig med deg. Men med versjon 1.0 står det should på application/xhtml+xml. Men MAY eller kan serveres som tekst/html pga. browsere som ikke støtter riktig mimetype.

 

Jeg lærrte meg like greit med en gang å skrive med små bosktaver, slik at jeg er vant med det.

 

Og jeg ønsker å bruker rette headere når jeg er dreven nok.

 

Men kan noen hjelpe meg med det skriptet her:

<?
if(stristr($_SERVER["HTTP_ACCEPT"],"application/xhtml+xml")){
header("Content-Type: application/xhtml+xml; charset=UTF-8");
echo('<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">');
} else {
header("Content-Type: text/html; charset=UTF-8");
echo ('<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">');
}
?>

 

hentet fra htmldog.com

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det så farlig at jeg ikke vil gå innom html 4.1?
Så alt fra HTML 4.1 kalles XHTML, eller tar jeg feil nå? Har også et spørsmål som grenser til OT: Jeg las en plass at <font> taggen er utgått i HTML 4.0 til fordel for CSS, men det gjør vell ingenting om jeg bruker <Font> likevell? Jeg vil helst kun lære meg HTML og så etterhvert CSS, vil nemlig ikke lage skikkelig avanserte sider med det første.

Jeg las også at <center> taggen også er utgått og man bør bruke f.eks. <p align="center">, stemmer dette?

Det gjør jo sikkert heller ingenting om jeg bruker <Center>.

I HTML, kan man vell skrive teksten inne i tagger både med små og store bokstaver, men det er vell lurt å bruke bare små bokstaver eller bare store. Selv bruker jeg kun små bokstaver.

Lenke til kommentar
Er det så farlig at jeg ikke vil gå innom html 4.1?
Så alt fra HTML 4.1 kalles XHTML, eller tar jeg feil nå? Har også et spørsmål som grenser til OT: Jeg las en plass at <font> taggen er utgått i HTML 4.0 til fordel for CSS, men det gjør vell ingenting om jeg bruker <Font> likevell? Jeg vil helst kun lære meg HTML og så etterhvert CSS, vil nemlig ikke lage skikkelig avanserte sider med det første.

Jeg las også at <center> taggen også er utgått og man bør bruke f.eks. <p align="center">, stemmer dette?

Det gjør jo sikkert heller ingenting om jeg bruker <Center>.

I HTML, kan man vell skrive teksten inne i tagger både med små og store bokstaver, men det er vell lurt å bruke bare små bokstaver eller bare store. Selv bruker jeg kun små bokstaver.

På w3schools.org er det en tutorial for html 4.1 og en for xhtml 1.0

 

Den du velger deg å bruke, finnes det en reference-list til. Der er tagene som ikke er utgått/er utgått opplistet. Jeg vil anbefale deg å bruke eller senere lære deg å kun bruke tags og elementer som er gyldige i henhold til den html-standarden du bruker.

 

Da vil du støte på færre problemer, lage mer tilgjengelige/brukervennlige sider samt ikke lære vranglære.

 

Benytt deg av oppdaterte hjelpemiddel.

 

Ikke artikler/bøker skrevet i 1997 f.eks.

Lenke til kommentar
x-ray: du må huske at dette skriptet må stå øverst i dokumentet ditt!

Over <html> tag'n.

 

adler: align="center" er også utdetert faktisk.

man skal deffinere alt slikt i css. :)

Jeg får meldingen:

Parse error: parse error, unexpected T_STRING in /mnt/home3/m/mo/motified/public_html/index.php on line 12

 

Har php-koden øverst. Har og lagret som php. Filen ligger på start sine servere...

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Bruk heller dette headerscriptet, det er langt mer gjennomført og pålitelig.

 

<?php

error_reporting(0);

$charset = 'iso-8859-1';
$mime = 'text/html';
$declaration = '<?xml version="1.0" encoding="' . strtoupper($charset) . '"?>'."\r\n";

$fetch = apache_request_headers();

function fix_code($buffer)
{
 return str_replace(" />", "/>", $buffer);
}

if(eregi('MSIE[ \/]([0-9\.]+)', $fetch['User-Agent']))
{
 if(!stristr($fetch['User-Agent'], 'Opera'))
 {
   $declaration = "";
 }
}

if(stristr($fetch['Accept'], "application/xhtml+xml"))
{
 if(preg_match("/application\/xhtml\+xml;q=0(\.[1-9]+)/i", $fetch['Accept'], $matches))
 {
   $xhtml_q = $matches[1];

   if(preg_match("/text\/html;q=0(\.[1-9]+)/i", $fetch['Accept'], $matches))
   {
     $html_q = $matches[1];

     if($xhtml_q >= $html_q) {
       $mime = "application/xhtml+xml";
     }
   }
 }
 else
 {
   $mime = "application/xhtml+xml";
 }
}

if($mime == "application/xhtml+xml")
{
 ob_start("fix_code");
}

header("Content-Type: $mime; charset=$charset");
header("Vary: Accept");

echo $declaration;


?>

Lenke til kommentar

For å oppklare litt:

I HTML 4.01 strict har de fleste presentasjonsattributtene utgått, og skal erstattes med CSS. I HTML 4.01 transitional derimot, er det fortsatt lovlig å bruke attributter som align. Forskjellen mellom XHTML 1.0 strict og XHTML 1.0 transitional er tilsvarende.

 

x-ray-cat: Argumentene dine holder dessverre ikke mål, siden et dokument skrevet med HTML 4.01 strict skiller presentasjon og innhold mer enn et dokument skrevet med XHTML 1.0 transitional. Men, jeg håper alle som tviler, eller tror at XHTML er X antall bedre på grunn av X-en, lærer av denne tråden :)

Lenke til kommentar

Greit.

 

Men jeg fikk endelig til headerscriptet. Og synes dere jeg ikke burde kode i xhtml 1.0 strict, når jeg uansett har tenkt å separere presentasjon fra innhold, tenkt å ta i bruk xml fo å gjøre sidene tilgjengelige for dem som er svaksynte f.eks.?

 

Det e jo tross alt xhtml som er anbefaling nr. 1 på w3c.org, selv om flesteparten skrive av sidene på nettet er i html 4.1 sikkert..

 

Hvorfor er ikke verden klar for xhtml? Jo fordi så få bruke det. Kanskje en av grunnene.

En annen kan være IE.

 

og kan jeg ikke lære mer strict skikkelig hvis jeg ønsker å lære rett først.

 

Så blir det mye lettere å oppdatere til xhtml 1.1 eller 2.0 når den tid kommer.

 

Opera, firefox, camino? Safari? er vel oppdaterte browsere.

 

Det gjelder bare å la verden forstå hvorfor de er bedre enn IE.

 

Ikke så lett når IE kommer som standard i verdens mest solgte operativsystem.

Synes de burde måtte fjerne internettsurfingsstøtten i den, og bare ha filbrowser, fremfor at de måtte fjerne windows mediaplayer i EU-versjonen.

 

Mediaplayer kan man iallfall avinstallere...

 

Dessuten, selv om asp kanskje har en del fordeler fremfor php, så er ikke støttet like go i alle nettlesere, spesielt dem på mac.

 

Kan dette ha noe med at en må betale for å lage/bruke asp på sidene sidendet er microsoft?

 

Forskjellen for en som begynner med html strict 4.1 transitional fremfor xhtml 1.0 transitional, er jo bare de små filletingene. Små bokstaver, lukking av tager osv, da slipper en å tenke på å gjøre om vanen til xhtml-vanen.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
... Forskjellen for en som begynner med html strict 4.1 transitional fremfor xhtml 1.0 transitional, er jo bare de små filletingene. Små bokstaver, lukking av tager osv, da slipper en å tenke på å gjøre om vanen til xhtml-vanen.

... og det er disse filletingene som er vrient og kjedelig å huske på når man er nybegynner. Det er derfor enklest å begynne med en litt "løsere" standard, slik at man ikke blir møtt av en XML-parsingfeil på den første "hei, verden"-websiden man lager. Sånt kan virke ganske demotiverende, spør du meg. :)

Lenke til kommentar

Ok. Men respekter at det er smak og behag.

 

Polecat sa at jeg like greit kunne hoppe på xhtml, og jeg ville lære å skrive så korrekt og oppdatert som mulig. Sier ikke at vanlig html er ukorrekt, men den kan bli en del løs.

 

Forstår dere at jeg ikke vil gå tilbake nå, siden jeg har fått så stor forståelse og blitt så imponert av hva xhtml kan gjøre og brukest til, samt presenasjonen for seg selv kan være praktisk.

 

Selv om jeg ikke er så dreven i forgold til dere, så er det xhtml strict som er der jeg vil begynne.

 

Nå har jeg fått til det scriptet, men i koden sett med en nettleser (som dere ser, er mimetypen application/xhtml+xml uansett om jeg sjekker i IE eller firefox), men php serverer vel text/html til IE selv om jeg ikke ser det der?

 

Jeg plasserte scriptet mellom doctype og første html-tag, er det korrekt, eller skal det helt på toppen over doctypen?

Lenke til kommentar

Hvor lenge tar det før nettlesere ikke støtter HTML koder som f.eks. <font> og <p align="center"> f.eks.? Er det lurt at jeg lærer meg CSS allerede nå, eller burde jeg først lage en helt enkel HTML side ved å bruke tagger som <Font> og andre grafiske HTML koder?

<body background= "" bgcolor="" text="" link="" vlink="">

Brukes denne fortsatt, altså bgcolor og slike koder, eller blir dette også gjort i CSS. Vil helst ikke lære det enda.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg da kalle det? HTML-koding? Skal jeg skifte topic, hvis den er feil?

Neida, det Mr. Berg prøver å få frem her er at verken HTML/XML/SGML eller noen andre *ML er programmeringsspråk, de er "Markup Languages" (det er grunnen til at de jeg har nevnt slutter på "ML"). Dette er altså formateringsspråk, og ikke programmeringsspråk.

 

Eksempler på programmeringsspråk er JavaScript, PHP, VB, C++, etc.

PHP og Javascript faller vel utanfor "programmeringsspråk kategorien",

PHP er serverside scriptspråk og Javascript er clientside scriptspråk

Lenke til kommentar
PHP og Javascript faller vel utanfor "programmeringsspråk kategorien", PHP er serverside scriptspråk og Javascript er clientside scriptspråk

Hvis du mener at PHP og Javascript ikke er programmeringsspråk så vil jeg gjerne vite hva du mener er et programmeringsspråk. Hvis PHP og JS ikke er det, så er heller ikke C/C++, Perl, ASP, ColdFusion eller Basic programmeringsspråk, og siden HTML, XML og CSS og den kategorien der er varianter av formateringsspråk så vet jeg helt ærlig ikke hva slags språk vi sitter igjen med.

 

Jeg står på mitt, at PHP og JS er gode eksempler på programmeringsspråk, mens HTML og XML er gode eksempler på formateringsspråk.

 

Edit: Forresten har det heller ingenting å si om språket er serverside eller klientside.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
PHP og Javascript faller vel utanfor "programmeringsspråk kategorien", PHP er serverside scriptspråk og Javascript er clientside scriptspråk

Hvis du mener at PHP og Javascript ikke er programmeringsspråk så vil jeg gjerne vite hva du mener er et programmeringsspråk. Hvis PHP og JS ikke er det, så er heller ikke C/C++, Perl, ASP, ColdFusion eller Basic programmeringsspråk, og siden HTML, XML og CSS og den kategorien der er varianter av formateringsspråk så vet jeg helt ærlig ikke hva slags språk vi sitter igjen med.

 

Jeg står på mitt, at PHP og JS er gode eksempler på programmeringsspråk, mens HTML og XML er gode eksempler på formateringsspråk.

 

Edit: Forresten har det heller ingenting å si om språket er serverside eller klientside.

Enig. Server-side eller klientside er to forkjellige sider hvor noen programmeringsspråk er på den en siden, og noen andre på den andre siden :!:

 

Eks. js er klient og php er server.

 

I samme slengen lurer jeg på om jeg kan få sport hva jeg bør bruke av utf-8 eller ISO-8859-1.

 

Vil bruke et som er bra, fleksibelt og framtidsrettet. Av en eller annen grunn tror jeg utf er det rette valget, men jeg tar muligens feil.

 

Hva er forskjellen på de to tegnsettene?

 

Ett har æøå i seg eller er latin eller hva?

Lenke til kommentar

Tegnsett har lite å gjøre med "fremtidsrettethet" (morsomt ord!) Tegnsettet du velger skal iallefall velges uavhengig av dette, og velges ut fra språket innholdet er på.

 

Dersom du har en webside som går på engelsk ville jeg kanskje kjørt UTF-8, men dersom innholdet er på norsk eller en blanding av norsk og engelsk ville jeg definitivt gått for ISO-8859-1. Det sistnevnte tegnsettet har støtte for de fleste spesielle tegn som æ, ø og å, samt « og ».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...