Vokez Skrevet 8. april 2005 Rapporter Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Hei Jeg og noen Venner skal arrangere lan, det vil komme sån ca 70-80 folk. Vi har tenkt og kjøpe denne 3Com Baseline Switch 2808 8P gigabit og kjøre den som backbone og koble et par av disse CNet Switch 24P 10/100 opp mot backbonen. Vil det bli stabilt? det bler 25mbit Inet. MVH Christopher ps 10/100 skal kobles inn i en 10/1000.. bare så dere ikke missforstår;) Endret 8. april 2005 av Vokez Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 8. april 2005 Rapporter Del Skrevet 8. april 2005 Dårlig bruk av emnefeltet, men jeg ser ingenting om hvor stor hastighet switchen har internt, noe som tyder på at det ikke er så alt for mye. Mest sannsynlig vil den da tryne med en gang den får litt bruk. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 9. april 2005 Rapporter Del Skrevet 9. april 2005 Vil nok tryne, ikke pga folk som spiller og laster ting over nettverket.. Tryner pga virus, tar opp enormt med båndbredde. Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 pga virus? lær meg litt er du snill Lenke til kommentar
opticus Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 (endret) pga virus?! !! ? ? det tror jeg ikkeno på. bruk denne som backbone: linksys sak som jeg vil tro fungerer utmerket husk at poenget med å ha en 1000mbit backbone blir borte om du ikke ha en 1000mbit uplink port på de andre switchene... blir jo maks 100mbit til backbone i så fall. Har du lagt noe særlig tanker ned i dette, eller bare fant du det billigste som var der? har du et budsjett? EDIT: feks denne EDIT2: da vil du ha 1 backbone som tar unna og kan konfigureres + 4 andre switcher med gbit uplink til backbone for drøyt 12000,- Endret 10. april 2005 av opticus Lenke til kommentar
moray Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Husk å tenke på strøm! 70 - 80 maskiner trekker sitt... ca. 200 W er visst hva det beregnes på én plass på LAN. ( snilt regnet visstnok.) Endret 10. april 2005 av morcan Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 (endret) pga virus?! !! ? ? det tror jeg ikkeno på.husk at poenget med å ha en 1000mbit backbone blir borte om du ikke ha en 1000mbit uplink port på de andre switchene... blir jo maks 100mbit til backbone i så fall. Har du lagt noe særlig tanker ned i dette, eller bare fant du det billigste som var der? har du et budsjett? EDIT: feks denne EDIT2: da vil du ha 1 backbone som tar unna og kan konfigureres + 4 andre switcher med gbit uplink til backbone for drøyt 12000,- Her er jeg helt uenig med deg, og om du ikke har fått med deg at virus opptar båndbredden på nettverket har du ikke vært på mye lan-partys. Dette er vel og merke noe man kan unngå om man bruker Management Layer 3 switcher, noe jeg tviler på at han skal i denne forbindelsen. Og i tillegg om han bruker en 1000mbit backbone så har denne trolig større intern båndbredde enn en 100mbit backbone, selv om han bare har 100mbit uplink. Det er uansett å anbefale at man bruke en managmentswitch til backbone da denne ofte har større intern båndbredde enn en switch uten managment. Men om man ikke har hatt erfaring fra flere lan-partys som crew er nok dette noe man ikke vet så mye om. Ang strøm, regn ca 1A pr person, og maks 14 personer pr 16A sikring. Endret 10. april 2005 av Techpoint Lenke til kommentar
opticus Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 det hjelper lite om han har 100mbit backbone med større intern båndbredde enn 100mbit dersom han ikke får lastet noe inn i switchen raskere enn 100mbit. virus er ikkeno problem som sagt, men må jo som jeg hintet til tidligere kjøre en switch som er managed så du kan stenge portene virusene pleier spre seg på. samt stenge ms network porten så folk ikke får kopiert piratsoftware å lett. tror forresten det som sagt før meg her at det er en fordel å ha erfaring med dette fra crew på lan party, så det er jo fint han deler sine erfaringer med oss. Har du som har jobbet i crew anbefale en backbone switch? og evt switcher som skal kobles i denne? Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 mulig at jeg har hørt feil, men hørte et sted at en pc med skjerm tar 1 ampere, så med 70-80 pc'er må du ha en god del eller store kurser... Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 PC 350w LCD 17" 48w ca 400w per plass PGA at det er pcer og dei skaper masse overharmoniske strømmer hadde eg ikkje hatt meir enn 4 plasser per 16A kurs. Anbefaler C-automater fordi pcer har STOR start strøm ved tilkobling til nettet. \ Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 det hjelper lite om han har 100mbit backbone med større intern båndbredde enn 100mbit dersom han ikke får lastet noe inn i switchen raskere enn 100mbit. virus er ikkeno problem som sagt, men må jo som jeg hintet til tidligere kjøre en switch som er managed så du kan stenge portene virusene pleier spre seg på. samt stenge ms network porten så folk ikke får kopiert piratsoftware å lett. tror forresten det som sagt før meg her at det er en fordel å ha erfaring med dette fra crew på lan party, så det er jo fint han deler sine erfaringer med oss. Har du som har jobbet i crew anbefale en backbone switch? og evt switcher som skal kobles i denne? Fortsatt ikke enig med deg, saker og ting er mer stabilt så lenge det ikke er belastet 100% På layer 2 managment kan man ikke sperre porter, man må opp på layer 3, og disse koster gjerne 10 000kr og oppover pr switch. Man kan sperre porter via firewall ut mot nett slik at internetten ikke tar kvelden. Jeg bruker selv en 3com superstack med 24 stk 100mbit porter til små partyer, opp til maks 100 personer, denne har også 2 stk 1000mbit porter til evt servere om man vil ha det. Men til dette bruket når han likevel skal kjøpe noe kan han jo kjøpe en 8 porter 1000mbit. Asus har noen gode her om han får tak i dette. Evt leie av noen som har dette liggende. Men kan jo feks anbefale Linksys SRW224 som bordswitcher og SRW2024 som backbone. Men man kan jo gå ned på noe billigere også om pengene ikke strekker til. Jeg skal selv kjøpe inn dette nettverket til test, så får vi jo se åssen det barker i vei Men som jeg har sagt tidligere virus, ormer osv tar opp mye båndbredde på nettverket og sørger for at det meste kneler om man ikke tar sine forhåndsregler, som å sørge for at folk har de siste updates til windows og virusprogram osv. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 10. april 2005 Rapporter Del Skrevet 10. april 2005 PC 350w LCD 17" 48w ca 400w per plass PGA at det er pcer og dei skaper masse overharmoniske strømmer hadde eg ikkje hatt meir enn 4 plasser per 16A kurs. Anbefaler C-automater fordi pcer har STOR start strøm ved tilkobling til nettet. \ Det er ikke noe problem å ha ca 14 pc'er pr 16A kurs.. Jeg har aldri hatt problemer med det, om det er SA01, OFFroadLAN 02-03 og 04, GameSphere 2003, DigiLAB 2004 og 05 pluss en hel hau med andre partyer, totalt 170 ++. Men anbefaler C eller D-automater. Kan også nevne at jeg er elektriker, så jeg vet litt om dette Overharmoniske er ikke noe stort problem i denne sammenhengen, dette er noe vi ofte tar mer hensyn til når det er større bedrifter osv. PC'er trekker heller ikke det som står på strømforsyningen, dette er kun under full belastning som som sjeldent er tilfelle, så 1A pr person går greit, som er rundt 230 watt. Lenke til kommentar
Vokez Skrevet 11. april 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 takker for alle svar spess Techpoint! Lenke til kommentar
Vokez Skrevet 11. april 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 Linksys 24-port 10/100, 2 Port Gigabit, den har 2 porter med 1gbit. Skal jeg koble tpen fra backbonen inn i 1gbit portene eller de vanelige 10/100 portene? Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 11. april 2005 Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 hva er "C og D automater" ???? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 11. april 2005 Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 hva er "C og D automater" ???? Det er tregheten på sikringene, dvs hvor lang utløsningstid dem har på strømtrekk over sikringsstørrelsen. F.eks om du trekker over 16A på en 16A sikring. Noe som kan skje ved tilkobling av pc'er til strømnettet, hvis man da har C eller D skal det mer til før sikringen ryker selv om man trekker 20A i løpet av veldig få sekunder. Veldig enkelt forklart da Vanlige automater, dvs de som blir brukt i boliger er B, så har man C som er tregere enn B og D/K som er beregnet for f.eks datakurser, som er enda tregere enn C igjen. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 11. april 2005 Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 Linksys 24-port 10/100, 2 Port Gigabit, den har 2 porter med 1gbit.Skal jeg koble tpen fra backbonen inn i 1gbit portene eller de vanelige 10/100 portene? Du skal koble deg inn i gigabit portene Lenke til kommentar
Vokez Skrevet 11. april 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 okej Du vet ikke hvor der er billig med tp kabler 100m ruller? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 11. april 2005 Rapporter Del Skrevet 11. april 2005 okej Du vet ikke hvor der er billig med tp kabler 100m ruller? Har sendt deg en pm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå