PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hvordan er det egentlig en tvangsoppløsning fungerer? Om jeg ikke tar helt feil vil det skje på samme måte som en konkurs, at det opprettes et bo og alt sånt. Men jeg så i loven om dette at det stod at dersom grunnen til tvangsoppløsning ikke lenger er til stede, vil ikke en tvangsoppløsning kunne foretas. Vil det si at om et regnskap skulle vært sendt Brreg innen forrige uke, og caset er sendt videre til tingretten for vidre oppløsning, ikke kunne gjennomføres om brreg mottar regnskapet? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) "Caset" (ja, er dette helt hypotetisk?) er at regnskapet ikke var fremme før fristen, om det kommer senere spiller da ingen rolle i utgangspunktet, slik jeg har lest det i avisene. Dersom fristen ikke hadde vært så viktig, kunne folk ha holdt seg innenfor loven ved å bare si de skal levere regnskapene om noen år. Dette er hva en ikke-ekspert har lest i en avis, neppe heller skrevet av noen ekspert. Likevel, uhell skjer, en god advokat kan hjelpe selv de mest innbarkede vanekriminelle. (Edit: typo) Endret 8. april 2005 av Codename_Paragon Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Det er ikke et "rent" hypotetisk case, men jeg har hypotisisert det for å ofentliggjøre det her. Sitat Brønnøysund-teksten: Foretaket har ikke sendt inn/fått godkjent årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning per 1. mars 2005 for regnskapsåret 2003. Er ikke dokumentene mottatt og godkjent innen xx.yy.2005, vil Regnskapsregisteret varsle tingretten. Deretter skal tingretten tvangsoppløse foretaket uten ytterligere varsel, jf allmenn/aksjeloven § 16-17, andre ledd. EDIT: Dette gjelder ikke min familie, men en annen. EDIT2: Galt utført qouting.. Endret 8. april 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 § 16-16. Behandling av saker om oppløsning etter § 16-15 (1) Når vilkårene i § 16-15 første ledd nr 1 til 4 er oppfylt, skal Foretaksregisteret gi selskapet varsel om dette. I tilfelle som nevnt i § 16-15 første ledd nr 5 gis varsel av Regnskapsregisteret. Selskapet skal gis en frist på en måned til å bringe forholdet i orden og underrettes om følgene av at fristen oversittes. Har de ikke ordnet opp i forholdene en måned etter at de har fått varsel fra Foretaksregisteret (Før dette har de 6 måneder på seg etter at fristen har gått ut til å levere inn årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning), skal selskapet tvangsoppløses. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Det betyr at dersom fristen er i dag, og etter det varslet jeg viste dere, så er selskapene gone? Herregud, ser først nå at det er 2003-regnskapene vi snakker om. Ja, da bør det ikke være mye tvil.. Endret 8. april 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Høres ut som at noen har floppa papirarbeidet sitt grundig. Har ikke pappaen din en uberadvokat du kan bruke da jokke? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Dette har som sagt ingenting med min familie å gjøre, nærmere en personlig fiendes familie. Pappa skulle nok fikset det vettu. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Oo, gratulerer med å ha ez-pwnt din fiende. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Oo, gratulerer med å ha ez-pwnt din fiende. Takk. Men dette betyr altså at om papirene ikke er mottat brreg innen fristen, blir selskapet tvangsoppløst. Noen som vet om dette vil offentliggjøres på "kunngjøringer" for selskapet på brreg på nettet? Og i såfall, når kan jeg regne med at det kommer opp, om fristen var i dag? Mandag? Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (2) Har selskapet ikke brakt forholdet i orden ved fristens utløp, skal Foretaksregisteret eller Regnskapsregisteret gjenta varselet ved kunngjøring i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon og i kortform i en avis som er alminnelig lest på selskapets forretningssted. I kunngjøringen skal det angis at vilkårene for oppløsning av selskapet er oppfylt, og at selskapet har en frist på fire uker fra den elektroniske kunngjøringen til å bringe forholdet i orden. Følgene av at fristen oversittes skal også angis Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Jeg antar at det er det som per nu har skjedd.. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Da ser det ut som om selskapet det gjaldt har kjørt seg i grøften. YES! Lenke til kommentar
Aeternus Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Da ser det ut som om selskapet det gjaldt har kjørt seg i grøften. YES! Blir kvalm av å se noen godte seg over andres nedturer. Dette kunne du spart deg for Jokke... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Da ser det ut som om selskapet det gjaldt har kjørt seg i grøften. YES! Blir kvalm av å se noen godte seg over andres nedturer. Dette kunne du spart deg for Jokke... Det er en privat kamp som utkjempes.. Lenke til kommentar
moray Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Det er en privat kamp som utkjempes.. Ta det privat med eieren av det selskapet, da vel. Dette er et offentlig forum ikke et sted for private tvister. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Det er en privat kamp som utkjempes.. Ta det privat med eieren av det selskapet, da vel. Dette er et offentlig forum ikke et sted for private tvister. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Stenges, då tråden har gått litt OT iforhold til temaet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg