Gå til innhold

Musikk-pc i området 5-6000,-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig enig.

Var ikke helt klart for meg hva du mente med musikkproduksjon..

Ville jo selvfølgelig ikke funnet på å plugge bassen min direkte i SB-kortet :)

Men harddiskplass, det tror jeg du kommer til å trenge. Ser ikke helt støyproblemet dóg, hvis du ikke mic'er opp akustiske instrumenter i samme rom som pc'en står i, da. Foreslo Raptor'en med tanke på filbehandling i "bakgrunn" på maskinen.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Oppdatering:

Fikk i morges tilsendt følgende oppsett fra Netshop:

12352 Produksjon og testing av PC PCMONTERING stasjonær

15000 Viking Miditower Sort m/350W PSU V 04 BLACK Støtter AMD & P4

14478 Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250 GA-K8NSU-939 ATX/S-ATA/Dual-LAN/8ch-LYD/1394B/

15452 Hightech Excalibur Radeon X300SE 128MB RX300SE-PCIE-C DVI/VGA/TV-out PCI Express

15268 AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz OEM ADA3000BI Socket 939 512KB cache "Winchester"

13865 Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC

15018 NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern 16X Double layer sort, bulk [slenger her på en dvd-brenner til spill-pc'en min]

14733 Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM ST3250823AS Barracuda 7200.8 8MB cache

12270 D-Link trådløst PCI-kort Xtreme G DWL-G520 108Mbps, 802.11g, extended range

10680 DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ) 64X64DDRPC3200 Standard DDR minne

Totalt kr: 6125,-

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Oppdatering:

Fikk i morges tilsendt følgende oppsett fra Netshop: ... osv

joda ser bra ut det der, enest psu'n som kommer til og støye litt regner jeg med, samt harddisken, den må du få vibrasjonsdempet på et vis. men det er jo lett å lage noen hjemmesnekrede løsninger på det.

er vel noen kabinettvifter også med, disse blir nok stille nok så lenge du kjører de på 5 volt skulle man tro..

er ikke 512mb ram litt i minste laget? er vel budsjettet det går på da.

edit: du kan jo ta en titt på oppsettet jeg holder på med her. en kompis av meg som skal ha en pc til samme formål som deg. link

her er det med skjerm da, men kutter du ut skjermen og legger til den mist 500watt psu'n jeg har tenkt å kjøpe så havner du på ca 6000,-

da har du med litt enkel modifisering en veldig stille pc.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Mange takk for linken; har sett på mange av de komponentene tidligere og det ser langt ifra dumt ut. Er enig med at 1GB minne absolutt er å foretrekke så jeg tenkte å modifisere netshop-opplegget der.

Kan jeg spørre hvilket lydkort han kameraten din skal bruke?

Ligger det noe spesielt bak ditt valg av hovedkort?

Lenke til kommentar

har tittet litt på dette lydkortet, men har ikke bestemt seg helt enda, han er på et litt stramt budsjett så det kommer jo an på hva han har råd til egentlig. (gjerne kom med noen anbefalinger visst du har)

tankene bak hovedkortet er den lave prisen, integrert grafikk og vifteløs northbridge kjøler.

så sparer endel hundrelapper der som man kan bruke på og kjøpe litt mer kvalitetsdeler andre steder. f.eks psu og kabinett. synes det er greit å kjøpe litt ordentlig her ettersom dette er deler man ikke oppgraderer like ofte som hovedkort og prosessor. pluss at det har mye og si på støynivået.

nå ser jeg at komplett har tilbud denna uka på 1024mb (2x512) twinmos minne til bare 849,-

der er det mye for penga.

Lenke til kommentar

Hallau...

Her kan du finne noe interessant(forhåpentligvis).

Tidligere tråd musikk pc

Det er riktignok noe annerledes oppsett med tanke på lydkort, men tror det skulle være noe å hente der lell. Les hele tråden, så slipper jeg å skrive mer, høhø...

Ellers er mine erfaringer på området som så:

Det er AMD baserte systemer som er generelt sett funker best for DAW nå.

nForce2 og nForce3 baserte hk er prøvd ut som stort sett stabile og gode hk til dette bruk. VIA har vel ennå ikke opparbeidet seg et godt rykte på DAW igjen(sikkert noen unntak). Ikke god erfaring med S-ATA i recordingsammenheng. Bruker selv kun IDE som "opptaksdisk", men til OS disk er det greit med S-ATA. Intel stiller jeg meg noe skeptisk til når det gjelder dagens løsninger.

Et par linker fra RME som kanskje kan være interessante i forbindelse med lydkortet ditt, kanskje tilogmed også for andre DAW mennesker:

nForce4 Single CPU Chipset - DAW Stress Test Reports

CPU Spike every 2 minutes - Intel 9xx Chipset

Sikkert mer å hente der også...

Lykke til!

Edit: Skrivebugs. Urk!

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

phax: Tror ikke M-Audio Audiophile 2496 er noe dårlig valg dersom man er på stramt budsjett. Ville nok likevel ha prøvd å strekke budsjettet litt på dette punktet, spesielt siden tilstedeværelsen av godt lydkort er sentralt i en musikk-pc ;)

Tror nok denne er et bedre kjøp, se f.eks. her

Selv har jeg jo gått for et RME-kort, men disse ligger jo igjen i en adskillig høyere prisklasse (ca. 4500 og oppover)

Lenke til kommentar

"Verdict:

At present the NF4 single cpu chipset cannot be recommended for demanding pro DAW work. Multimedia users, recording hobbyists or semi-pro DAW users who use a limited combination of streamed audio tracks, samples and/or VSTis may not face the aforementioned limitations and performance may be as good as on any comparative platform.

The single cpu nForce3 @ socket 939 (AMD 64 cpu) and Intel 875 (Pentium IV cpu) chipsets are well-proven under different DAW workflows and match well with RMEs soundcards for pro audio usage."

Mange takk for linken, Extantitus! Dette var jo greit å få med seg :yes:

Endret av Joachim Murat
Lenke til kommentar
phax: Tror ikke M-Audio Audiophile 2496 er noe dårlig valg dersom man er på stramt budsjett. Ville nok likevel ha prøvd å strekke budsjettet litt på dette punktet, spesielt siden tilstedeværelsen av godt lydkort er sentralt i en musikk-pc ;)

Tror nok denne er et bedre kjøp, se f.eks. her

Selv har jeg jo gått for et RME-kort, men disse ligger jo igjen i en adskillig høyere prisklasse (ca. 4500 og oppover)

takker for tipset. skal se hva man klarer presse inn! :)

Lenke til kommentar
cakewalk: Aluminum cases offer better cooling characteristics, are usually more stylish, and are much lighter, but carry a bigger price tag.

dette med at man må ha aluminiumskabinett pga av bedre kjøleegenskaper er bare en myte. et aluminiumskabinett har ikke bedre kjøleevne en et i stål, ihvertfall ikke pga av matrialet.

derimot er kabinetter av aluminium mer plaget med vibrasjonsstøy en kabinetter med stålramme.

det samt pris var grunnen til at jeg valgte Cooler Master Cavalier 3 istedet for storebroren med alu ramme. også ser det jo utrolig bra ut også da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En liten oppdatering:

Har nå omsider fått kjøpt og satt sammen maskinen. Jeg endte opp med følgende:

HK:

A8V DELUXE/WIFI-g

ASUS Mainboard S-939 K8T800PRO ATX Audio GbLAN Raid IEEE1394 SATA WiFi-G Retail

CPU:

AMD CPU Athlon-64 3000+ S-939 1.8GHz 512kB Boxed

Minne:

GEIL 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.5-2.95V Dual Channel

Disker:

HITACHI Harddisk 80.0GB 7200RPM SATA150 3.5" 8MB DeskStar 7K250 (bootdisk)

HITACHI Harddisk 160.0GB 7200RPM SATA150 3.5" 8MB DeskStar 7K250 (audiodisk)

Brenner:

NEC DVD Recorder ND-3520A 16X Black Dual Layer DVD R/RW Bulk

Skjermkort:

ASUS VGA-Card MX4000 128MB AGP DVI TV-Out Retail

SAMSUNG Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" AT Internal Black

Lydkort:

RME HDSP 9632

Kabinett:

Antec Case Solution SLK3700BQE Super MidiTower Black Low Noise 350W ATX

totalt kom det på litt over 6000,- (bestilte hos litt forskjellige)

Har installert Sonar 4 og foreløpig ser alt ut til å fungere skikkelig bra

Takker for hjelpen fra alle involverte! :w00t:

Lenke til kommentar

Må si jeg ble litt bekymret da jeg så du hadde gått for hitachi harddisker da de bråker en del etter hva jeg har erfart. Den nyeste serien skal være litt mindre støy fra...

Er det mye støy når du skriver til diskene? i form av knatring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...