Gå til innhold

Levert effekt vs. varmeutvikling (strømforsyning)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

www.silentpcreview.com

Parametren du etterspør er effektivitet, som er en prosent som angir hvor mye av effekten du putter inn (fra nettet) som kommer ut av psu i form av DC effekt. Denne er en funksjon av effekt, dvs forsyningen er mest effektiv på et "arbeidspunkt", og daler i effektivitet over og under dette.

Tall på effektivitet kan være fra 70-90% roughly.

knut

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg mener effektivverdien bør stå oppgitt på strømforsyningen. Let etter:

cos 'til det greske tegnet phi, som liten bokstav, som ikke finnes på mitt tastatur ;)'

Denne bestemmes av vinkelen mellom resistivitet og induktivitet/kapasitivitet i strømforsyningen. Effektivverdien sier hvor mye effekt du får av den som brukes fra nettet, som knut nevnte. Men problemet er at varmen gjerne også kommer inn under "nyttig effekt" Lenge siden jeg har holdt på med dette, så jeg er ikke helt 100% sikker.

For å enkelt sjekke hvor mye varme selve strømforsyningen lager i forhold til andre er det bare å bruke et multimeter, stille den inn på motstand og måle mellom de to polene på strømforsyningen. Den tredje er jord, og jeg gjetter at det er den i midten.

Lenke til kommentar

cos 'til det greske tegnet phi, som liten bokstav, som ikke finnes på mitt tastatur ;)'

Denne bestemmes av vinkelen mellom resistivitet og induktivitet/kapasitivitet i strømforsyningen. Effektivverdien sier hvor mye effekt du får av den som brukes fra nettet, som knut nevnte. Men problemet er at varmen gjerne også kommer inn under "nyttig effekt" Lenge siden jeg har holdt på med dette, så jeg er ikke helt 100% sikker.

For å enkelt sjekke hvor mye varme selve strømforsyningen lager i forhold til andre er det bare å bruke et multimeter, stille den inn på motstand og måle mellom de to polene på strømforsyningen. Den tredje er jord, og jeg gjetter at det er den i midten.

Det du beskriver her er vel faseforskyvningen φ. Det er en enhet som beskriver forholdet mellom aktiv og reaktiv effekt. Spoler og kondensatorer fører til slik reaktiv effekt. Reaktiv effekt er sjelden ønskelig.

Imidlertid er dette ikke det samme som strømforsyningens effektivitet. Strømforsyningen kan godt ha inern resistans på grunn av vanlig motstand.

Lenke til kommentar

Det du beskriver her er vel faseforskyvningen φ. Det er en enhet som beskriver forholdet mellom aktiv og reaktiv effekt. Spoler og kondensatorer fører til slik reaktiv effekt. Reaktiv effekt er sjelden ønskelig.

Imidlertid er dette ikke det samme som strømforsyningens effektivitet. Strømforsyningen kan godt ha inern resistans på grunn av vanlig motstand.

Dette stemmer, helt riktig! ;)

Jeg er ikke helt sikker på om det er oppgitt, men er det vanlig å oppgi virkningsgraden η? Dette er forholdet mellom avgitt effekt og tilført effekt. Om det ikke er oppgitt går det an å regne det ut med formelen:

η = P avgitt : P tilført

Eksempel:

Du har en PSU som avgir 400W, fra strømnettet trekker den 450W.

η = 400W : 450W = 0,89

Dersom du nå også har en effektfaktor cos φ på 0,9, vil strømforsyningen trekke mer strøm enn de 1,95 A som 450W skulle tilsi. Dette pga. den reaktive ("uønskede") strømmen som kommer av trafoen i strømforsyningen. Dermed får vi med en reaktiv effekt, X. Sammen med den aktive effekten P, danner de en tilsynelatende effekt S. S er oppgitt i VA, P i watt og X i VAr. For å finne den totale strømmen gjør man følgende:

S = P(tilført) : cos φ

S = 450W : 0,9 = 500VA

I = S : U = 500VA : 230V = 2,17A

Edit: La til litt på slutten

Endret av ok2k
Lenke til kommentar

Litt om enheter.

Disse enhetene måler alle effekt (J/s). Men omtaler forskjellige deler av effekten.

P - W - Watt - Aktiv effekt (det som gir ytelse)

S - VA - Volt Ampere - Tilsynelatende effekt (det som transporteres over strømnettet)

Q - VAR - Volt Ampere Reaktiv - Reaktiv effekt (det man helst vil eliminere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...