Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Det går etter en stund grusomt treigt i spill

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med min laptop. Når jeg spiller spill går alt helt jevnt en stund, og så plutselig begynner det å hakke, sånn som når man har på alt for høye grafiske instillinger. Det går hakkete en stund, for så å plutselig gå jevnt igjen, for så å gå hakkete igjen. Og sånn holder den på.

Jeg har prøvd å skru av lyd, hardware acceleration, grafiske instillinger på minimum, formatert og prøvd Windows uten SP2, skrudd av Smartgart og satt opp den virtuelle paging filen for minne, men det ser ikke ut til å gi noen forskjell.

Først trodde jeg at det kunne være et problem ved dumping av minnet, men etter at jeg har testet en del ting og forskjellige spill, så virker det som det kan ha noe med oppvarming å gjøre. Og jeg inbiller meg også at vifta setter igang på full guffe når det hakker, og når den gir seg så begynner det å gå jevnt igjen.

Når jeg kjørte 3D Benchmark03 testen oppførte den seg som vanlig, først jevnt, så hakkete. På CPU testen stod FTS(?) til tider på 0 og 1.

Drivere skal være av nyeste sorten som er å få tak i, skulle jeg tro. PC’en er også akkurat formatert, så det er ingen lumske saker i bakgrunnen som bøller.

Jeg har en litt oppgradert versjon av denne bærbare PC’en: Zepto 3310.

Processor Manufacturer: Intel

Processor Type: Pentium 4

Processor Speed: 2.80GHz

Operating System: Windows XP Pro Version 2002 SP2

System RAM: 1GB

Video Card Manufacturer: ATI Technologies Inc. (Omega 2.6.12)

Video Card Model: Mobility (M10) Radeon 9600 AGP

Video Card RAM: 128MB

Video Card Driver Version: 6.14.0010.6512 (English)

Sound Card Manufacturer: Realtek

Sound Card Model: AC'97 v2.2 Audio w/3D Stereo

Sound Card Driver Version: 5.10.0000.5250 (English)

DirectX: 9.0c

3DMark03 Score: 2980

Zepto_3310.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Jeg er 99% sikker på at pc`n din har problemer med overoppheting. har en kompis som også sliter veldig med dette.det løser seg ved å ordne noe den kan stå på, så det blir fri ventilasjon under. og til Blackslash, han har postet HELT riktig, så ikke snakk om du ikke har peiling på hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Jeg er 99% sikker på at pc`n din har problemer med overoppheting. har en kompis som også sliter veldig med dette.det løser seg ved å ordne noe den kan stå på, så det blir fri ventilasjon under. og til Blackslash, han har postet HELT riktig, så ikke snakk om du ikke har peiling på hva du snakker om.

Men hvis det er overoppheting, hvorfor går det da glatt igjen? Men det kan jo godt hende at det er det likevel. Og du kan jo prøve med offesielle ATi drivere istedet for Omega, da... Omega er jo ikke WHQL sertifiserte eller noe, så det er ikke alltid de som er best.

Lenke til kommentar
Om du har noen som helst anelse om hva som er i veien med PCen din, f.eks. at du ikke får tilgang til DVDer som du setter i maskinen, så har tråden din absolutt ingenting i denne kategorien å gjøre.

Det virker for meg som om han har en anelseom at det er overopphetning, da går det vel under Overklokking => kjøling eller under skjermkort fordi det er der problemet ligger...

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

jeg vil i alle fall tørre å påstå at denne er postet riktig, men uansett: potetfar, runnen til at det går glatt og så laggy igjenn, er fordi vifta skrus opp når det blir varmt, og ettet en stund så har vifta greid å kjøle det som er overopphetet, og da går vifta ned igjenn, dermed blir det varmt igjenn osv... skjønnner du? :p

EDIT: tror ikke driverne har noe med saken å gjør i det hele tatt. her er det komponenter som er ``feilen``

Endret av Slettes-xwByZdFZ
Lenke til kommentar

Om jeg bruker driverne som fulgte med eller Omega driverne har ikke noe forskjell.

Om det er posta helt riktig er vel ikke så jævlig nøye, men jeg kan jo alltids poste på de andre to stedene, å se om jeg får noe respons der.

Jeg har spilt en del med PC’en på fanget, og da er det helt åpent under, så vifta har hatt godt med lufterom.

Hvis det –er- hardware feil, så går vel det kanskje på garantien? Kunne det vært mulig å sende den inn å få’n fiksa?

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

jeg vet ikk ehlet om det er riktig å si at det er _feil_ på hardwaren, men det er jo et kjent fenomen at ikke alle laptoper takler spillling like bra, og siden du har et ati 9600 kort trykt inni der, så regner jeg med at det blir temmelig varmt inne i laptopen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha sendt en mail til de som du kjøpte det av. Det er jo ikke meningen at det skal være sånnt. Det er enten en hardware/kjølefeil eller en softwarefeil. Dersom du får sendt den inn til en skjekk kan de sikkert fastslå om det er en hwfeil.

Dersom det er en softwarefeil ville jeg ha lagd en ny post under Hardware => Skjermkort, der er det større sansynlighet for at du får den hjelpen du trenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...