Temm Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Heisann folkens! Vurderer å kjøpe meg et kamera, en jeg er litt i tvil om jeg et skal kjøpe et kompaktkamera eller et speilrefleks. Ut fra den erfaringen jeg har med fotografering hadde kanskje et kompaktkamera vært det beste. Ikke det at jeg aldri har tatt bilder, men jeg har ikke så stor peiling når det gjelder manuelle innstillinger og, for en amatør, alle "merkelige" uttrykkene. Når det er sagt er jeg veldig glad i å eksprimentere, så et kamera med mange manuelle innstillinger hadde kanskje ikke vært så dumt. Det er jo av prøving og feiling man lærer her i livet. Og jeg er veldig interressert i dyr og natur så jeg kommer til å ta masse dyrebilder og innsektbilder/macro. Har sett mange bilder både her på forumet og andre steder på nettet og jeg blir veldig inspirert av det jeg ser. Etter det jeg har lest og hørt om diverse kameraer står det mellom disse to. Canon Ixus 700 og Canon EOS 350D Om jeg går for Ixusen er det vel bare å kjøpe kameraet og begynne å ta bilder, men om jeg kjøper 350D må jeg kanskje vurdere å kjøpe andre objektiver. Og da vil jo prisen plutselig bli 3-4 ganger så mye. Men det er kanskje verdt det. Og hva slags objektiver anbefales? Jeg er jo bare en amatør så jeg har ikke akkurat tenkt å legge så veldig mye penger i det. Men det er jo klart at jeg vil ha et objektiv som tar skarpe og bra bilder. Jeg har som sagt veldig lite peiling på forskjellige uttrykk og betegnelser, så når jeg leser om objektiver er det for meg bare en haug med tall jeg ikke skjønner noe av... Så hva tror dere folkens? Skal jeg satse på en speilrefleks (som jeg har mest lyst på) eller skal jeg kjøpe meg et kompaktkamera som kanskje er litt enklere for en nybegynner? Håper på at noen kan hjelpe meg med dette. mvh hyphilon Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hei Hyphilon. Spørsmålene du stiller er svært relevante, og en ting mange lurer på. Jeg tror kanskje jeg skal skrive en artikkel om det en dag. Mange av spørsmålene er det bare du som kan svare på, men jeg kan kanskje hjelpe deg litt på vei. For det første: Et speilfreflekskamera er mye større og tyngre. Når du ikke skal eksperimentere, men bare fotografere, vil du da gidde å ta med deg et speilrefleks eller blir det heller liggende hjemme. Selv det dårligste kameraet du har med deg tar bedre bilder enn det som blir liggende igjen hjemme. Dersom du tror du gidder å bære på det, er speilrefleks et utrolig kraftig verktøy. Jeg fikk mitt første speilrefleks da jeg ble 12, og har aldri sett meg tilbake. Ja, det koster penger, og det koster av og til litt slit å dra på det, men hvis du skal ta gode bilder av dyr og insekter har du nesten ikke noe annet valg. Så det blir i det hele tatt opp til deg og hva du synes det er verdt. Jeg vet om mange som har begge deler for å slippe å dra på stort kamera til daglig. Valg av optikk er et annet vanskelig spørsmål, men jeg synes vi skal vente med det til du evt. har bestemt deg for speilrefleks. en fordel med speilrefleks er at du kan investere over tid. Du trenger ikke kjøpe alt med en gang, og ting du kjøper nå vil nok være like brukbart om ti år. Jeg har optikk jeg kjøpte for nærmere 15 år siden, som jeg bruker i dag. Bruktpriser på optikk er relativt høy, så du kan selge, og kjøpe noe bedre senere uten å tape alt for mye på det. Når det er sagt så er jeg jo likevel ikke tvil om at det er langt dyrere enn et kompaktkamera. Men hvis du kjøper et bra kompaktkamera, og teleforsats og vidvinkelforsats og makroforsats, så har du puttet ganske mye penger i det, og hvis det holder mål halvparten så lenge som et speilrefleks, så du må kjøpe det to ganger, ja da er kanskje ikke prisforskjellen så stor lengre. Konklusjon: Jeg pleier å stille to spørsmål om: 1) Er du villig til å dra på et speilreflekskamera? 2) Er du villig til å betale for det? Hvis svaret er ja på begge spørsmålene, så kjøp speilrefleks. Hvis ikke, kjøp kompaktkamera. Erik Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Jeg er helt enig med det som er skrevet ovenfor. Det jeg vil tilføye er at siden du vurderer de kameraene opp mot hverandre så er det ganske klart at du ikke har noen klar ide om hva du egentlig trenger. Derfor burde du bruke mer tid på å sette deg inn i hva du trenger og hvordan et speilrefleks fungerer i forhold til et kompaktkamera. Istedet for Ixus 700 så ville jeg vurdert Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom som har betydelig bedre makro og kraftigere tele sånn at du kan fotografere dyr på en viss avstand. For å fotografere makro med speilrefleks så trenger du et eget makro objektiv, du kommer antakelig til å trenge et teleobjektiv også hvis du har tenkt å fotografere dyr. Det blir fort 14 000 kr. hvis du bruker det aktivt så får du mye for pengene, men er det en fare for at det blir liggende på hylla så er det mye bortkastede penger som du kunne brukt på å kjøpe et nytt kompaktkamera hvert år framover. Hvis du er i tvil så vil jeg nesten anbefale deg å kjøpe et av de billige Olumpus Ultra Zoom kameraene for å finne ut hva du egentlig trenger før du bestemmer deg. Endret 8. april 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 For min del kjøpte jeg et Sony Cyber-shot DSC-W1 i fjor sommer og har aldri vært så skuffet over et produkt før, tok noen bilder og med det og var langt fra imponert, gikk så tilbake med kameraet og fikk pengene tilbake. Nå har jeg anskaffet meg 350D og er "sjeleglad" for at jeg ikke beholdt kompakten Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Personlig ville jeg anbefalt speilrefleks-kameraet, uten tvil. Speilrefleks er en helt annen verden. Er man litt usikker på om man trenger dSLR, er det gjerne bedre å spare 1300kr på å kjøpe 300D-kit + en ok telelinse, snarere enn 350D-kit og ingenting annet. Jeg er selv av den oppfatning at det er linsene som er det viktigste, ikke kameraet. At det blir mange instillinger å holde rede på i begynnelsen, er sant, men det tar ikke lange tiden før du skjønner hvordan ting henger sammen. Sett kameraet på M (manuell), vri og justér på ISO, blenderåpning, lukkertid og hvitbalanse, så finner du fort ut av ting. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Melder meg på alt det fornuftige som her er skrevet. Ville valgt speilrefleks og prioritert et bra objektiv... Om man er mer en gjennonsnittlig interessert i fotografering er det speilrefleks som gjelder. Om ikke, kan man klare seg med et kompakt muligens. Og da er det å velge fra enkle kompakter til mer avanserte. Jeg tror veldig mange av dem som har kompakt ikke bruker det fordi de synes det er det beste, men fordi de kanskje ikke ser seg istand til, eller ikke har lyst til å investere så mye penger i et kamera. Jeg vet med meg selv at om jeg skulle gått for et speilrefleks, ville jeg vært missfornøyd helt til jeg kunne hatt en bag inneholdene tre objektiver i toppklasse. Det koster penger, og det har jeg per lommebok ikke penger til per nå. Så da ble det for meg et kompromiss med et avansert kompakt. F828 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Tja, selv syns jeg det å gå fra et middels bra kompaktkamera til speilrefleks, gjorde at jeg ble mer enn gjennomsnittlig interessert i fotografering. Jeg tror ikke jeg hadde lekt og kost meg så mye med et Ixus-kamera. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Men dere, hvis vi skal ha litt selvinnsikt her: Hvem er det som hovedsakelig leser og skriver i dette forumet (speilrefleks(digitale))? Er ikke det: 1. De som vurderer å kjøpe seg dSLR 2. De som nettopp har kjøpt seg dSLR 3. De som bruker dSLR (=opprettholder sin interesse for det) Det er en gruppe som jeg ikke tror at leser eller skriver særlig her, nemlig: - De som har kjøpt et dSLR som var for stort og som ble liggende i en skuff etter at det første halvåret/året med interesse hadde tapt seg. Jeg vet like lite som dere hvor stor den siste gruppen er. Selv har jeg hatt mitt D70 i snaut et år. Kanskje tilhører jeg selv den gruppen om et år eller to? Har noen av dere vært bitt av HiFi basillen tidligere? Jeg har (maaaange år siden). Idag begriper jeg ikke hvorfor tommetykke høyttalerkabler og noen gedigent stygge forsterkere skulle være noe å ha våte drømmer av. Mikro-stereoen på kjøkkenet synes jeg gjør en nesten like grei jobb i dag.... Jeg har altså nådd det totale audiofile forfall. Vi skal ikke fraråde de som lukter på dSLR å kjøpe det, tvert imot. Men vi må være veldig tydelig på at vekt, størrelse og kanskje også "knappe faktor" kan gjøre at man sitter med ennå en duppedings som støver ned i skapet hvis man ikke greier å vedlikeholde interessen. Skulle veldig, veldig, veldig gjerne likt å vite hvem som opprettholder sin foto-interesse og hvor mange som parkerer den etter en tid. Lenke til kommentar
Climber Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Dykkern her et godt poeng, derfor burde denne tråden nesten vært krysspostet til Digitale kompaktkamera også. For min del lærte jeg å fotografere med et halvautomatisk speilreflekskamera uten autofokus som jeg "arvet" av faren min på slutten av 80-tallet. Da det sluttet å virke midt på 90-tallet ble det til at jeg kjøpte et kompaktkamera i stedet for å reparere speilreflekskameraet fordi det var (som faaeri sier) mye å dra på. Men det var ikke noe morsomt å ta bilder med, og dermed sank fotointeressen. Senere har jeg hatt ett Olympus 765 UltraZoom (som anbefales av Kristallo). Det har god zoom og makro, og gjorde nytten sin da jeg var på safari i Tanzania. Dessuten har det gode muligheter for manuelle instillinger, og dermed steg fotointeressen min igjen. Nå har jeg kjøpt 350D, og kan kose meg meg rask autofokus. Autofokusen på kompaktkameraer er etter min erfaring alt for treg til å ta bilder av ting i bevegelse, og var en av hovedgrunnene til at jeg ville i dslr. Det kan sies at jeg er tilbake der jeg begynte, men med noen generasjoner nyere utstyr. Jeg synes det er mer jobb å dra på dslr, men det kompanseres med at det for mitt vedkommende er mye morsommere, og gir flere muligheter, å ta bilder med dslr enn med kompaktkameraer. Den største ulempen er kanskje et det fort blir dyrt med alle de flotte objektivene man "må" ha... Lenke til kommentar
Temm Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Takk for mange gode svar. Etter å ha lest alle svarene her, rundt på forumet ellers og diverse tester har jeg bestemt meg for å gå for et speilreflekskamera. Og det blir nok 350D. 300 er vel blitt billigere nå som 350 har kommet, men det får så være. Men da var det det andre store spørsmålet. Bør jeg kjøpe med objektiv(er)? Og isåfall hvilke da? Har lest masse rundt omkring her, men jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Det kommer helt an på hvor mye du har tenkt å bruke. Sjekker du den "ok telelinsen" i mitt første innlegg, får du både god rekkevidde + "macro"-mulighet for 1500kr. Du får selvfølgelig hva du betaler for, men det er ikke det verste kjøpet du kan gjøre som nybegynner. Skulle du selge det igjen, er det ikke verdens største verditap på linser. Det er også mye å spare på å kjøpe brukt. Finn.no, qxl.no, foto.no, bruktmarked.no, ebay.. her finner du en del greier til en billig penge. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 De tobjektivet som følger med har ikke makro, så det kommer du til å trenge hvis du har tenkt å ta skikkelige nærbilder. Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro Et telezoom objektiv koster fra 1500 og oppover nesten uten grense. Der må du vurdere nøye hvor langt unna motivet du kommer til å være og hvor godt lys det vil være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå