Gå til innhold

TEST: Radeon X800 XL: En hit i mellomklassen

Anbefalte innlegg

Vi får prøve å ta oss tid til å komme med noen kommentarer og forklaringer underveis også.

Først til Nevermind75:

Dessverre får vi ikke testet kort tilbake i tid, det kjipe er at jeg må returnere skjermkortene etter test.

Selvom jeg gjerne skulle beholdt noen av dem :)

Det vil komme flere til etter hvert som vi får testet flere kort.

chil:

Vi har desverre ikke fått x800Pro til test fra noen produsenter.

HeRbie:

Skulle gjerne kjørt alle benchmarks i overklokket tilstand også, men det hadde nok tatt for lang tid.

Det som gjøres er å klokke kortet til vi får kjørt en runde i 3DMark uten at det feiler.

Deretter testes det litt i et av spillene vi tester, for å se at grafikken er ok.

Malvado:

Veldig bra link du la med, var faktisk ikke klar over at det var mulig...Tøfft!

Når det gjelder oppløsningen du sikter til, regner jeg med komentaren under testing av Doom3 med 4AA/AF.

Det jeg prøvde å si var at det gikk litt tregt og hakket litt, altså anbefales ikke.

Ko_deZ

Du har helt rett! Det gikk nok litt fort i svingene der.

Det jeg skulle ha sagt er "skanningfrekvens".

Båndbredde er forskjellen mellom laveste og høyeste frekvens i et signal,

og er helt korrekt som du skriver den.

Skjermen som jeg bruker nå har en båndbredde på rundt 138MHz.

Maksimum skanning frekvens er 138KHz.

Det er synd at begrensnigen for din del er drivere til Linux, for dette kortet er uten tvil noe av det beste jeg har sett.

gekko513:

Er vel enig at det er en høy sum for et mellomklasse kort.

Men et greit skjermkort ligger på 1000-1500 Kr.

Det råeste koster fort 4000-5000 Kr.

Da er nok dessverre dette omtrent midt i mellom.

Men vi kunne jo tatt en underskriftskampanje mot produsentene at det dyreste skjermkortet ikke skulle kostet mer enn 3000 Kr.

Jeg skulle gjerne skrevet under hvis det hadde hjulpet :)

taz:

Det er ikke ytelsen alene som avgjør i hvilken klasse det skal ligge, prisen er også med på dette.

Prismessig ligger det i mellomklassen, at det har ytelse som forrige generasjons toppkort bør vi da ikke klage over.

Det var kanskje litt mye, vi får fortsette mer underveis.

Takk for tilbakemeldinger, skal prøve å komme tilbake med mer.

Mvh.

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rXRozPkg
På mitt Powecolor kort står det Core 400mhz, Memory 490mhz.

Hvorfor er det 1Ghz memory på Sapphire og Asus sine?

Jeg har Sapphire kortet det er snakk om her, og det går på 400/490 det også (398.3/492.8 hvis vi skal være veldig nøyaktige da).

Edit: ahh, jeg glemte DDR, minnet går da på effektive 980MHz.

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

Fin den der. Den "bekrefter" det jeg har skrevet som en gal siden kortet kom ut: Det er det beste kjøpet i klassen under 2000 kr.

Jeg mener, ytelse på ca. lik linje med Geforce 6800 GT og en enormt hyggelig pris! Radeon X800 XL er bare et godt kjøp.

:)

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

eh 1.22ghz på stock kjøling på mem den tror jeg ikke på

wr i 01se er med 500/600

og vannkjøling og voltmodd så + der står

"vi forsøkte en test i 3D Mark05 som feilet."

kan dere komme med bevis på overklokking før dere komme med en sån

påstand

dårlig test :mad:

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Å oppnå 1220Mhz på minnet skal jo ikke være helt umulig, det betyr en frekvens på 2x610Mhz. Jeg kan oppnå helt opp i 620-640 men med artifacts så det griner, stabilt på 560 uten noen form for artifacts dog på grensen.

har et pro.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Overklokkingen på Sapphire kortet ble gjort med det medfølgende programmet til dette kortet.

Denne ble først satt på auto, hvor den stegvis kjørte frekvensen opp på minnet og kjerne. (Dette skjer hver for seg)

Det som er litt synd er at programmet ikke raporterte error før det var skyhøyt oppe på både minnet og kjerne.

Vi lot programmet kjøre testene og gikk deretter ned i frekvens med ca 10Hz steg i forhold til hva det satte som max.

Programmet raporterte først feil ved 452MHz på kjernen og hele 648MHz på minnet.

Alle tester feilet før vi kom ned til 445MHz på kjerne og 610MHz på minnet.

Testene ble utført med sidedeksel fra og ca. 18 grader romtemperatur.

Man kan stille seg undrende på det høye tallet på minnet, men man må vel nesten stole på det som programmet oppgir.

Ytelsesøkningen i 3DMark05 burde vi vel tatt med, den var hvis jeg ikke husker feil på 5147 i total score.

Denne testen ble bare kjørt en gang, mot normalt to ganger ved testing på default hastighet.

Det eneste som er litt synd er at vi ikke fikk sjekket hvilken type minnebrikker det satt på kortet.

Hvis det var brukt 1.8Ns minnebrikker burde ikke overklokkingen være så veldig gal.

Mvh.

Kristian

Lenke til kommentar

Du må hukse at effektivt jobber den med det dobbelte av opgitt speed, ddr ram vettu;)

490MHz x 2 blir jo 980MHz, som da tilsvarer 0,98GHz

ATI sin side står det at på X800 XL skal minne gå på 490 DDR

Lenke til kommentar

Du må hukse at effektivt jobber den med det dobbelte av opgitt speed, ddr ram vettu;)

Aha :blush:

Takk :)

Lenke til kommentar

490MHz x 2 blir jo 980MHz, som da tilsvarer 0,98GHz

ATI sin side står det at på X800 XL skal minne gå på 490 DDR

Ja eg kan regne sånn sett,men man ska ikkje se bort i fra at det er litt forskjeller opp og ned på brikker, slik som med CPU`er. Men skulle bare foklare det med doblinga og det der kort og greit hehe :yes:

Lenke til kommentar

Har Sapphire x800xl med Zalman's VF700-CU gpu kjøler.

Minnet klarer fint 610MHz og 440MHz på gpu. Har kjørt flere runder 3dmark og aquamark. Har ikke opplevd noen form for artfacts i spill heller.

Endret av Opteron
Lenke til kommentar

Har blitt nevnt før, men jeg sier det igjen.

Hvorfor i svarte natta kan dere ikke få en kraftigere cpu i 3dkort test pcen ?

Den lille usle Intel cpu'en @ 3.2ghz er jo den store flaskehalsen her! Kan da ikke bare være jeg som ser det.

*edit*

Og mens vi først er igang. Det finnes ddr2 minne med bedre timmings enn 4-4-4-10 @ ddr 533mhz...

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar

Den lille usle Intel cpu'en @ 3.2ghz er jo den store flaskehalsen her! Kan da ikke bare være jeg som ser det.

*edit*

Og mens vi først er igang. Det finnes ddr2 minne med bedre timmings enn 4-4-4-10 @ ddr 533mhz...

Veit ikkje grunnen, mne kan vere de tanker på oss brukere. Kan vere de bruke slik hardware for at vi skal få ett mest mulig likt innblikk i åssen kortene veil fungere på våres hardware ;) Er ikkje alle som har max beste opsett her ute :tease:

Eller så har det bare ikkje noe annet for hånd :thumbup:

Lenke til kommentar

*edit*

Og mens vi først er igang. Det finnes ddr2 minne med bedre timmings enn  4-4-4-10 @ ddr 533mhz...

Nå må du huske på at det er egentlig bedre å kjøre testene på et litt mer normalt system. Er ikke alle som har high-end PC-er.

Stikk til www.anandtech.com, der har de testet X800 XL for en stund siden, og den PC-en var kraftig.

EDIT: Mala slo meg med 3 minutter :(

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Poenget med å kjøre testene med bedre cpu er jo selvfølgelig å få større forskjeller mellom skjermkortene. Det er skjermkortene de tester, ikke "hvor godt vil din pc yte med dette skjermkortet".

Antakeligvis er f.eks CSS testen cpu begrenset. Det er litt rart at uansett hva AF og AA er på så blir det rundt 130fps i 1024 :) Så den testen er jo faktisk ganske ubrukelig når det gjelder å få vite om AF og AA trekker ned ytelsen i lavere oppløsninger.

Burde kanskje vurdert å vise 3Dmark01 også bare for å vise at resten av systemet duger.

Og intel og ddr2 ram er jo en fantastisk kombinasjon for en skjermkort-test...

*edit

Ut2k4 testen tar kaka, nesten ingen forskjell mellom 6600gt og 6800ultra.

Endret av Aginaridan
Lenke til kommentar

For full "eyecandy" i Splinter Cell: Chaos Teory kreves Shader Model 3.0, noe bare NVidia 6000-serien støtter. Så for meg føles X800XL litt utdatert allerede. Jeg vil heller anbefale å kjøpe 6600GT eller vente på R520.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Det som var interessant for meg med denne artikkelen er at det faktisk finnes sånne kort som er støyfri, eller iallefall har lite støy.

Noen som vet om Asus har brukt denne løsningen på flere av kortene sine, eller om det finnes andre produsenter med like gode støy-løsninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...