Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med slå av etter install av sp2 for XP

Anbefalte innlegg

Jeg har Windows XP. Etter installasjon av servicepack 2 har jeg møtt en del småproblemer, og to store.

Jeg har problemer med å slå av maskinen, restarte den og sette den i dvale eller ventemodus.

Det skjer rett og slett ingenting da jeg prøver dette i startmenyen.

Det kommer en advarsel i hendelsesloggen min. Avslutning misslyktes. Hendelses-ID 1073.

For å slå av maskinen min må jeg først logge av windows. Da kan jeg slå av eller restarte, men da kommer følgende advarsel:

"Andre er logget på denne datamaskinen. Hvis du starter datamaskine på nytt kan det føre til at de mister data. Vil du starte datamaskinen på nytt?"

Samtidig har jeg ufrivillig blitt deltager i et lokalt nettverk som jeg ikke kommer meg vekk fra.

Dette viser seg som mapper som: Delte dokumenter på sossen.. eller delte dokumenter på søtnos osv..

Alle disse problemene kom etter at jeg måtte skaffe meg servicepack 2. Dette var pga ny internettoppkobling på studenthjemmet.

Jeg måtte få meg beskyttet EAP via IEE 802.1x-godkjenning.

Har postet dette før, men med null respons.

Har også hatt to datafolk til å se på maskinen. Ingen ser ut til å skjønne noe.

Uninstalere og instalere sp2 på nytt igjen funker ikke. Dog problemene opphører med det uninstalert.

Datan min er også helt fri for spyware, adware og virus.

Endret av JacoPastorious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lol...hørtes jo spennende ut

Du sier du er på et studentnettverk?

Jeg foreslår du enten:

A:

1:trekk ut nettverkskabelen og slå på maskinen.

2:deretter finner du og slår du av deling på alle mapper.

3:nå vet ikke jeg hva slags oppkopling som kreves men du må gjerne være medlem av et lokalt nettverk...spør nettverksansvarlig om dette.

Sett opp inett koplingen din etter hva nettverksadmin anbefaler

4:aktiver windows sin innebygde fw eller installer en personal firewall som f.eks ZoneAlarm e.l.

5:høyreklikk min datamaskin->egenskaper->eksternt og fjern tillat fjernhjelp invitasjoner.

6:Installer et antivirusprogram hvis du ikke har allerede .

7:slå av maskinen...plugg i nettverket

8:start opp og kjør update på windows og evnt antivirus programmer du har

B:

1:Last ned SP2 fullversjon (for adminstratorer) til en annen partisjon/disk

2:Slå av maskinen og trekk ut nettverkskabelen.

3:Installer windows på nytt og installer SP2 etterpå (under oppstart..les pkt 3 i A:).

4:hvis du ikke skippet windows sin konfig ...gjlr som i pkt 3 tidligere

5:pkt2 tidligere

6:pkt4 og videre

Lenke til kommentar

Problemet er løst.

Jeg skrev litt feil i mitt første innlegg. Jeg logget ikke av windows, jeg måtte trykke bytt bruker for så og slå av.

Når en instalerer servicepacks endres selvsagt XP. Det kan være at funksjoner legges til, feil i programmet utbedres osv. Det viktigste å få med seg er at endringer i XP skjer(eller annet operativsystem dersom en bruker det).

Dette kan igjen føre til at XP reagerer anderledes på programmer som allerede er installert, eller at programmer allerede installert reagerer anderledes på XP.

Hos meg skjedde følgende:

Etter installasjon av SP2 klarte ikke XP å avslutte noen programmer som surret i bakgrunnen. Hele poenget med å slå av datamaskinen via windows og ikke av/på knappen er at alt skal avsluttes på en riktig måte. Dermed mislyktes forsøkene mine på å slå av og jeg fikk feilmelding 1073.

Dersom en trykker bytt bruker logges en ikke helt av windows; noen programmer en har vil fortsatt surre å gå, men de kan ikke påvirkes dersom en annen logger på. Dersom en trykker slå av, i menyen som en logger på windows, er ikke sikkerheten like høy. Derfor fikk jeg advarselen som jeg fikk, og programmene som mislyktes å slå av med meg pålogget ble da bare avbrutt.

Hos meg var det noen adware/spywareguards og guicktime som førte til problemene. Disse programmene kunne jeg da slå av manuelt og så slå av uten noen problemer. Dette var heller tungvint, så jeg avinstallerte SP2 for så å avinstallere disse programmene. Så installerte jeg SP2 på nytt igjen, og etterpå installerte jeg programmene. Nå fungerer alt som det skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...