Gå til innhold

djuice i norge vs djuice i sverige

Anbefalte innlegg

Det er faktisk ikke bare han som hadde regnet på dette, var noen fra bl.a netcom som sa hva det faktisk kostet. Det sier seg selv at smser bare koster noen få øre når telenor lar folk selnde ubegrenset for 300,- i måneden :) Selv da tror jeg de har lagt lista for å tape penger relativt høyt... For noen år siden, ja så var det dyrere da GSM/GPRS var under full utbygning, idag er det mest vedlikehold, noe 3G-utbygging, men vedlikehold er mye billigere enn innstallasjoner og inntjent for lengst...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For noen år siden, ja så var det dyrere da GSM/GPRS var under full utbygning, idag er det mest vedlikehold, noe 3G-utbygging, men vedlikehold er mye billigere enn innstallasjoner og inntjent for lengst...

Der tar du nok feil. Nå så bygger både NetCom og Telenur ut 3G og skifter alt radioutstyr til å takle EDGE. Så jeg vil tro investreingsnivået i dag er mye høyere enn for et par år siden.

Dessuten, GPRS ble jo ikke utbygd. Det kunne enkelt implementeres i eksisterende GSM-utstyr. På EDGE derimot må langt det meste av alt radioutstyret i basestasjonene skiftes.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet trenger du færre 3G-sentraler for å dekke samme område pga større rekkevidde og raskere hastighet slik at en basestasjon takler flere brukere samtidig. Det samme gjelder såvidt jeg vet EDGE... Et annet eksempel på hvor billig mobiltrafikk er: netcom tar bare 400,- (for bedrifter riktignok men 400 er hva de faktisk får) for ubegrenset trafikk i 3G/EDGE-nettet sitt i en måned, dvs at om de hadde hatt en fast månedspris på 400 per mobilbruker med fri bruk ville de allikevel tjent penger på det...

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet trenger du færre 3G-sentraler for å dekke samme område pga større rekkevidde og raskere hastighet slik at en basestasjon takler flere brukere samtidig.

Helt feil! Det er nettopp omvendt. Siden UMTS sender på en veldig høy frekvens gir det dårligere dekning. Derfor kreves det høyere tettet av basestasjoner i 3G-nettet. Ganske logisk egentlig, GSM 900 har lang rekkevidde og brukes derfor over hele landet. For å gi større kapasitet i byene bygde de GSM 1800 nettet, som har stor kapasitet, men dårligere rekkevidde. 3G sender på 2100 (?) noe som gir dårligere enn GSM 1800 igjen.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet trenger du færre 3G-sentraler for å dekke samme område pga større rekkevidde og raskere hastighet slik at en basestasjon takler flere brukere samtidig. Det samme gjelder såvidt jeg vet EDGE... 

Det stemmer ikke. UMTS har høyere frekvens enn GSM, slik at rekkevidden er kortere. Du trenger flere basestasjoner for å dekke samme område. Og når det gjelder kapasiteten på en basestasjon, så er ikke den høyere enn ved GSM. Hvis du har to 384-brukere på samme basestasjon så krever det utrolig mye kapasitet.

Og når det gjelder EDGE så vil det naturligvis kreve større kapasitet iom at det har høyere hastighet. For å tilby høyere hastighet, kreves større kapasitet.

Når det gjelder sentraler så stemmer heller ikke det. Det vil være tilsvarende som på GSM. En sentral har ikke større rekkevidde og høyere hastighet (hva i all verden mener du med det??).

Lenke til kommentar

Det jeg mente med sentraler var at en 3G-sentral kan ta seg av flere brukere samtidig enn GSM-sentraler da den har større hastighet og dermed greier å sende data mye raskere og dermed klare større pågang enn en GSM-sentral. Men uansett, dette var en avsporing: hele poenget med posten var at teleoperatørene har syk fortjeneste på sine tjenester, noe som er helt greit, men som er dårlig gjort ovenfor forbrukerne. Se i Svergie (nok et eks) hvor alle de store operatørene kriger på pris. Jeg håper vi snart får det slik i Norge også, Danmark har hat det lenge, Sverige får det nå (de store operatørene dumper prisen), og selv om Norge aldri kan konkurrere med dem på pris så tror jeg snart det må skje noe her hjemme og om de store operatørene vil beholde sine markedsandeler bør de handle snart... Se bare på hvor mye chess stjeler fra dem (riktignok en stor operatør det mne med relativt gode priser og nå snart subsidiering).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...