Cowboystrekk Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 etter å ha tatt en kikk på www.djuice.se må jeg si at telenor provoserer, en så stor forskjellsbehandling mellom norge og sverige hadde jeg ikke trodd var mulig, de subsidierer attpåtil mobilene i sverige, sier noe om hvor vannvittig mye fortjeneste de har i norge idag. Om telenor hadde brukt samme priser i norge idag så ville de regjert på toppen på nær sagt alle prissammenligninger. Får håpe de etterhvert blir nødt til å gjøre det samme her til lands som hos søta bror... Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Er jo typisk Telenor dette da....Håper de går en skikkelig konkurs og må legge ned all virksomhet....hmmm...sikkert bare en ønskedrøm da... Telenor kommer til og melke alle som er kunder der helt til de ser at det ikke mer og hente....sånn har jo Telenor vært hele tiden....Ingenting skal komme oss tilgode er sikkert policyèn til Telenor.... Heldigvis så får de ikke ett øre av meg lenger og kommer heller ikke til og få det i fremtiden håper jeg.... Lenke til kommentar
zand Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Håper ikke denne tråden er seriøst ment. Å sammenlikne land sånn kan virke såre enkelt, men det er nok mer enn bare prisene utad som gjelder. Telenor i Sverige er som Chess i Norge. En virtuell operatør. De må da ha lave priser for å kapre kunder. Husk at det ikke er alle som kun tenker på pris. Telenor har veldig mange kunder som ønsker det stabile, kjente, selv om det ikke nødvendigvis er det billigste. Og det du sier om de attpåtil subsidierer telefoner i Sverige - de gjør da det akkurat samme i Norge. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 djuice ingår i Telenor Mobile Sverige som ägs av norska Telenor. Telenor är Nordens största mobilaktör och nummer tolv i världen med cirka 40 miljoner mobilkunder globalt. Så vi skal ikke ta dette særiøst? Lenke til kommentar
zand Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jo jeg har jo aldri sagt Telenor Sverige ikke eies av Telenor Norge. Greia er at Norge og Sverige er to helt forskjellige mobilmarkeder. Går ikke å sammenlikne bare på bakgrunn av priser! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jo jeg har jo aldri sagt Telenor Sverige ikke eies av Telenor Norge. Greia er at Norge og Sverige er to helt forskjellige mobilmarkeder. Går ikke å sammenlikne bare på bakgrunn av priser! Hvorfor ikke det da? Telenor kunne da enkelt levere billigst i Norge uten å tape penger! De vil bare ta så mye de kan! Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Telenor kunne da enkelt levere billigst i Norge uten å tape penger! De vil bare ta så mye de kan! Tror du ikke helt hvordan prisetting av tjenester fungerer. Telenor får IKKE lov til å være billigst,de er regulert av både Post og Teletilsynet og Konkuransetilsynet. Hvis Telenor ønsker å sette ned en pris,må det først godkjennes av overnevte instanser,for at det ikke skal være konkuransehindrende. I sverige er djuice en av de små aktørende,og er dermed ikke regulert,og kan prise tjenestene sine slik de ønsker. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Grunnen til at jeg nevnte det med subsidiering er at de små operatørene i norge idag IKKE tilbyr subsidiering, men telenor gjør dette på tross av veldig lave priser i sverige. Hvem har sagt at det er billgiere å være virituell operatør i et nettverk enn å eie nettvek selv? Telenor og netcom tar såvidt jeg vet omtrent 35 øre per tekstmelding som sendes og 60 øre eller noe for hvert ringeminutt en av småoperatørene leier hos dem, dette har de stor fortjeneste på da det koster under 2 øre å sende en sms og godt under 50 øre per minutt i nettutgifter (vedlikehold, innstallasjon og lønninger medregnet, var en kar på tv 2 for noen måneder siden som hadde regnet på dette). Det som sjokkerer meg mest allikevel er valgmulighetene, idag sendes alle regninger per mail selv om dette er dyrere enn å sende per e-post. kundene bør da ha rett til å velge e-post å heller få et prisavsalg på 10-15,- blir fort endel i året det! Angående prsjustering i norge har telenor flere ganger blitt tvunget til å sette ned prisene, de har aldri forsøkt å sette dem ned mer enn tillatt. Termineringsavgiften til netcom (nå 55 øre) har blitt tvunget nedsatt av post og teletilsynet flere ganer fordi tlenor har tatt en urealistisk høy avgift i forhold til hva netcom faktisk krever! de har også blitt tvunget til ås ette ned nettleieprisene da disse også var for høye iforhold til det somvar tillatt så det blir for dumt at "telenor ikke har lov til å sette ned prisene mye" Det er ingenting i norsk lov som sier at en statlig aktør må legge seg på det høyeste prisnivået uansett slik telenor idag gjør (med unntak av djuice nonstop som er sykt billig om du sender sykt mye sms.) Lenke til kommentar
zand Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Har ikke lest ditt innlegg alt for nøye, er litt for sent, men har et par kommentarer. Det er jo selvsagt at det er dyrere å eie nett enn å leie. Den som eier utstyret må betale vedlikehold. Selvfølgelig betaler den virtuelle operatøren en del av dette, men naturligvis betaler eieren mest. Uten vedlikeholdet ville jo ikke den virtuelle operatøren være interessert i å leie nettet. Og hvor har du det fra at operatørene i Norge ikke subsidierer telefoner?? Det er jo nettopp det de gjør. Det er en grunn til at f.eks. en K500i koster 999,- med Telenor RK og 1325,- uten noe abonnement (ca priser). Telenor har subsidiert telefonen! Så det at operatører i Norge ikke subsidierer telefoner er bare tull. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Zand: Om du ikke gidder å lese hele innlegget mitt, hva er vitsen med å da svare? For det første, det koster under 2 øre for netcom/telenor å sende en sms (ble beregnet av en kar som hadde forsket på dette, tror faktisk det var han ledern for teletopia). Det koster også under 50 øre per minutt å ringe i utgifter (med utgifter mener jeg prisen overføring av data koster, vedlikehold på nettet, innstallasjon, lønninger til de ansatte). Tatt i betrakning at f.eks chess betaler omkring 35 øre til netcom/telenor for hver sms de "leier" så sier det seg selv at storoperatørene tjener vannvttig på dette (fortjeneste påflere tusen prosent) de trenger jo heller ikke sende ut faktura til folk, ha døgnåpent kundesenter e.l siden en anne operatør tar jobben. Fpr noe år siden mens telenettet var under full utbygging kstet det vesentlig mer for hver sms, idag når begge operatører snart har bygget ferdig 3G begynner det å bli billigere, mye billigere da de ike har så store innstallasjonsutgifter lenger. Jeg sa aldri at operatørene i norge ikke subsidierer, alle vet jo de gjør det, jeg sa DE SMÅ OPERATØRENE ikke subsidierer (eks mobyson, talkmore, noextras, chess subsidierer såvidt men er ikke noen småaktør lenger), i sverige er telenor en liten operatør, de har sykt lave priser og allikevel subsidierer de, dette sier mye om at selv ed svært lave priser og subsidiering er det mye penger å tjene, det var det som var poenget mitt! Lenke til kommentar
zand Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Først: Jeg leste ikke hele innlegget ditt, men det jeg kommenterte, leste jeg jo?! I første posten din kritiserer du jo nettopp Telenor for å ikke subsidiere telefoner i Norge. Du sier jo selv: etter å ha tatt en kikk på www.djuice.se må jeg si at telenor provoserer, en så stor forskjellsbehandling mellom norge og sverige hadde jeg ikke trodd var mulig, de subsidierer attpåtil mobilene i sverige, sier noe om hvor vannvittig mye fortjeneste de har i norge idag. Virker ikke som du har lest mine tidligere innlegg når du sier følgende: i sverige er telenor en liten operatør, de har sykt lave priser og allikevel subsidierer de Sverige og Norge er ikke like markeder. Mobil er forskjellig i alle land. Du kan ikke sammenlikne to lands markeder bare ut fra pris! Hadde Chess osv sett at det lønte seg å subsidiere telefoner, tror du ikke de ville gjort det? Håper ikke du mener at operatører som Telenor og NetCom som eier sitt nett, ikke trenger å ha døgnåpen kundeservice, ikke trenger å sende faktura osv med dette utsagnet: storoperatørene tjener vannvttig på dette (fortjeneste påflere tusen prosent) de trenger jo heller ikke sende ut faktura til folk, ha døgnåpent kundesenter e.l siden en anne operatør tar jobben. Dersom det var det du mente, det er jo Telenor og NetCom som har døgnåpen kundeservice osv. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Norge og Sverige kan ikke sammenlignes. I Norge er det langt vanskeligere og dyrere å bygge ut og vedlikeholde linjenettet, på grunn av alle fjellene og slikt. Men jeg er forsåvidt enig, for vi har betalt ned på nettet lenge nok. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 du er ikke så flink til å lese du zand? Jeg sier INGENSTEDER at telenor ikke subsidierer i sverige, det jeg sier er at på tross av lave priser i sverige subsidierer de likevel, noe som sier sitt om fortjenesten... De har lav pris samtidig som de subsidierer, i Norge er lav ringe/sms-pris synonymt med at en operatør ikke subsidierer, høy ringepris=subsidiering, skjønte du det nå? BTW chess subsidierer faktisk tlfer og skal til med å subsidiere mer snart uten binding, men de er ikke en liten operatør og de er heller ikke billigst. Såklart er det billigere å drive mobilnett i sverige, men jeg synes allikevel forskjellen var drygent stor. Angående kundeservice/faktura så gir telenor i sverige mulighet for forskjellige typer betaling med ulik pris, det gjør de ikke i norge. Kundeservice: se på chess som tilbyr dyrere kundeservice til sitt illigste abonnement (knock-out). Det jeg mener er at valgfriheten i nroge er lav hva betalingsformer/muligheter angår. Noen har ikke ett og må få regninga i posten, men når andre har ett og gjerne vil spare penger bør valgmuligheten være der, hvorfor skal telenor være bede i sverige enn i norge på dette? Lenke til kommentar
zand Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Kan du si hvor jeg har sagt at Djuice i Sverige ikke subsidierer telefoner? Lenke til kommentar
Currybomb Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Norge og Sverige kan ikke sammenlignes.I Norge er det langt vanskeligere og dyrere å bygge ut og vedlikeholde linjenettet, på grunn av alle fjellene og slikt. Men jeg er forsåvidt enig, for vi har betalt ned på nettet lenge nok. Sant det. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 kan du fremdeles ikke lese zand? Jeg har ikke sagt at du sier at djuice i sverige ikke subsidierer tlfer... Det du sa var at jeg sa at telenor i norge ikke subsidierer tlfer, det jeg sa var at små operatørene i norge ikke gjør det, altså ikke subsidierer, les sakte og nøye igjennom det jeg har skrevet så skjønner du det Telenor i sverige: lav pris og subsidierte tlfer telenor i norge: høy pris og subsidierte tlfer Konkulusjon: telenor tjener vanvittig mye i norge med tanke på hvor billig det er for dem å sende sms/ringe, et statlig selskap mener jeg bør prøve å gjøre det beste for folket (som tross alt eier det) og ikke legge seg på dagens høyeste priser slik de idag gjør, post og teletilsynet sier som sagt ingenting om at telenor MÅ være dyrest, det er noe de velger selv. Jeg synes bar det er frekt at de skal gi søta bror et så mye bedre tilbud i sverige enn her hjemme, i sverige er de billigst i norge er de dyrest, det trenger de på ingen måte å være, de kunne lagt seg midt på treet og allikevel tjent grovt... Lenke til kommentar
zand Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Greit nok Ble litt misforståelser der. Det du må forstå er at det IKKE er Telenor selv om bestemmer prisene helt selv. De har selvfølgelig noe å si, og de kan i teorien sette prisene så lavt de bare vil og få vekk alle andre konkurrenter. Det er nettopp derfor vi har Post- og Teletilsynet. De skal regulere prisene så det blir sunn konkurranse. Hadde Telenor fått lov til å ha samme priser i Norge som Djuice i Sverige kjører hadde de sikkert gjort det. Hvis du skal sammenlikne Norge og Sverige sånn må du sammenlikne Telenor med Telia og Chess med Djuice. Telenor i Norge og Djuice i Sverige kan ikke sammenliknes selv om Djuice Sverige eies av Telenor. Det er helt forskjellige forutsetninger for driften. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 okey, da er vi mer på bølgelengde, hovedpoenget mitt var det at telenor ikke kan sette ned prisene som de vil, men post og teletilsynet sier at de f.eks kan sette det under netcom sine, noe de idag ikke gjør, konkurranse mellom to ledende aktører er lov, men telenor kan ikke presse ut småaktører. De kan allikevel sette ned prisene sine mer enn de gjør idag, det er ikke oe krav om at telenor må være det dyreste alternativet for folk flest, slik de idag er. I de fleste sammenhenger har faktisk telenor vært for lite flink til å justere ned prisene siden de bl.a ble tvunget av post og teletilsynet til å sette ned ekstrautgiften til netcom sitt nett fra 0,62 til 0,55 for noen måneder siden. På noen få områder er telenor desidert billigst slik jeg nevnte tidligere, som på djuice nonstop, 300,- for ubegrenset med sms sier litt om hvor lite en sms egentlig koster, jeg kjenenr jenter som sender opp i mot 10000 sms i måneden! ja, det er helt sykt men tilfelle og jeg tror ikke telenor ville satt prisen på 300 med mindre de viste at det er svært billig å sende sms... Lenke til kommentar
zand Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Det er jo nettopp derfor du fritt kan velge operatør. Telenor har ingen interesse av å sette prisene lavest. De har så mange trofaste kunder som er fornøyd sånn det er. Forstår at du mener Telenor er dyrt, men du kan jo bare velge en billigere operatør og la Telenor seile sin egen sjø... Fordelen med Telenor og NetCom er at de subsidierer telefoner. Totalt sett betaler du da ikke noen månedsavgift. Da er jo ikke Telenor så fryktelig dyrt. Djuice Nonstop ville aldri eksistert om Telenor hadde tapt noe penger på det. Er nok mange som velger det som ikke sender så mange meldinger som kreves for at det skal lønne seg. Lenke til kommentar
Esmeralda Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 For det første, det koster under 2 øre for netcom/telenor å sende en sms (ble beregnet av en kar som hadde forsket på dette, tror faktisk det var han ledern for teletopia). Det koster også under 50 øre per minutt å ringe i utgifter (med utgifter mener jeg prisen overføring av data koster, vedlikehold på nettet, innstallasjon, lønninger til de ansatte). Bamsemoms: hvis du ønsker å argumentere seriøst, så må du nok bruke en mer seriøs aktør enn lederen for Teletopia når det gjelder beregning av kostnader for sendte SMS for Telenor og NetCom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå