Gå til innhold

Får bare 166MHz med to Ram brikker. *LØST*

Polarbastard

Anbefalte innlegg

Hei

Det var med fryd jeg åpnet pakken fra Netshop i går kveld, og så en pakke med 2 skinnende Rambrikker fra OCZ i en orange pakke, Platinum R2.

Hadde ikke tid til å prøve brikkene i går, men sto opp tidlig i dag for å montere herligheten :D

Bort med den gamle Twinmos brikken og inn med OCZ! Booting går bra, og påloggingen går kjapt.

Men....

Etter å ha latt maskinen gå en stund, så tenkte jeg at jeg skulle sjekke om alt var stabilt, så jeg kjørte Sandra Memtest. Det var da jeg fikk hakeslepp! 167MHz!

Jøss, tenkte jeg,, kanskje jeg må forandre noe i Bios, selv om dette burde være unødvendig da 3200 Ram kjører på 200MHz som default.

Restartet maskinen, og sjekka Bios..jo, der sto det 166MHz som maks hastighet. jaja..da er det bare å sette den på 200MHz.

Men nei! Da nektet djevelskapet å starte! Kom bare med noen pipelyder. Ok, resetta CMOS, og prøvde igjen med Max hastighet på auto. Jotakk...da jeg sjekket i Sandra og Easy Tune(Program til mitt Gigabyte HK), så sto det vittelig 166MHz

:no:

Prøvde å justere opp hastighet i Easytune, men kom ikke høyere enn 174MHz før maskinen fryste.

For å gjøre en lang historie kort... Jeg sjekka med en og en brikke.. voila, da gikk Rambrikkene i 200MHz, men kun 166MHz med 2.stk!

Bios er oppdatert, men sjekka med den gamle Biosen for å være sikker.

HK er et Gigabyte K8NSNXP Socket 754, prosessor er en AMD64 3200.

Brikkene er prøvd i flere Bankskombinasjoner.

Er det noe jeg har oversett? Gode råd?

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tipset, det var en god og informerende side du sendte. Men i den testen klarte de å kjøre brikkene på DDR400 hastighet (noe som er default). Og de tipset om å bruke brikker med low latency, noe som jeg også har (2-2-2-5).

Så jeg må nok spekulere videre for å prøve å finne en løsning!

*LØST*

Jess! Fikk gode råd fra Netshop om å sette opp volt på DDR med 0,2V i bios, og da booter systemet med 200MHz med begge brikkene montert i slot 1-2 :D

Tenkte ikke på å prøve dette selv da jeg trodde 2,5V var tilstrekkelig for å kjøre med default hastighet..men burde kanskje lukter lunta da dette brikkesettet står oppført med 2,7V som default.. :blush:

Vel vel...case closed! Nå er jeg den lykkelige eier av 2x OCZ 3200 Platinum edition Rev2 på 200MHz 2-2-2-5-1!

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...