Gå til innhold

hente adresse fra char array


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:blush: selvfølgelig....

Takk!

det er ingen anne måte å få det til på?

 

Edit:

 

når jeg gjør noe slikt:

 

char *tekst = "hei";

char *tpkr = tekst;

 

cout << (int) &tekst << endl;

 

tekst++;

 

cout << (int) &tekst << endl;

 

så skjer det ingenting....

 

Edit:

obs, glemte å fjerne &foran tekst...

men, uansett får ingen adresse....

Endret av frg
Lenke til kommentar
cout << (int) &tekst << endl;

 

tekst++;

 

cout << (int) &tekst << endl;

Du bommer litt på hvilke adresse du prater om her..

 

tekst inneholder adressen til første element i en tabell.

 

&tekst gir adressen til pekeren som adresserer første element i tabellen.

 

Ved å kjøre tekst++ inkrementerer du innholdet i tekst variabelen.

&tekst blir derfor den samme hele tiden.

 

Bruk istedet:

cout << (int)tekst << endl;

tekst++;

cout << (int)tekst << endl;

 

Edit: fisket litt.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

men hvordan får jeg ut adressen? Hvis jeg skriver tekst så får jeg hele strengen, hvis jeg skriver &tekst[1] så får jeg resten av strengen... jeg vil bare ha den fysiske adressen for elementet...

 

nei, tekst er det samme som &tekst[0]

Endret av frg
Lenke til kommentar
men hvordan får jeg ut adressen? Hvis jeg skriver tekst så får jeg hele strengen, hvis jeg skriver &tekst[1] så får jeg resten av strengen... jeg vil bare ha den fysiske adressen for elementet...

 

nei, tekst er det samme som &tekst[0]

Urg.. litt knot siden cout behandler en char* som en tekststreng. Men kanskje noe ala dette under (lagt til litt formatering av teksten). Finnes sikkert bedre løsninger, men tok det på sparket:

 

#include <iostream>
#include <iomanip>
using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{
  char* test = "test";
  int size   = (int)strlen(test);

  for(int i = 0; i < size; i++)
  {
     cout << "0x" << (void *)&test[i];
     cout << ": ";
     cout << test[i];
     cout << endl;
  }

return 0;
}

 

Output:

 

0x0044F0D0: t
0x0044F0D1: e
0x0044F0D2: s
0x0044F0D3: t

 

Edit: oppdatert kode fra firestarter.

 

Reddit: ANK (aka firestarter): det er fordi jeg endret koden til din :)

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

hmmm - er det adressen du får ut? er det ikke bare en strengen "test" som blir kastet til en int?

 

tror dette er det samme:

 

(int)&test[0] som (int) "test"

 

rett meg hvis jeg tar feil...

 

hmm - var ikke så lett dette....

Lenke til kommentar
tror dette er det samme:

(int)&test[0] som (int) "test"

Det er to forskjellige ting.

 

char* tekst = "test";

cout << (int)tekst << endl;
cout << (int)"test" << endl;

 

Dette skal gi forskjellige verdier fordi den øverste "test" egentlig blir lagt til et annet minneområde enn den nedeste "test". Men en testkjøring viser at dem bruker samme minneadresse :). Men slike antagelser kan man ikke bruke i programmering.

 

Husk også på at "test" er en peker som er adressen til første element i strengen! Det samme gjelder tekst variabelen. Dog det her er snakk om to forskjellige strenger, selv om de har samme innhold.

 

Edit:

merk også at &tekst[0] er identisk til med tekst.

 

Redit:

ellers.. velkommen til pekerhelvete :) er mange som ikke får dreisen på dette i første omgang. Men med litt øvelse skal det nok gå bra.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

ok - så når jeg skriver f.eks (int) "test" så får jeg bare adressen til føreste element der "test" er lagret? På samme måte som med &tekst[0]?

 

 

Foresten: takk for alle bidrag :thumbup:

Endret av frg
Lenke til kommentar

bortsett fra når jeg tester, men det har kanskje noe med at kompilatoren vet at det ligger en tilsvarende "streng" i minnet?

 

ser jo at de ligger på forskjellige plasser hvis jeg gjør slik:

 

char *tekst = "test";

cout << (int)"est" << " " << (int)++tekst<< endl;

 

da ser man at de får to helt forskjellige plasser....

 

Takk for hjelpen!

Endret av frg
Lenke til kommentar

Det som skjer er vel at tekststrenger som er kjent ved kompilering ("literals") legges av kompilatoren i data-delen av programmet så disse strengene brukes om igjen.

 

Husker ikke om dette er standard på noen måte.

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...