frg Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 jeg har noe slik: char *tekst = "Hallo"; og vil ha adressen til f.eks: tekst[1]. Hvordan får jeg det til? Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) tekst++; edit: #include <stdio.h> int main(int argc, char **argv) { char *tekst = "ohmygod"; char *temp; temp = tekst+1; putc(*temp,stdout); printf("\n%s\n",tekst); return 0; } Endret 8. april 2005 av charlie di meola Lenke til kommentar
frg Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 (endret) selvfølgelig.... Takk! det er ingen anne måte å få det til på? Edit: når jeg gjør noe slikt: char *tekst = "hei"; char *tpkr = tekst; cout << (int) &tekst << endl; tekst++; cout << (int) &tekst << endl; så skjer det ingenting.... Edit: obs, glemte å fjerne &foran tekst... men, uansett får ingen adresse.... Endret 8. april 2005 av frg Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 jeg har noe slik: char *tekst = "Hallo"; og vil ha adressen til f.eks: tekst[1]. Hvordan får jeg det til? char *temp = &tekst[1] Lenke til kommentar
frg Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 char *temp = &tekst[1] Hvordan blir det noe anerledes enn det jeg har? hvis jeg tar &temp så får jeg jo bare adressen til temp-pekeren.... Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) cout << (int) &tekst << endl; tekst++; cout << (int) &tekst << endl; Du bommer litt på hvilke adresse du prater om her.. tekst inneholder adressen til første element i en tabell. &tekst gir adressen til pekeren som adresserer første element i tabellen. Ved å kjøre tekst++ inkrementerer du innholdet i tekst variabelen. &tekst blir derfor den samme hele tiden. Bruk istedet: cout << (int)tekst << endl; tekst++; cout << (int)tekst << endl; Edit: fisket litt. Endret 8. april 2005 av hishadow Lenke til kommentar
frg Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 (endret) men hvordan får jeg ut adressen? Hvis jeg skriver tekst så får jeg hele strengen, hvis jeg skriver &tekst[1] så får jeg resten av strengen... jeg vil bare ha den fysiske adressen for elementet... nei, tekst er det samme som &tekst[0] Endret 8. april 2005 av frg Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) men hvordan får jeg ut adressen? Hvis jeg skriver tekst så får jeg hele strengen, hvis jeg skriver &tekst[1] så får jeg resten av strengen... jeg vil bare ha den fysiske adressen for elementet... nei, tekst er det samme som &tekst[0] Urg.. litt knot siden cout behandler en char* som en tekststreng. Men kanskje noe ala dette under (lagt til litt formatering av teksten). Finnes sikkert bedre løsninger, men tok det på sparket: #include <iostream> #include <iomanip> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { char* test = "test"; int size = (int)strlen(test); for(int i = 0; i < size; i++) { cout << "0x" << (void *)&test[i]; cout << ": "; cout << test[i]; cout << endl; } return 0; } Output: 0x0044F0D0: t 0x0044F0D1: e 0x0044F0D2: s 0x0044F0D3: t Edit: oppdatert kode fra firestarter. Reddit: ANK (aka firestarter): det er fordi jeg endret koden til din Endret 8. april 2005 av hishadow Lenke til kommentar
frg Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 hmmm - er det adressen du får ut? er det ikke bare en strengen "test" som blir kastet til en int? tror dette er det samme: (int)&test[0] som (int) "test" rett meg hvis jeg tar feil... hmm - var ikke så lett dette.... Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Hva med std::cout << (void *)(tekst + 1) << "\n"; Edit: Det var ikke så ulikt hishadows løsning så jeg (overså kjernen i loopen da jeg skummet igjennom). Endret 8. april 2005 av A_N_K Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) tror dette er det samme:(int)&test[0] som (int) "test" Det er to forskjellige ting. char* tekst = "test"; cout << (int)tekst << endl; cout << (int)"test" << endl; Dette skal gi forskjellige verdier fordi den øverste "test" egentlig blir lagt til et annet minneområde enn den nedeste "test". Men en testkjøring viser at dem bruker samme minneadresse . Men slike antagelser kan man ikke bruke i programmering. Husk også på at "test" er en peker som er adressen til første element i strengen! Det samme gjelder tekst variabelen. Dog det her er snakk om to forskjellige strenger, selv om de har samme innhold. Edit: merk også at &tekst[0] er identisk til med tekst. Redit: ellers.. velkommen til pekerhelvete er mange som ikke får dreisen på dette i første omgang. Men med litt øvelse skal det nok gå bra. Endret 8. april 2005 av hishadow Lenke til kommentar
frg Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 (endret) ok - så når jeg skriver f.eks (int) "test" så får jeg bare adressen til føreste element der "test" er lagret? På samme måte som med &tekst[0]? Foresten: takk for alle bidrag Endret 8. april 2005 av frg Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 ok - så når jeg skriver f.eks (int) "test" så får jeg bare adressen til føreste element der "test" er lagret? På samme måte som med &tekst[0]? Ja og ja. Dog du vil få forskjellige adresser for hver av dem. Lenke til kommentar
frg Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 (endret) bortsett fra når jeg tester, men det har kanskje noe med at kompilatoren vet at det ligger en tilsvarende "streng" i minnet? ser jo at de ligger på forskjellige plasser hvis jeg gjør slik: char *tekst = "test"; cout << (int)"est" << " " << (int)++tekst<< endl; da ser man at de får to helt forskjellige plasser.... Takk for hjelpen! Endret 8. april 2005 av frg Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Det som skjer er vel at tekststrenger som er kjent ved kompilering ("literals") legges av kompilatoren i data-delen av programmet så disse strengene brukes om igjen. Husker ikke om dette er standard på noen måte. Endret 8. april 2005 av A_N_K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå