Gå til innhold

4 Ram brikker vs 2

Daywalker

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe meg DFI sitt beste AMD kort sammen med Amd "Venice" utgave. Den ny venice skal kunne bruke alle 4 ram slottene uten de tidligere (winchester og newcastle) begrensningene som dette innebar.

Hadde da i utganspunktet tenkt på disse OCZ Gold Edition VX DDR500

Spørsmålet er: Vil jeg tape mye overklokkingspotensiale på å bruke 4x512MB brikker og er det andre ulemper med å bruke 4x512 brikker (bortsett fra at de bruker litt mer strøm)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal du med 2048MB ram?

Driver en del med bilderedigering og bruker da mange programmer samtidig som trenger mye(photoshop etc.). Windows driver til stadig og utvider pagefilen, så jeg håper å begrense pagefile bruken ved å gi systemet mer ram.

I første omgang blir det bare kjøpt ett sett (2x512), men jeg lurer på om jeg vil bli straffet mye om jeg senere setter i ett sett til.

Edit: Trykkleif.

Endret av Daywalker
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker, men jeg har troa på at 2x1024 vil yte umerkverdig(for det utrente øye) bedre enn 4x512..

Forrige maskina mi hadde jeg i utgangspunktet 2x256MB, men jeg klarte å fritere den ene og måtte bytte til 1x256 + 2x128 og merka ingen forskjell selv når jeg drev med noen litt lettere musikkprogrammer(ja det er en stund siden) :p

Tror ikke det er noe problem å kjøre 4x512 da

Lenke til kommentar
Med 4brikker må du bruke 2T på A64 så du taper mye ytelse der.

Ikke med den nye "Venice" versjonen av AMD64. Denne skal komme med en modifisert minnekontroller slik at du skal kunne kjøre 4 brikker på 1T. Spørsmålet er vel heller om jeg mister mye overklokkingapotensiale og/eller om det er andre ting jeg ikke tenker på.

Lenke til kommentar
Med 4brikker må du bruke 2T på A64 så du taper mye ytelse der.

Ikke med den nye "Venice" versjonen av AMD64. Denne skal komme med en modifisert minnekontroller slik at du skal kunne kjøre 4 brikker på 1T. Spørsmålet er vel heller om jeg mister mye overklokkingapotensiale og/eller om det er andre ting jeg ikke tenker på.

Problemet er at en på xs ikke fikk boote med 4brikker på sin venice. Det spekuleres i om dette kan være problemer som ligger i hk. orker ikke å finne link nå.

Lenke til kommentar
Problemet er at en på xs ikke fikk boote med 4brikker på sin venice. Det spekuleres i om dette kan være problemer som ligger i hk. orker ikke å finne link nå.

Hmm...får håpe dette er ett engangstilfelle. Blir spennende å se når man får skikkelige teste av "venice".

Lenke til kommentar

Venice sin nye minnekontroller fixer ikke dette problemet med 4 RAM brikker helt. Husker ikke hvor den testen er hen som jeg leste, men skal du ha 4 brikker @ DDR400 1T, så må de være enkelt sidige, og det er vel ingen 512MB brikker som er.

Valget blir da å klare seg med 1GB RAM eller kjøpe 2 x 1024MB brikker som jeg har gjort. Men ingen av de store brikkene du får kjøpt overklokker bra. Men du kan jo kjøre med høy HTT og lav minne frekvens (DDR400) ved å bruke riktig minne devider. Ditt valg.

Lenke til kommentar
Venice sin nye minnekontroller fixer ikke dette problemet med 4 RAM brikker helt. Husker ikke hvor den testen er hen som jeg leste, men skal du ha 4 brikker @ DDR400 1T, så må de være enkelt sidige, og det er vel ingen 512MB brikker som er.

Valget blir da å klare seg med 1GB RAM eller kjøpe 2 x 1024MB brikker som jeg har gjort. Men ingen av de store brikkene du får kjøpt overklokker bra. Men du kan jo kjøre med høy HTT og lav minne frekvens (DDR400) ved å bruke riktig minne devider. Ditt valg.

Ser desverre ut til at dette stemmer. Virker som du vet litt om dette så kanskje du kan svare på følgende: Hvor stort er ytelses tapet i % med 4 prikker (2T) kontra 2 brikker (1T)?

Og ikke minst hva står 1T for? Er litt grønn på dette området.

Lenke til kommentar

Gravde frem dette....

Hello,

1T and 2T Command Rate, also known as CPC or Command Per Clock, is a motherboard timing not a memory timing. 1T/2T commands indicate how the system clocks are allocating the timings of a command to the system. 1T = 1 clock cycle and 2T = 2 clock cycles.

On average there may be a performance difference in between 7-10% (depending on who you talk to, platform being run, benchmark used, etc)

1T/2T Command Rates can be setup differently based on manufacture, motherboard, processor type (Intel Vs. AMD) etc. At higher speeds, drivers, board layouts, chipset requirements all can add up to the system performance overall. Changing the 1T to a 2T command rate can stabilize the system if issues arise.

Since 1T-2T command rates are not a memory specification, Crucial does not list this as part of our overall module specification.

THOMAS THOR

Technical Support Analyst

Tel: (800) 336-8896

Tel: (208) 363-5790 (outside US & Canada)

Fax: (208) 363-5501

mailto:crucial[email protected]

Intresant... har altså ikke noe med minnebrikken å gjøre, men hovedkortet

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Gravde frem dette....

Hello,

1T and 2T Command Rate, also known as CPC or Command Per Clock, is a motherboard timing not a memory timing. 1T/2T commands indicate how the system clocks are allocating the timings of a command to the system. 1T = 1 clock cycle and 2T = 2 clock cycles.

On average there may be a performance difference in between 7-10% (depending on who you talk to, platform being run, benchmark used, etc)

1T/2T Command Rates can be setup differently based on manufacture, motherboard, processor type (Intel Vs. AMD) etc. At higher speeds, drivers, board layouts, chipset requirements all can add up to the system performance overall. Changing the 1T to a 2T command rate can stabilize the system if issues arise.

Since 1T-2T command rates are not a memory specification, Crucial does not list this as part of our overall module specification.

THOMAS THOR

Technical Support Analyst

Tel: (800) 336-8896

Tel: (208) 363-5790 (outside US & Canada)

Fax: (208) 363-5501

mailto:crucial[email protected]

Intresant... har altså ikke noe med minnebrikken å gjøre, men hovedkortet

Vel...hovedkortet i denne sammenheng er vel minnekontrolleren og den har jo AMD flyttet fra HK til CPU, så da er det vel CPU som er problemet? Eller kan dette løses med nye hovedkort / BIOS? Noen som vet hva som er den egentlige årsaken til at dette er ett problem i utganspunktet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...