Gå til innhold

Bygge HTPC med gjenbruk

Anbefalte innlegg

Tror det blir bra jeg.

HVilken disk er systemdisk?

I den PCen jeg plukker fra er Maxtor-disken systemdisk, og jeg hadde egentlig tenkt å fortsette med det. Western-disken blir nok satt inn som sekundærdisk, for som "Kong Basse" sier så er nok ikke 120 GB nok. Heldigvis er ikke disk så dyrt for tiden! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett om du bruker de diskene, ville jeg brukt strikkoppheng, så fjerner du den største vibrasjonen. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBHDS1

Ser jo genialt ut! Som et alternativ har jeg sett på disse skruene, men de gjør vel ikke på langt nær samme jobb tipper jeg..?

http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=164

Endret av jokaar
Lenke til kommentar

For noen måneder siden bygget jeg en maskin som er ganske lik den du skal sette sammen. Jeg hadde samme cpu og strømforsyning, men gikk for DIGN HV7 SQ som kabinett (tar bare mATX-hovedkort). I kombinasjon med hovedkort uten vifter, skjermkort uten vifter, en stillegående (19db) cpu-kjøler og stillegående seagate og samsung disker er maskin veldig stillegående og jeg har heller ingen problemer med varme inne i kabinettet.

Endret av Dromle
Lenke til kommentar
Uansett om du bruker de diskene, ville jeg brukt strikkoppheng, så fjerner du den største vibrasjonen. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBHDS1

Ser jo genialt ut! Som et alternativ har jeg sett på disse skruene, men de gjør vel ikke på langt nær samme jobb tipper jeg..?

http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=164

De skruene som du peker til er sikkert ikke så værst, bedre enn ingenting ;) Bakdelen med den drevrammen som jeg pekte til er at diskene da må være i en 5,25" brønn.

Lenke til kommentar

Et par tips:

1. vifter

Når du handler så husk å kjøp gummi fester til viftene, de koster 25.-, og det er veeldig iriterende å finne ut at du trenger det etter at du har handla.

2. kabinett

Pass på dybden i kabinettet, sørg for å være orientert over de utvendige målene på kabinettet, og finn ut hvor du skal ha det før du bestiller.

3. Husk at Cpu kjøleren sin plassering på hoved kortet kan forstyrre de andre komponentene. I hverste fall finner du ut at cpu kjøleren ikke får plass sammen med strømforsyningen.

4. Vifte styring

Jeg bruker speedfan, på hjemme siden til speedfan står det informasjon om "gode" og "ikke så gode" hovedkort.

5. Antall vifter

Sørg for å ha nok vifter, slik at de kan kjøre på lavest mulig turtall.

6. Tvkort

Jeg bruker pvr 150, fordelen med det er at det er så vanlig, har fjernkontroll(som fungerer med MP), og har mpeg2 hardware inkoding.

7. Skjermkort

Se litt på forumet til MediaPortal, og hva de forskjellige har av skjermkort. Jeg ville ikke kjøpt ati til vanlig TV, men dette er det mye diskusjon over. Jeg har et passivt kjølt fx 5500 kort og det fungerer knirke fritt. Jeg tror det er greiest å kjøpe et billig skjermkort i begynnelsen. Mitt kosta 500. - Hvis jeg senere skal kjøpe LCD tv til 10000,- er det ikke så ille å kjøpe et skjermkort til 2000,- også. Men til min TV til 3000,- blir det litt søkt med skjermkort til 2000,-. :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke ha brukt westerm disk, har ikke prøvd akkurat den du har, men diverse andre... -maxtoren er sikkert grei nok, så spørs det om du klarer deg med 120gb...

Jeg har egentlig helt motsatt erfaring. Har et par store nye Western-disker og de er veldig stille. De fleste Maxtorer jeg har vært borti knatrer derimot som bare det når de leser. Men strikkoppheng virker uansett som en veldig god ide

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...