kvitrekvitre Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg har planer om å sette sammen en HTPC der jeg ønsker å ta i bruk noen av komponentene fra min eksisterende PC. Kravene til HTPCen er at den må gi veldig lite støy (den skal stå i stua), samt at den, i tillegg til å kunne kobles til TVen, skal kunne benyttes som en vanlig surfe-PC på min 17" LCD-dataskjerm. Et kabinett (som ser ut som et stereokomponent) jeg har kikket litt på er DIGN HV5: http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=104 Mer om kabinettet finner du her: http://www.iuneed.com/hv5.html Jeg har dette fra før (som jeg altså ønsker å gjenbruke mest mulig av): AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus, Socket A (Thoroughbred) prosessor Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB, Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 NorthQ Strømforsyning Silent 400W, NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA Swiftech MCX462-V CPU-Kjøler Socket A PAPST Vifte 80x80x25mm (12db) Western Digital Caviar 200GB, IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM 8MB, DiamondMax Plus 9, 8 MB cache Er om noen vet om et godt hovedkort der jeg kan benytte de fleste av de komponentene i listen over, som også vil passe inn i DIGN-kabinettet? Vil det bli nok kjøling her, eller må jeg vurdere vannavkjøling? Er det plass til vannavkjøling i dette lille kabinettet? Hvordan TV-kort og skjermkort bør man ha til dette? Kan jeg kanskje kjøpe et hovedkort med et integrert skjermkort, og i så fall benytte et separat TV-kort? Er det noe skjermkort som er integrert på hovedkortet som passer sammen med MediaPortal? Er det noen av komponentene nevnt over som overhodet ikke passer sammen? Jeg så bl.a. i artiklene over bygging av HTPC her på hardware.no at Mastiff anbefalte to minnebrikker for å oppnå høyere ytelse. Må jeg kjøpe to nye minnebrikker, eller holder det å kjøpe en ny brikke som er lik den jeg allerede har? Ok, det ble mange spørsmål det her, i hovedsak fordi jeg egentlig ikke har så mye peiling på hva som passer sammen av komponenter, men jeg håper noen ihvertfall kan hjelpe meg litt på vei. Setter pris på alle kommentarer og synspunkter dere måtte ha! Lenke til kommentar
Osse Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Største problemet jeg ser med det kabinettet er at det bruker micro-atx strømforsyning,, som ofte støyer mer pga 6 cm vifter. Selv valgte jeg samme kabinett som i første artikelserie om HTPC, Coolermaster ATC - i det kabinettet kan du bruke den stillegående strømforsyninga du har, da jeg sjekket var databutikken.com desidert rimligst på det. Ellers kan du jo lese artikklen Øivind Dale skrev, hans valg av skjermkort vil nok passe deg også., her er del 1 av 4 Vi bygger HTPC - Del 1 Det mest irriterende med det kabinettet var den 6 cm vifta som fulgte med, men det går å bruke strikk til å feste den 8 cm papst vifta du har i stedet, selv brukte jeg AC si kabinettvifte. Mastiff sier gforce 6600 er mye bedre en f. eks radeon 9600, selv vet jeg ikke støynivået på de, derimot vet jeg at du får 9600 med passiv kjøling som i den første HTPC artiklen. Tv kort ville jeg nok sørget for å ha innebyggget encodoer / decoder, har selv et PCTVPRo uten og er overhode ikke fornøyd. Ellers et pent kabinett det du linket til. Velger du coolermaster så må du ha micro-ATX HK, og der er de meste utprøvd har bygget et 20 talls maskiner med socket A over årene og ikke hadd problemer med noen hovedkort, selv brukte jeg mye Epox sine m-atx, enkle , stabile HK og ikke mist rimlige rund 350 kr, Endret 8. april 2005 av Osse Lenke til kommentar
tommer Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hei. Kan ihvertfall prøve å hjelpe deg med det jeg vet noe om... For det første: Media Portal er basert på Directx9, dvs dersom du skal shoppe nytt kort så bør du gå for ett skjermkort som støtter dette i hardware. Jeg kjører MP på to maskiner hjemme, den ene med ett 6600GT kort og den andre med integrert skjermkort. Hastighets forskjellen er formidabel... Når det gjelder TV kort så vil jeg anbefale deg Hauppauge pvr 150. Dette kortet har god støtte samt harware dekoding. Det er også problemfritt å sette det opp sammen med Mediaportal. Mastiff sin anbefaling er basert på bruk av ffDshow til postprossering ved visning av DVD. Dersom du skal se på DVD'er på en vanlig TV, så er ikke dette noe å bry seg om. Minnebrikken du har gjør jobben... Tom Lenke til kommentar
vetahutt Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 ...best å ikke være like kresen som Mastiff, ja, husk på at 1. han bruker IKKE gamle komponenter.. 2. han skal først og fremst nyte filmene sine på en kresen projektor og digert lerret Veldig bra ide med gjenbruk, hold på den. Får du dilla på bygging, kan du jo brenne av masse penger på ditt neste prosjekt i stedet, og da med en erfaring rikere! En ting: det kabinettet, syns du ikke det er litt eh, ..dyrt? Bare vil påpeke at det sikkert finnes massevis av billige, brukte desktop/liggende kabinetter der ute...gjenbruk av billige komponenter blir litt mindre lurt hvis de må monteres i luksusetui. Bruk noe gammelt og stygt, så kan du heller sette en dør foran så lenge. Altså: dette er mine forslag, bruk eller forkast! Lenke til kommentar
kvitrekvitre Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 En ting: det kabinettet, syns du ikke det er litt eh, ..dyrt?Bare vil påpeke at det sikkert finnes massevis av billige, brukte desktop/liggende kabinetter der ute...gjenbruk av billige komponenter blir litt mindre lurt hvis de må monteres i luksusetui. Bruk noe gammelt og stygt, så kan du heller sette en dør foran så lenge. Altså: dette er mine forslag, bruk eller forkast! Joda, jeg er enig, kabinettet er litt i dyreste laget. Det er ikke sikkert jeg ender på akkurat dette, men nå er det sånn at min bedre halvdel er vesentlig mer opptatt av det estetiske enn det jeg er... Veldig bra feedback fra alle! Men kom GJERNE med flere synspunkter! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Mange bra løsninger der ute på kabinett siden Min fav er vel: Vi har en tråd med noen (ikke alle der ute) forslag: Link Uansett var ditt valg rimelig stilig da Lenke til kommentar
vetahutt Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 eh.. ikke vis henne ditt forrige innlegg, bare et tips..hehe Men hvis dere ikke SER kabinettet, kan du spare noen kroner der. Sjøl tenkte jeg at jeg kunne bruke et gammelt kabinett og 1) lage ny front, eller 2) "pakke inn" hele greia i pene plater av plast, tre eller metall. Lenke til kommentar
vetahutt Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 oivind_dahle: respect, man! ...men det står "gjenbruk" i overskriften her. Klart, har man et par gull-kabisser liggende med fett lcd display i fronten, så kan man jo alltids smelle sammen noe hipt. Lenke til kommentar
meeg Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Har du vurdert Silverstone kabinettene? Plass til ATX hovedkort og strømforsyning. Ang. valg av hovedkort til socket A: nForce2 kort uten chipsett vifte. Asus A7N8X Deluxe/GD er et sikkert valg. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Har du vurdert Silverstone kabinettene? Plass til ATX hovedkort og strømforsyning. Ang. valg av hovedkort til socket A: nForce2 kort uten chipsett vifte. Asus A7N8X Deluxe/GD er et sikkert valg. ekstemt bra hovedkort Lenke til kommentar
knutino Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg har også brukt det nevnte Coolermasterkabinettet. Jeg liker det bra, men den største fordelen er at det kombinerer mATX hovedkort og ATX PSU. Og jeg har fått plass til vannkjøling. Link til noen bilder mvh Knut Lenke til kommentar
kvitrekvitre Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Takk for tilbakemeldinger! Prøver å sette sammen noen av forslagene dere har kommet med, men jeg kan ikke finne dette skjermkortet hos noen norske leverandører (selv om dette skjermkortet var det som var valgt av Øivind Dahle i Vi bygger HTPC - del 2): Gigabyte GV-R96128D Radeon 9600 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15148 Vet noen hvor jeg kan få tak i dette - helst hos skandinaviske leverandører? Finnes det andre vifteløse skjermkort som gjør samme nytten, med ca. samme ytelse? Lenke til kommentar
meeg Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Gigabyte GV-R96128D Radeon 9600https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15148 Vet noen hvor jeg kan få tak i dette - helst hos skandinaviske leverandører? Finnes det andre vifteløse skjermkort som gjør samme nytten, med ca. samme ytelse? Må det være Gigabyte? Så vidt jeg vet er Connect3D Radeon 9600 identisk. Hovedpoenget er vel at det kun er passiv kjøling, og det har alle Radeon 9600 (non-pro/xt). Velger du PowerColor Radeon 9600 AIW får du med tv-tuner også . Lenke til kommentar
kvitrekvitre Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Utfra det som har kommet frem over har jeg da kommet frem til følgende sammensetning. Dette har jeg fra tidligere: AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus, Socket A (Thoroughbred) prosessor Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB, Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 NorthQ Strømforsyning Silent 400W, NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA Swiftech MCX462-V CPU-Kjøler Socket A PAPST Vifte 80x80x25mm (12db) Western Digital Caviar 200GB, IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM 8MB, DiamondMax Plus 9, 8 MB cache Kabinett: Her er jeg fortsatt ganske usikker, men det estetiske er viktig så lenge den kommer til å være synlig i stua. På grunn av at kabinettet jeg først nevnte benytter Micro ATX strømforsyning, er det mulig jeg går for et annet kabinett isteden som benytter vanlig ATX på dette området. På denne måten kan jeg benytte min eksisterende vifte, og hvis denne støyer for mye kan jeg bytte til vifteløs strømforsyning (dette har jeg ikke funnet for Micro ATX). Det følger også med fjernkontroll og IR-mottaker, noe som ikke var tilfellet for den jeg nevnte ovenfor. Alt i alt blir denne faktisk litt billigere. HT-400 - Sølv med iMon PAD IR kit og VFD display inkludert http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=106 Dette kabinettet støtter vanlig ATX strømforsyning. Skjermkort: Som det ble nevnt av "meeg" trenger jeg ikke å ha et skjermkort akkurat fra Gigabyte, det viktigste er at det duger og at det har passiv kjøling. Connect3d VGA-Card Radeon 9600 128MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI http://www.psdata.no/ps.asp?it=101216 TV-kort: Ser ut til å passe veldig bra til mine spesifikasjoner. Hauppauge! WinTV PVR150, Tv-kort & MPEG2 PCI, Nicam Stereo, Retail http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302811&cks=SER Hovedkort: Ser også ut til å passe veldig bra til mine spesifikasjoner. Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A nForce2SPP,ATX,1394,USB,Dual LAN -Demo http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115208&cks=PRL Hvordan tror dere varmeutviklingen vil bli på denne sammensetningen? Trenger jeg kanskje en ekstra vifte til kabinettet? Hvordan blir varmeutviklingen hvis jeg senere bytter til vifteløs strømforsyning? Jeg antar ytelsen vil bli god nok, eller tar jeg feil? Det jeg er mest usikker på nå er kabinettet. Som "vetahutt" nevnte synes jeg også det er litt i dyreste laget for dette prosjektet, men det frister veldig... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Velger du PowerColor Radeon 9600 AIW får du med tv-tuner også . Da blir du nok låst til å bruke Ati`s egen programvare for hardware-basert opptak/capture og tilhørende funksjoner som f.eks. timeshift. Ati bruker visstnok spesielle filtre for tilgang til sakene, slik at f.eks. MediaPortal ikke klarer å få tilgang til dette. I tillegg er tuneren av elendig kvalitet, bildet er flatt og dødt og det er bedre å se direkte på tv`n med bordantenne. Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Jeg har dette og er veldig fornøyd: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=388007&hl= Har montert 2xBig Water sett, litt mekk men det gikk greit. lqpl Endret 8. april 2005 av lqpl Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Tror det blir bra jeg. HVilken disk er systemdisk? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Jeg ville ikke ha brukt westerm disk, har ikke prøvd akkurat den du har, men diverse andre... -maxtoren er sikkert grei nok, så spørs det om du klarer deg med 120gb... Uansett om du bruker de diskene, ville jeg brukt strikkoppheng, så fjerner du den største vibrasjonen. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBHDS1 Ta en titt på disse kabbissene fra silverstone også. 2800kr er litt mye, så her er det en tusing å spare: http://www.silverstonetek.com/product-case.htm http://komplett.no/k/kl.asp?bn=10553 Lenke til kommentar
meeg Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Hvordan tror dere varmeutviklingen vil bli på denne sammensetningen? Trenger jeg kanskje en ekstra vifte til kabinettet? Hvordan blir varmeutviklingen hvis jeg senere bytter til vifteløs strømforsyning? Jeg antar ytelsen vil bli god nok, eller tar jeg feil? I et "vanlig" HTPC kabinett må du nok regne med en vifte eller 2 pga. luftgjennomstrømning. Det finnes alternativer som Hush, med store utvendige kjøleribber, men det selges vel ikke i Norge? Var det ikke en her på forumet som laget sin egen "Hush-look-alike" boks? Har du veldig stillegående vifter, er det til slutt hardisken som gir mest støy. (thats me) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå