Gå til innhold

Trenger konstruktiv kritikk fra et førsteinntrykk

Anbefalte innlegg

Har jobbet en god del med www.musikksmaken.com det siste, og har endret en god del ting. Blant annet gjort den raskere ved å konvertere til mssql.

Har også fulgt en del råd fra dette forumet for å gjøre greia oversiktelig.

På kodefronten er det fremdeles langt ifra perfekt, ettersom jeg bruker en grunnportal som motor.

Det jeg nå lurer på er hvordan du som sluttbruker oppfatter sidene første gang du er inne. Jeg og de andre som driver med nettstedet er en smule blind for dette, ettersom vi kjenner den som våre egne bokselommer.

Takker som vanlig for konstruktiv kritikk!

Edit: I IE-Explorer er det noe som ikke helt stemmer på forsiden. Har fortsatt ikke funnet ut hva det er, men praktisk talt så kan Explorer dra til h******!

Endret av anth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får umiddelbart inntrykk av at den websiden her ikke er veldig profesjonell. Det ser ut som dere bruker en standardportal som dere ikke har klart å style helt.

- Header trekker mye ned. Veldig enkel og for nedtynget av PS-effekter.

- Fargene skjærer i hverandre.

- Jeg synes helheten til siden føles en smule rotete og trangt.

Men for brukerne denne portalen er ment for (sannsynligvis ikke webdesignere) tror jeg dette designet funker helt greit. :)

Lenke til kommentar
Edit: I IE-Explorer er det noe som ikke helt stemmer på forsiden. Har fortsatt ikke funnet ut hva det er, men praktisk talt så kan Explorer dra til h******!

Forsåvidt sant, men når over 90% av folk fremdeles bruker IE, så må man nesten ta hensyn til den, om man skal drive med noenlunde webdesign.

Hater sider som breaker i [sett in browser her], det er ikke så vanskelig å lage sider som de fleste browsere takler.

Lenke til kommentar

Men jeg klarer ikke å finne ut hva det er. Sidene har alltid passet inn i alle nettleserne, helt til jeg laget et nytt nyhetssystem med visning på forsiden.

Den venstre kolonnen blir for bred, og trekker siden ut slik at den er bredere enn header. Dette skjer kun i explorer... Hva i alle dager er det explorer leser feil, som de andre nettleserne ikke gjør?

Edit:

Opera:

opera.jpg

Firefox:

mozilla.jpg

Explorer:

explorer.jpg

Endret av anth
Lenke til kommentar

•  
  • Header drar ned, som sagt. For mye effekter.

• Nåløyet?

• Forsiden ligger nederst?

Fikk en profesjonell fra Sverige til å lage headeren. Har aldri hørt noen si noe om den før. Men det er mulig at den nye designen ikke står til fargene i header.

De to andre punktene: fikset!

Edit: Farger endret for å imøtekomme headeren.

Finner fortsatt ikke ut hva som gjør at bredden ikke stemmer i IE. Noen forslag?

Endret av anth
Lenke til kommentar

Mulig du har prestert å skrive feil link..

Jeg skjønner egentlig at IE viser siden feil. Du har også klart å skrive tidenes verste kode.

Jeg tror jeg vet problemet, men koden er så ille at jeg ikke gidder å prøve. (Hint: Important)

Som Kellendil sier, det er ikke spesielt vannskelig..

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
På kodefronten er det fremdeles langt ifra perfekt, ettersom jeg bruker en grunnportal som motor.

Jeg kan kode html, men det er nokså tidkrevende å endre alle kodene i portalen. Spesielt ettersom den består flere tusensp-filer som er inkludert opp og ned i diverse dokumenter. Det blir et langtidsprosjekt som ikke er påbegynt enda. Og ja, jeg er fullt klar over at kodene ikke er de beste i verden. Ville aldri laget slike koder selv, men som sagt så er utgangspunktet en grunnportal.

Lenke til kommentar

Jeg har nå begynt på den lange prosessen med å skrive om kodene. En god mengde søppelkoder er fjernet, men som sagt er det en lang vei igjen før det er perfekt.

For øvrig har det nå dukket opp et problem.

Det første jeg tar tak i er nemlig å få bort tabellene, og heller bruke DIV.

Jeg har satt en hoved-DIV som blant annet har i oppgave å sette konstant bredde på siden, samt holde den sentrert. CSS er brukt for posisjoneringen, men her dukker det opp et problem i IE (Typisk).

I IE er siden nemlig venstrejustert, mens opera og firefox forstår sentreringen. Slik er koden for posisjonering med hoved-DIV:

.mainpage
{
background-color: #676767;
width: 785px;
margin: auto;
position: absolute;
}

Hvorfor i huleste ignorerer IE dette på min side? Jeg har sett det virke med andre sider, som f.eks. denne: http://khjart.net/tests/css/layout/div-centered

Endret av anth
Lenke til kommentar

position: absolute;

Hva er den godt for?

Altså, ingen nettleserer viser alt likt, eller tolker kode helt likt. Bare fordi DU ikke klarer alt på første forsøk betyr ikke at IE er dårlig.

Se her:

body, html {
   height: 100%;
   text-align: center;
}
div.wrap {
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
   width: 790px;
   text-align: left;
}

Klippet ut fra en CSS fil. Troor det var alt ;)

Edit: Testet nå, og det funket.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Absolute var bare et av mange forsøk på å tvinge explorer til å vise riktig. Sier ikke at explorer er dårlig, men ofte er det den som ikke viser en side slik det er ønskelig.

Takk forresten! Forslaget ditt virket. Men å sette text-align til senter i body, for så å rette den opp til left for div, virket noe knotete. Det kan da ikke være helt etter boken?

Takk uansett ;)

Edit: Fungerte fin uten text-align!

Det må ha vært height: 100%; som gjorde utslaget, ettersom jeg hadde prøvd tildigere med margin-left: auto; og margin-right: auto;, uten hell

.mainpage
body {
}
{
  background-color: #676767;
  margin-left: auto;
  margin-right: auto;
  width: 785px;
}

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...