Erad Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Jeg sitter her med 2 maskiner + en bærbar trådløs på en 1024 adsl linje fra bluecom. Modemet er en Speedstream 5100 (eldre versjon) som er koblet på en Level One switch Trådløse tingen er koblet til switchen hvis noen lurte. Dette funker utmerket. Hvorfor sier folk at man trenger router for å få flere maskiner på nett da? Og så var det noen med NAT også? Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Du har allerede en router innebygd i det modemet. Lenke til kommentar
T_ac_S Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 En ruter gjør jo som navnet sier.. den ruter IP-pakker. Ofte har du jo bare EN IP ute på internett, men flere pcer du vil ha ut.. da kan man bruke en ruter, som vet at når en pc på innsiden spør om en ip på utsiden, så sender ruteren denne forespørslen ut på internett. NAT kan vel enkelt forklares som en slags måte å rute på.. Den oversetter rett og slett adresser.. Slik at du kan få tilgang til internett fra en IP som ikke kan brukes på internett.. Og den sørger for at det svaret du får fra internett, havner tilbake på rett pc på innsiden av ruter/NAT. NAT kan også setter opp til å "forwarde" visse porter (også referert som PAT mener jeg) Dvs hvis noen vet din eksterne ip, og så prøver å taste denne inn i feks IE eller Firefox, så er det en regel som sier at default port for websider er 80. Du kan da velge å vidresende alle "requests" mot port 80 inn til en intern IP hvor det kan stå en webserver... Vel.. håper dette hjalp deg litt da ;D Hvis ikke, er det sikkert mange andre gode forklaringer der ute Lenke til kommentar
Erad Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 som sagt det er en eldre versjon enn den som er linket til.. ser slik ut Det står seriøst ingen stand at det er router i den, kun modem.. Jeg skjønner ikke. I det bluecom heftet som fulgte med, står det: hva pakken inneholder: modemet, strømadapter, skog med kabler og en splitter. så står det: hva du selv må ha: nettverkskort, nettverksadapter eller router. Det vil si at det ikke er router i modemet, siden jeg "må ha det selv" på koblingsskjemaet viser det også at modemet kan kobles til enten en router eller switch eller direkte til pc'n. Såh, hvorfor trenger man router? Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hvis du ikke har router så har du nå 3 Ip`er fra bluecom. Nå er ikke eg sikker på hvor manger du betaler for men det som kan skje er: Når dhcp serveren til bluecom går mer tomt for ditt område så vil du få bare 2 kanskje 1 pc på nett. Altså hvis det er flere som bruker den patenten din så vil det til slutt bli tomt for ip`adresser. De fleste levrandører garanterer kun 1 adresse pr abb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå