Gå til innhold

Hvilket kamerastativ til EOS 20d

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte det var på tide å skaffe seg et kamerastativ til mitt Canon Eos 20d. Noen som har noen forslag? Har ikke peiling på stativer.... :hmm:

Har for det meste tenkt til å benytte stativet ute. Pris bør ikke overstige 2500,-

Vekt? Vet ikke helt, men bør ikke være for tungt...

På forhånd takk for hjelp ! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor tungt utstyr skal du ha på stativet? Typisk 20D med et lett objektiv, eller 20D med en 4-kilos teleobjektiv? Dette har litt å si for hvor stødig stativ du trenger..

Du bør dra til en butikk eller en kompis og prøve panoramahode og kulehode for å sammenlikne. Jeg liker kulehode klart best, men kulehoder er dyre...ihvertfall hvis du skal ha et som tåler et tungt kamera.

Tenk også gjennom hvor høyt stativet skal være. Vil du stå med bøyd rygg når du fotograferer, eller vil du gjerne stå oppreist? Regn helst ikke med "midtkolonnen" i dette, da du helst bør la den være nede om du skal ha et stødig oppsett (litt avhengig av hvor tungt utstyret ditt er også).

http://www.ddmr.no er vel den butikken som ser ut til å ha best priser og utvalg på stativ, men du kan jo også undersøke på bruktmarkedet på foto.no.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
:thumbup: Takk for svar ! Jeg har en 75-300 IS USM jeg skal bruke på stativet. Vil helst stå oppreist når jeg tar bilder. Har også en 28-135 IS USM. Forøvrig et veldig bra objektiv !! Jeg sjekker tipsene deres og ender nok opp med et manfrotto stativ m/kulehode. Si gjerne ifra dersom dere har noen andre tips ! Takk for hjelp ! :thumbup:
Lenke til kommentar

Hvis du skal stå oppreist ville jeg nok anbefale deg et litt større stativ enn 190, f. eks. et av M055-stativene. Med mitt 190 kan jeg stå oppreist, men jeg har RC141 3veishode som bygger sånn 10-15 cm i høyden, og må ha alle ledd helt ute, noe som ikke er optimalt mht. stabilitet, og jeg rager knapt 170 cm over bakken..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...