Gå til innhold

Det kreves ikke så mye power som ALLE her sier

Anbefalte innlegg

Topic sier det meste

Jeg drar lett dette systemet med en q-tek 300w psu

AMD 64 3500+

Sapphire Radeon 9600XT

MSI K8N Platinum Neo2

4 PCI kort

2 harddisker (160 gb hver)

6 USB porter i bruk

Alt dette går med 300 watt enkelt, ingen stabilitetsproblemer eller overklokkings ulemper. Innbiller meg da at en god 350W psu skal kunne dra et relativt heavy hjemme pc system. Hva er det for noe tull med at alle anbefaler 500W +++ for å dra en vanlig CPU, et nytt skjermkort og et par disker? 350W skulle holde lenge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ugh, jeg vil anbefale deg å kjøpe en ny PSU hvis du kjøper et nytt skjermkort hvertfall. Du har tilogmed to disker. Det er vel på kanten av hva den kan klare. Dessuten må den Q-Tec'en bråke en del vel. Hvis du allerede har gitt ut en del penger på den pcen syns jeg du sparer feil his du kjøper Q-Tec.

Lenke til kommentar

er altids greit å ha litt power å gå på...

har en 460 watt chieftec å jeg bruker ikke alle 460 wattene...

men hvis jeg finner på å hive in 2 nye disker og oppgradere sjermkortet for eksempel så må man å måtte spare til ny PSU bare fordi en å annen fyr sa et det ikke var nødvendig å oppgradere PSU... så sitter man der å kan ikke bruke de nye hardwarene fordi maskinen ikke vil boote.... slikt er altid kjipt :thumbdown:

Lenke til kommentar

@improvize: Så sant, så sant. Mange her roper høyt om ting de ikke har peiling på. Det hele startet da nVidia (for snart et år siden) gikk ut med at man måtte ha 480W PSU for å dra en 6800 Ultra. De har trukket tilbake det utsagnet i etterkant, og presisert at det var bare fordi Ultraen hadde behov for strøm fra to separate "rails".

Til et vanlig A64-oppsett med et par disker og et bra skjermkort klarer man seg fint med en 300W strømforsyning av god kvalitet. Men QTec-PSUen må du nok bytte ut hvis du bytter til et moderne skjermkort fra GeForce 6800-serien eller Radeon X800-serien. ;)

Lenke til kommentar

PSUen er en undervurdert del i PCen synes jeg og det handler ikke bare om å få startet opp, men også stabilitet :thumbup:

En annen ting, dersom du har en PSU som såvidt klarer oppsettet ditt så misker du mulighetene for større oppgraderinger.

En annen ting er at en PSU som leverer det den klarer vil bli varmere en hvis du har en overdimmensjonert som kjører på halvt og derfor vil det bli mindre støy fra vifta(/ene) hvis de er tempraturkontrollerte.

Q-TEC har også rykte på seg for å ta livet av HDDer på grunn av den ustabile spenningen de ofte gir om mange har også hatt branntilløp i dem...

Lenke til kommentar

Dersom PSUen har viftekontroll kan du også sette ned farten dersom du bare bruker 50% av kapasiteten. Da får du en mer stille PC.

PCen vil også ha bedre muligheter for å oppdatere uten å måtte bytte ut PSU, det er ikke mye du skal legg til for å få en 400-500W istedefor en 300-350W. Det er verdt det.

PCen vil ha bedre overklokkingsmuligheter, mer stabil PC, og du får en sikkerhet for at plutselig ikke PCen starter lenger fordi du satte inn en hdd til...

Lenke til kommentar

Hva produsent av PSU sier den kan levere og hva den faktisk leverer er ofte helt forskjellig. En PSU med høy watt-spesifikasjon kan være mindre stabil enn en med mindre watt. Rails leverer heller ikke alltid etter produsents spesifikasjon.

Er man usikker på PSU, søk etter anmeldelser og se om man kan finne reelle tall.

Den watt-kalkulatoren som det bl.a. er linket til i denne tråden tar alt for hardt i. Jeg har selv en mengde utstyr (se min profil for specs) på en 350W PSU. Ifølge denne kalkulatoren skulle jeg hatt minst en 500W PSU.

Trond

Lenke til kommentar
Den watt-kalkulatoren som det bl.a. er linket til i denne tråden tar alt for hardt i. Jeg har selv en mengde utstyr (se min profil for specs) på en 350W PSU. Ifølge denne kalkulatoren skulle jeg hatt minst en 500W PSU.

These are peak wattages. Even under full load, actual consumption is usually less than these figures.

Jeg havnet på anbefalt 279 Watt, med en LED-vifte og en kabinettvifte i tillegg til den hardwaren som står i profilen min. Stemmer nok bra, :yes: men det er nok av folk som ville hevdet at jeg MINST trengte 400W.

Lenke til kommentar

Forsyninger med høy reell effekt bråker gjerne mer fordi de har en høyere spesifisert vifte. Dessuten er optimalt arbeidspunkt satt høyere slik at effektiviteten som regel blir lavere enn nødvendig når den må jobbe med lite effekt.

Spcr har en artikkel som greit og seriøst summerer dette opp:

http://www.silentpcreview.com/article28-page1.html

De har blant annet MÅLT effekt inn og ut av powersupply med forskjellige systemer. Fritt sakset:

--------------------------------------------------------

A: Midrange P4

Intel Pentium 4-2.8C

AOpen MX4SGI-4DL2 motherboard

2 x 512 mb OCZ PC3700 DDRAM

Seagate 7200.7 120G HDD

Seagate Barracuda IV 40G HDD

Matrox P650 VGA (dual head mode)

Seasonic Super Tornado 350W PSU

Asus QuieTrack CDRW

6-in-1 card reader / floppy drive

3 low speed fans

State                 AC Input    DC Output  
idle                     71W             54W  
Folding @ Home   115W             92W
PCMark04           126W            102W

B: High A64

Athlon A64-3800+ (130nm core)

Soltek SL-K8TPro-939 motherboard

4 x 512 mb OCZ PC4000 DDRAM

ATI 9800-256 Pro VGA

Hitachi 7K400 HDD (400gb)

Samsung P160 HDD

Silverstone ST30NF PSU (fanless)

M-Audio Firewire 410 external firewire-driven sound card

low speed 80mm fan

idle                     99W           76W  
Folding @ Home   126W         102W
PCMark04           184W         147W

C: High P4

Intel Pentium 4-3.2 (Northwood)

Intel D875PBZLK motherboard

2 x 256MB HyperX DDR400 PC3200

ATI Radeon 9800XT 256MB DDR

16x Sony DVD-RW

Zalman 400W PSU

Creative SB Audigy-2 ZS Platinum

2 x 120mm fans and 1 80mm fan

idle                     127W          94W  
Folding @ Home    194W         146W
PCMark04            236W         180W

--------------------------------------------------------------------

Mer bakgrunn for testen står på sidene deres. Men konklusjonen er at 180W er hva det kraftigste vurderte(målte) systemet faktisk trekker fra powersupply når det kjører PCMark04. Når de så legger til ekstra marginer, og legger til effektforbruket for en p4 3.8GHz, 512MB ekstra ram og 20W ekstra for kraftigere skjermkort kommer de fram til området 300W DC. Det er altså hva man trenger levert ut av power supply OM MAN HAR DET KRAFTIGSTE enkelt-prosessor, enkelt-grafikk-kort ikke-overklokkede systemet man kan få på markedet. De fleste av oss har ikke råd til et slikt system, og ergo heller ikke 300W forsyning. Jeg har nærmest system A, og burde dermed dimensjonere meg på rett over 100W powersupply!!

Så kan man diskutere om leverandører "fusker" med oppgitt effekt etc, og det faktum at dette er en side som konsentrerer seg om lyddemping (altså ikke die-hard overklokkere). Men det er veldig vanskelig å argumentere mot det de har funnet så lenge man stoler på at tallene er riktige.

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar

Dette er mitt system der slet vannvittig på 300W og kabinett ble svidt hull i... Som du ser dette er hva en 300W tåler...: Det var 5 minutt så svart...

Komplett S775 DDR2 :

Plextor DVD-Brenner PX-712A IDE Retail Black, DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

Creative SB Audigy 2 ZS PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX7.1, Retail

Plextor DVD-spiller IDE 16x/48x Sort Intern Bulk (PX-116A)

3Com Gigabit NIC PCI Gigabit Ethernet Desktop NIC, Bulk

Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

LG 17" LCD L1720B Silver TCO-99 Skjerm

In-Win S564 Midi Tower ATX Sort/Sølv Kabinett m/300W Power, Intern Kortleser

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Sapphire Radeon X800XT 256MB GDDR3 PCI Express,VGA/VIVO/DVI-I, Retail

MSI 915G NEO2 Platinum Hovedkort S775 I915G,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR2,PCI-Ex16

Intel Pentium 4 550 3.4 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB KIT 2 x 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

LG 17" LCD L1720B Silver TCO-99

Lenke til kommentar

hvorfor skal alle hele tiden rakke ned på q-tech hele tiden?

har snakket med en hel hau av datakyndige som sier at q-tech faktisk er på anbefalt listene, greit nok du må ta watten med en klype salt, men de tusler og går uten problemer. de fleste av dem har stabile spenninger også.

har sittet på en 360watter i snart 2 år nå :)

Lenke til kommentar
Topic sier det meste

Jeg drar lett dette systemet med en q-tek 300w psu

AMD 64 3500+

Sapphire Radeon 9600XT

MSI K8N Platinum Neo2

4 PCI kort

2 harddisker (160 gb hver)

6 USB porter i bruk

Alt dette går med 300 watt enkelt, ingen stabilitetsproblemer eller overklokkings ulemper. Innbiller meg da at en god 350W psu skal kunne dra et relativt heavy hjemme pc system. Hva er det for noe tull med at alle anbefaler 500W +++ for å dra en vanlig CPU, et nytt skjermkort og et par disker? 350W skulle holde lenge!

så er ikke du helt klok eller da!!!

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor folk har en bra pc til mange tusen kroner og lar den kjøre på en simpel 300W boks for 100,- Sånn som å ha en extrem sportsbil med helt nedslitte dekk. Og jah, alt funker bra i starten men vil nok slite seg etterhvert.

Overbevis meg gjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...