Gå til innhold

roaming Profil noen tips


Anbefalte innlegg

Hei

sitter og lurer på om jeg skal bruke roaming profil på servern vår

vi er ca 12 ansatte med ca 10 pc og vi blir da flere

 

men det er altid ett men :hmm:

 

altså hvor mye båndbrede tar dettem, vi bruker og voip på alle våre pc vi er da ett kundesenter... vil da roming virke som det skal eller vil dette hakke opp systemet ?

 

noen tips folksen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båndbredden avhenger av hvor stor selve profilen er. Det finnes masse innstillinger du kan bruke i Group Policy for å tune dette, f.eks la vær å inkludere temp filer når brukere logger på.

 

Bruker dere VOIP på pc'ene ?? Regner med dere har en tlf sentral som kjører VOIP på selve telefonene istedenfor. I et godt designet nettverk, blir alltid VOIP trafikk prioritert, sånn at vanlig datatrafikk ikke skal berøre tlf.

 

Roaming profiles er jo spesiellt gunstig i et kundesenter, da folk ofte flytter på seg og det er stor utskifting av personell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Et lite tankekors. Det er ikke noe galt i din løsning, men hvis dere kjører Windows server kan det være en fordel med DFS på mappen med Mine Dokumenter. Det er ikke uvanlig med profiler på 1 GB. HVis alle brukerne skal ha sin profil på lokal maskin og man bruker mange maskiner kan jo profilene til slutt ta opp mye plass på harddisken på hver enkelt maskin. Med DFS lagres de på serveren / fil serveren.

Ikke noe kritikk av forige løsning altså, bare en liten kommentar.

Lenke til kommentar

eh.. *, DFS (Distributed File System) har ingenting med roaming profiles å gjøre. Du tenker vel mer på å bruke GPO for å redirecte f.eks. My Documents til brukerens hjemmeområde, som forøvrig ikke er dumt.

Roming profiles tar bare båndbredde i det brukere logger på, og bare hvis profilen på nettet er nyere enn den lokale. Temp filer er ikke inkludert i roaming profile, det ligger kun lokalt på PC'en (så lenge du ikke tvinger det til noe annet da..)

Lenke til kommentar

Lagring av brukerprofiler (roaming) er bare dumt etter min mening.

Hva er vitsen egentlig? Det blir jo bare unyttig nettverks-trafikk..

Og hva hvis brukerprofilen har fått et virus som overføres til serveren når brukeren logger seg av?

 

Skal det absolutt overføres filer ved logon/logoff, ville jeg heller brukt folder redirection.

Siden du der kan spesifisere bare feks; mine dokumenter, eller annet.

Lenke til kommentar
Lagring av brukerprofiler (roaming) er bare dumt etter min mening.

Hva er vitsen egentlig?

Vitsen er at alle skal få sin egen profil uansett på hvilken arbeidsstasjon de sitter, noe som gjør at de føler seg hjemme på maskinen.. Da spiller det ingen rolle hvem som sitter på plassen de hadde i går, bare det er en ledig plass i dag ;)

 

Men enig; sett My Documents til en server, slik ikke den mappa blir overført, og lær de ansatte at de ikke skal lagre så himla mye på skrivebordet..

Lenke til kommentar
Hei

sitter og lurer på om jeg skal bruke roaming profil på servern vår

vi er ca 12 ansatte med ca 10 pc og vi blir da flere

 

men det er altid ett men :hmm:

 

altså hvor mye båndbrede tar dettem, vi bruker og voip på alle våre pc vi er da ett kundesenter... vil da roming virke som det skal eller vil dette hakke opp systemet ?

 

noen tips folksen

Jeg har driftet en bedrift med ca 40 ansatte i 5 år ved bruk av roaming profiles. Jeg ser svært store fordeler med roaming, og en 1 ulempe, næmlig påloggings tiden.

 

Våre brukere har fra en ca 3-4mb til 200mb profiler. ved bruk av roaming profiles tar det en god del lengre tid å logge på. for vår del er dette mest pga at vi har en antivirus som sjekker alle filer som blir lest inn til maskinen. Hos oss er det ikke uvanlig at det er snakk om en 10-15000 filer. Derfor kan det for enkelte ta ca 1 min å logge på. Men dette er jo bare noe som skjer 1 gang om dagen.

 

Vi kjører ellers kun 1 ghost image på våre maskiner (2 forskjellige hp og dell). Fordelen jeg ser er at om en maskin krasjer så bare plasserer jeg ut en ny maskin og brukeren logger og og alt er som normalt.

 

Oppstår det f.eks et "merkelig" office problem. Noe som skjer avogtil. Restorer jeg bare profilen fra ett par dager tilbake og da er problemet løst. Jeg setter meg aldri ned for å løse problemer som oppstår på en pc. Jeg enten bytter den, eller restorer profilen.

 

Når det gjelder skriving/lesing til/fra server skjer dette kun ved av og på logging. Av sikkerthets grunner sletter vi alltids profilen ved avlogging på pc'ene. Dette er styrt av GPO.

 

Har du derfor ikke innført roaming så prøv det ihvertfall ut på noen brukere.

 

Et tips på veien er å lage et share som heter f.eks \\server\profiles$, og legg profilene under der. På brukeren setter du \\server\profiles$\brukernavn, jeg liker å lage katalogen først så slipper jeg at kun brukeren får tilgang. Hos oss har domain admins og brukeren full controll på profil katalogen.

 

Når det gjelder båndbredde skal du ikke bekymre deg. Vi har 1gbit på serveren og 100mbit på klientene. Siden roaming profiles ofte består av mange små filer så er ikke båndbredde det viktigste. Jeg antar også at filserveren deres ikke er telefon sentral. Men at dere har en dedikert maskin til dette.

Lenke til kommentar

Sitter sjølv med omlag samme løysinga som joachimsandvik, og er noko mindre fornøygd.

 

Det er to ting som øydelegger for "mitt" nettverk:

1) Antivirusprogrammet. Det liker å scanne alle filer som blir overført, noko som resulterer i at når det blandta anna kjem database-filer (og komprimerte filer) så kneler både klient og server pga. overbelastning.

2) Nettverket er langt frå optimalt. Det gjer at overføring av filer tar svært lang tid (enormt(!!) pakketap og re-sending), og litt anna plukk.

 

Så har du eit nettverk som er ok, og eit antivirusprogram som du kan administrere skikkeleg så er JS' løysing velfungerande.

 

Hjå meg tar det forresten betydleg lengre tid enn eit minutt å logge på.. Gang det med 5!

Lenke til kommentar
Sitter sjølv med omlag samme løysinga som joachimsandvik, og er noko mindre fornøygd.

 

Det er to ting som øydelegger for "mitt" nettverk:

1) Antivirusprogrammet. Det liker å scanne alle filer som blir overført, noko som resulterer i at når det blandta anna kjem database-filer (og komprimerte filer) så kneler både klient og server pga. overbelastning.

2) Nettverket er langt frå optimalt. Det gjer at overføring av filer tar svært lang tid (enormt(!!) pakketap og re-sending), og litt anna plukk.

 

Så har du eit nettverk som er ok, og eit antivirusprogram som du kan administrere skikkeleg så er JS' løysing velfungerande.

 

Hjå meg tar det forresten betydleg lengre tid enn eit minutt å logge på.. Gang det med 5!

I de fleste antivirus program kan man si ifra om hvilke kataloger som ikke skal skannes. Vi skanner alt, men jeg gjorde tester uten "realtime" protection og da var påloggingen ca 1/5 av med antivirusen aktivert.

 

Hos oss så pleier jeg en gang i blandt å lage ny profil til brukeren, da får man en skikkelig opprydding. Etter en slik opprydding er roaming profilen bare ca en 1-2mb og en 3-400 filer.

 

Det som er viktig er å fjerne IE cache filene fra profilen, samt og ikke plassere mailboxen i profilen. Samt å ikke lagre dokumenter på desktop.

 

Hos oss er brukerne klar over at lagrer de dokumenter på desktop, så vil påloggingen ta tid. Hos oss har det aldri vært aktuell å gå bort ifra roaming profiles. Men jeg kunne gjerne ønsket meg at MS kunne lagret alt i 1 fil, da hadde alt blitt så mye bedre. :)

Lenke til kommentar
I de fleste antivirus program kan man si ifra om hvilke kataloger som ikke skal skannes. Vi skanner alt, men jeg gjorde tester uten "realtime" protection og da var påloggingen ca 1/5 av med antivirusen aktivert.

Jodå.. Når ein har eit antivirusprog. som er skikkeleg satt opp og velfungerande, så kan ein det.

 

Det som er viktig er å fjerne IE cache filene fra profilen, samt og ikke plassere mailboxen i profilen. Samt å ikke lagre dokumenter på desktop.

 

Hos oss er brukerne klar over at lagrer de dokumenter på desktop, så vil påloggingen ta tid. Hos oss har det aldri vært aktuell å gå bort ifra roaming profiles. Men jeg kunne gjerne ønsket meg at MS kunne lagret alt i 1 fil, da hadde alt blitt så mye bedre. :)

Synker ikkje cache og temp-filer, nei. Lagrer heller ikkje på desktop. Det kan dei ikkje. :D

Er ikkje heilt einig i å lagre alt som ei stor fil.. Det er f.eks. verre å gå inn og endre på ting manuelt i så tilfelle. Dessuten trur eg det er verre å sende ei stor fil enn fleire små filer over eit nettverk. (Nokon som vil bekrefte/avkrefte det?)

Lenke til kommentar
Hei

sitter og lurer på om jeg skal bruke roaming profil på servern vår

vi er ca 12 ansatte med ca 10 pc og vi blir da flere

 

men det er altid ett men  :hmm:

 

altså hvor mye båndbrede tar dettem, vi bruker og voip på alle våre pc vi er da ett kundesenter... vil da roming virke som det skal eller vil dette hakke opp systemet ?

 

noen tips folksen

Hvis du har et 100 Mbps svitsjet nettverk er det bare å kjøre på. Du skal ikke få hakking og forsinkelser på VoIP av roaming profiles. Det er flere grunner til det:

 

- Hvis du har separate VoIP-telefoner så vil svitsjene holde datastrømmene separat.

- Hvis du har software-VoIP er det ingen fare. VoIP-programmet fungerer bare når brukeren er pålogget.

- Profilen består for det meste av småfiler. De overføres relativt ineffektivt og fyller ikke 100 Mbps.

 

Ellers så er det greit å huske alle tipsene som er gitt i tråden. Alt settes ved hjelp av en Group Policy:

 

- Rediriger My Documents ut av profilen, gjerne til brukerens hjemmekatalog.

- Forby lagring på desktop eller rediriger desktop ut av profilen.

- Begrens størrelsen på IE-cachen eller flytt den ut av profilen.

- Sørg for at Administrator får tilgang til profilene.

- Slett lokalt cachede profiler ved avlogging.

 

Men det definitive svaret finner du ved å: TESTE SELV! :-) Lag en bruker som har roaming profil og logg inn og ut mens du ringer svigermor. Går det til helv... og svigermor blir snurt så skylder du på Microsoft. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...