Gå til innhold

Heng & boot problemer - ABIT KG7-RAID

Anbefalte innlegg

Har en kammerat med problemer...

Han har en maskin med følgende hw:

ABIT KG7-Raid HK

Athlon XP prosessor (går uklokka på 1400mhz, veit ikke hvilket nummer det er...)

512MB ram (1 brikke)

Asus 8400 Geforce 4

Nettverkskort

Lydkort (SB)

Problemet er 2-delt og det er som følger:

Maskinen henger ofte i windows (ganske ny feil).

Når maskinen skal restartes må han trykke reset en haug med ganger for at den vil starte. Eller han må skru av maskinen og koble av strømkabelen 1 min tid før den virker.

CPU'en blir ikke for varm (maks 45 grader).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra MicroPlex.no:

"Problemer med strømforsyningen

Prosessoren kalles ofte for PCens hjerne. Det er nærliggende å kalle strømforsyningen PCens hjerte - det er fra denne strømmen "pumpes" ut til PCens forskjellige komponenter.

Dessverre er strømforsyningen også en av PCens mest undervurderte komponenter. Den gjennomsnittelige kjøper vet lite eller ingenting om strømforsyninger og kan derfor vanskelig stille krav til den. Dette vet også PC produsentene så strømforsyningene er en god kandidat når kostnadene skal kuttes - en hundrelapp pr. PC blir mye penger når årsproduksjonen er flere millioner PCer. Den samme hundrelappen kan heller brukes til et modem (de får mange modem for en hundrelapp), software eller noe annet som PC produsentene vet virker langt mer sexy og tiltrekkende på kjøperene enn en strømforsyning.

En dårlig eller underdimensjonert strømforsyning kan forårsake mange problemer. Denne listen med PC problemer er ofte forårsaket av en dårlig strømforsyning.

Alt er dødt (strømforsyning er kaputt)

Problemer med å starte opp (mange mulige årsaker).

Disker og vifter spinner ikke (ingen +12V)

Disker og vifter spinner, men ingenting annet skjer (inget Power-Good signal)

Vilkårlig rebooting under bruk (mister Power-Good signal)

Vilkårlig "henging" under bruk (dårlig utspenning)

RAM feilmeldinger (hvis samme adresse er det trolig selve RAMen det er feil på).

Overoppheting (vifteproblemer).

Elektrisk støt ved berøring av kabinett (spenning ligger til ujordet chassis).

Enkleste og beste metode for å finne ut om det er strømforsyningen som forårsaker problemene er å prøve med en annen strømforsyning av god kvalitet. Det lønner seg sjeldent å reparere strømforsyinger, til det er timesprisene for høye og nye strømforsyinger for billige. Er det kun snakk om å bytte en sikring så kan det være verdt å prøve."

Mvh,

Sven-Ove

Lenke til kommentar

HADDE AKURATT SAMME PROB MED DET HOVEDKORTET , HADDE DA XP1800, GF2 GTS, 2 STK DDR 256 BRIKEKR, ++++

FANT ALDRI HVA SOM VAR FEIL ETTER 3 BYTTET AV DET HOVEDKORTET, DA KJØPTE JEG NYTT AV ANNEN TYPE OG FUNGERTE MED EN GANG, FIKK KREDITER DET KORTET DA,

MEN HVA SOM HVAR FEILEN ER UKJENT, FOR DE HADDE TESTET DET HOS SEG OG FANT IKKE FEIL, ETTER DE HADDE BYTTET DET, MEN NÅR DET KOMM I MIN PC, KJEDDE DET IGJEN, OG JEG PRØVDE MEG EN CHIFTEC 340 W ETTER PÅ,

Lenke til kommentar

Quote:

Heimdal skrev (2002-07-04 14:13):

HADDE AKURATT SAMME PROB MED DET HOVEDKORTET , HADDE DA XP1800, GF2 GTS, 2 STK DDR 256 BRIKEKR, ++++

FANT ALDRI HVA SOM VAR FEIL ETTER 3 BYTTET AV DET HOVEDKORTET, DA KJØPTE JEG NYTT AV ANNEN TYPE OG FUNGERTE MED EN GANG, FIKK KREDITER DET KORTET DA,

MEN HVA SOM HVAR FEILEN ER UKJENT, FOR DE HADDE TESTET DET HOS SEG OG FANT IKKE FEIL, ETTER DE HADDE BYTTET DET, MEN NÅR DET KOMM I MIN PC, KJEDDE DET IGJEN, OG JEG PRØVDE MEG EN CHIFTEC 340 W ETTER PÅ,

Har du problemer med tastaturet ditt. :lol:

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...