Sigurd A. Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hei, På f.eks. Canon 20D er brennvidden for objektivene forstørret med 1.6x sett i forhold til filmbaserte kamera. Jeg ser at en del blitser har zoom ut til 28mm uten å benytte seg av spredningspanel. Hva vil zoomen på blitsen stille seg inn på dersom jeg har et objektiv med 17mm brennvidde som tilsvarer ca 27mm for et filmbasert kamera. - 17mm eller 28mm? M.v.h, -Sigurd A. Bjelkarøy Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg innbiller meg at blitzen ikke tar høyde for crop-faktoren. Men det kan godt hende dette er ulikt på forskjellige blitzer. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Uten spredningspanelet vil nok blitzen gå til 28mm ja, dersom jeg husker korrekt skal panelet i følge dokumentasjonen til min blitz, gjøre at blitzen også dekker 17mm. (jeg har 580EX) Med min 18-55 linse, blir blitzen stående på 28mm når jeg er på 18mm. Blitzen sitt "zoom område" er fom 28mm tom 120mm eller noe slikt. Endret 8. april 2005 av znapper Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Logikken tilsier at kameraet tar hensyn til crop faktoren og forteller blitzen hvilken instilling den skal bruke for å dekke motivet, noe annet ville vært underlig. Det burde bare ta noen sekunder å sjekke det hvis man har en sånn blitz. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Logikken tilsier at kameraet tar hensyn til crop faktoren og forteller blitzen hvilken instilling den skal bruke for å dekke motivet, noe annet ville vært underlig. Det burde bare ta noen sekunder å sjekke det hvis man har en sånn blitz. På SB800 står det samme brennvidde som på min D70. Dvs hvis jeg stiller kameraet på 70mm, står også blitzen på 70mm, uavhengig av "crop-faktoren", og jeg tror blitzen dermed lyser opp et større område enn det jeg får med på bildet.. Jeg mener å ha hørt det er slik med Canons blitzer også. På de korteste brennviddene (under 24mm) blir det litt annerledes, siden du da må velge manuelt hvilken brennvidde du skal stille blitzen på. Blitzen går i utgangspunktet ikke lavere enn 24mm, men ved å vippe ned et spredningsfilter får du 17mm, og hvis du istedet setter på diffuseren får du 14mm ifølge displayet. Det er også mulig å bruke begge disse samtidig (spredningsfilter med diffuser utenpå). Da kan du jo selv velge dette ut fra 'crop-faktoren'. Endret 8. april 2005 av anderfo Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Litt underlig, hvis blitzen lyser opp mer enn den trenger så får man jo kortere rekkevidde og bruker mer energi enn nødvendig. Kansje de fant ut at det ville skape forvirring hvis blitzen stod på en annen instilling enn objektivet og fant ut at det ikke var verdt å bruke tid på å løse det problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå