Bitesizedmoose Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hjelp! Dette er så irriterende og uutholdelig. Håper noen kan hjelpe til med en løsning på mitt problem. Problemet er som følger: Jobber normalt med pc'en og merker at den plutselig går litt tregere i ca. fem sekunder, så henger den helt i kanskje fem-ti sekunder, og plutselig blir bare skjermen sort og pc'en begynner å starte opp på nytt. Det er bare det at når den sjekker boot devices så finner den ingen av mine to harddisker (det står: primary master: none primary slave: none). Men den finner Cd-brenneren på Secondary Master Jeg slår så av pc'en helt med svenskeknappen (power), og når jeg så slår den på igjen, starter den opp med helt normal prosedyre (ingen feilmeldinger og ingen scandisk), og alt virker normalt som om ingenting har skjedd. Så kan den finne på å gjøre det samme igjen etter alt fra ti minutter til et noen timer. Dette har pågått i over en uke nå, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet starte på nytt. Ledetråder: To ganger har jeg fått en bæ-bu bæ-bu (sirene-aktig) varseltone fra pc-høyttaleren (den innebygde) rett etter omstart. Virker som den har noe lettere for å slå seg av ved bruk av tyngre programmer (ikke sikker). Kan også slå seg av i safe mode, og uten noen programmer som kjører. Har hatt noe tregere pc i det siste. Har hatt problemer ved åpning av "My Computer"-mappen noen ganger. Fikk feilmelding også ved åpning av My Computer (bare en eller to ganger tror jeg), se vedlagt bilde. Jeg får ingen blåskjerm. Pc'en består av: Pentium 4 2.8GHz Abit AI7 hovedkort Win XP pro engelsk med SP2 To Seagate barracuda harddisker 1024 Mb minne Bygget den for ca. fire måneder siden Dette har jeg forsøkt uten suksess: Skrudd av "automatically restart on system failure" Byttet IDE kabel til harddiskene. Satte harddiskene over på den andre IDE kontakten. Kjørt virussjekk, OK Kjørt Spybot S&D, OK. Sjekket temperaturer, cpu=45' sys=32' pwm=41', OK. Kjørte Memtest-86 i 22 timer for å teste minnet, OK. Kjørt windows update, OK. Ære og berømmelse til den som løser mitt problem. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 er virusprogrammet ditt opptatert? prøv http://housecall.trendmicro.com/ søk med ad-aware, (google it) kommer ikke på noe bedre i farten. kansje du kan prøve med en annen HD? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) *dobbel* Endret 7. april 2005 av MagE Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Bytt ut PSUèn, noen av railene gir bad power. (ustabilt) Endret 7. april 2005 av jarmo Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Har du 80-tråders IDE kabel? Du kan gå i applikasjon/system loggene og se om du finner noen feilmeldinger som ikke rapporteres på skjermen... (i engelsk XP er det Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Event Viewer)... En kan finne ut mye av evt. event ID'er du får der. Trond Lenke til kommentar
Bitesizedmoose Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Har du 80-tråders IDE kabel? La meg telle etter, 1 2 3 4......80. Ja det har jeg! Du kan gå i applikasjon/system loggene og se om du finner noen feilmeldinger som ikke rapporteres på skjermen... (i engelsk XP er det Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Event Viewer)... En kan finne ut mye av evt. event ID'er du får der. Prøvde det, og på tidspunkt for siste krasj leser jeg følgende error (Snodig blanding av norsk og engelsk): Detaljer Produkt: Windows Operating System ID: 7000 Kilde: Service Control Manager Versjon: 5.0 Symbolsk navn: EVENT_SERVICE_START_FAILED Melding: The DS1410D service failed to start due to the following error: The system cannot find the file specified. Forklaring Service Control Manager (SCM) could not start the specified service, probably because the service is not configured correctly. Brukerhandling Do one or all of the following: Review the error information displayed in the message. Verify that the service password has not expired. Verify that the service is in the correct location. Verify that the service is not infected with a virus. To display the WIN32_EXIT_CODE error that SCM encountered when trying to start the program, at the command prompt, type sc query service name The information displayed can help you troubleshoot possible causes for the error. If the WIN32_EXIT_CODE is zero, then SCM did not attempt to start the service because the error was detected first. Versjon: 5.2 Symbolsk navn: EVENT_SERVICE_START_FAILED Melding: The %1 service failed to start due to the following error: %2 Forklaring Service Control Manager (SCM) could not start the specified service, probably because the service is not configured correctly. Brukerhandling Do one or all of the following: Review the error information displayed in the message. Verify that the service password has not expired. Verify that the service is in the correct location. Verify that the service is not infected with a virus. To display the WIN32_EXIT_CODE error that SCM encountered when trying to start the program, at the command prompt, type sc query service name The information displayed can help you troubleshoot possible causes for the error. If the WIN32_EXIT_CODE is zero, then SCM did not attempt to start the service because the error was detected first. Er det her feilen ligger, mon tro. Trodde nesten selv at det var en hardware feil (hovedkort eller noe). PS. Nå krasjer pc'en litt annerledes, nå blir bare skjermen svart og ingenting annet skjer. Jeg må tvangs-slå den av, og ved oppstart finner den harddiskene (som ved normal oppstart). Monitorlampen skifter heller ikke farge fra grønn til orange (som er vanlig når pc'en slås av) når den krasjer, snodige greier Thomas Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Du kan bl.a. bruke www.eventid.net for å finne mer ut om disse ID'ene, det står endel der i forbindelse med feilmeldingen din om at en fil mangler. Virker ihvertfall som XP ikke finner en vital fil som trolig brukes i en "service"-prosess, som du har slettet enten med vilje eller ubevisst (avinstallert programmer som har fjernet "litt for mye"). Eller så finner ikke XP filen fordi kontakten med disken brytes (i så fall er det hardware som svikter et sted). Trond Lenke til kommentar
Bitesizedmoose Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 (endret) I dag krasjet pc'en igjen, men nå fikk jeg for en gangs skyld en blåsjerm med følgende beskjed: ----------------------------------------------------------------------- Stop Error A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer. KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR ----------------------------------------------------------------------- Hva kan dette bety? Jeg undersøkte det med "DS1410D service" nå i dag, det er tre oppføringer i registeret som henviser til en fil i C:\WINDOWS\system32\drivers som heter "ds1410d.sys" og denne filen finnes ikke der. Så vidt jeg har funnet ut er denne filen en dongle-driver, og jeg kan ikke se at jeg har behov for en slik driver heller. Snodig, snodig. Hadde jeg bare visst om det er en hardware eller en software feil, hadde jeg følt meg bedre. Vil ikke prøve å reinstallere XP før jeg er sikker på om jeg må. Edit: Er det lurt å fjerne henvisningen til ds1410d.sys i registeret? Thomas Endret 11. april 2005 av Cool'n'jazzy Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Se om du finner noe her: http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q315266 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå