Gå til innhold

Hvilken LCD skal jeg kjøpe?

IC7STORM

Anbefalte innlegg

Hei og hopp :)

Jeg har tenkt å kjøpe meg flatskjerm, i og med at skrivebordet mitt er veldig lite, og jeg har et MONSTER av en gammel 17". Så jeg ville prøve noe nytt. Jeg så en fin en her om dagen, 19". Med 8ms. Men jeg vil ha mindre. Noen som har et tips om skjerm med 8ms eller lavere? Har CRT 0ms?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Ok. For det første. Gi en lang faen i hvor mange ms produsenten oppgir. Dette kan bety så mangt, og en tommelfingerregel er å ikke stole en tøddel på hva de sier angående akkurat dette.

Grunnen til at det kan være farlig å se for mye på tall er at det ikke finnes noen standard for hva slags spesifikasjoner man faktisk oppgir når man sier "responstid". Det kan bety fra sort til hvitt, fra sort til hvitt til sort igjen osv.

Den eneste ordentelige måten å finne ut om en skjerm er rask nok for deg er enten å teste den selv, eller å lese tester som sammenligner mengden ghosting på skjermer og derfra ressonere deg frem til hvem som er best.

Et godt eksempel er Lx78-serien fra Eizo (som det desverre står veldig lite om, og det virker som om de ikke selger så bra) som ryktes å grisebanke alle andre skjermer på responstid selv om oppgitt responstid er 16ms. (grunnet teknologi som normalt sett brukes kun i LCD-TVer).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å rette på nokre detaljer i Cat-scan sitt innlegg

Det finnes ein standard for korleis målig av responstid skal gjerast, MEN denne er svart-hvit-svart, problemet er at når ein kryper ned mot 12ms i responstid så er svart-hvitt bytte raskare enn f.eks blå -> grønn

Dermed blir 12ms-skjermer sjåande ut som dei har meir etterslep enn 16 ms, (sidan dei er meir "jevne" i etterslepet)

Ellers er eg ganske einig i konklusjonen i innlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...