t_man Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Hei ! Etter å ha lest litt på forumet, har jeg funnet ut at det er mange som bytter vifte i PSU. Hadde tenkt å gjøre det samme, da støyet tar liver av meg. Har en 350W Fortron/Source PSU (et par år gammel). Tenkte forresten å bytte vifta med en PAPST 19dB. Mitt spørsmål lyder således: hva anbefales å brukes for å koble sammen ledningene (fra ny vifte og PSU). Har dessverre ingen loddebolt :sad: Leste at noen anbefaler å bruke sukkerbiter - andre ikke. Så, hva skal jeg bruke ? På forhånd takk. _________________ -- Mvh, Tobias. [ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-07-04 08:48 ] Lenke til kommentar
LeD Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Selv gjorde jeg det på denne måten: - Dersom viften har en sånn liten 3-pins kontakt, kjøp en 3-til-4-pins overgang. - Kutt av ledningen på den gamle viften og fjern den. Isoler ledningsstumpene med litt teip. - Skru fast den nye viften. Trekk ledningen ut bak strømforsyningen, der andre ledninger går ut. - Koble viften på en helt vanlig 4-pins kontakt. Framgangsmåten er sikkert ikke anerkjent av norsk elektronikerforbund, men fungerer for meg. LeD Lenke til kommentar
t_man Skrevet 4. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2002 Smart :smile: Men, der er en ting jeg lurer på. Du skrev "isoler ledningstumpene med litt teip". Kan du forklare det litt nærmere...:smile: Ser på microplex.no denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DI3PA Skal jeg trenge å isolere der ? _________________ -- Mvh, Tobias. Edit: du mener kanskje de "gamle" ledningstumpene. Altså de som var direkte koblet til den gamle viften. [ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-07-04 09:43 ] Lenke til kommentar
LeD Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 På den gamle viften må du kutte over ledningene. Da blir det to stumper som henger og dingler inni strømforsyningen. Var dem jeg surret litt teip rundt. Den linken er forøvrig til den adapteren som du trenger. LeD Lenke til kommentar
t_man Skrevet 4. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2002 Da har jeg forstått deg riktig.. Takker :smile: BTW: bør jeg gå for en 12dB eller 19dB Papst vifte ? (80mm) til PSU...Fortron/Source 350W Har ingen andre vifter i kabinettet. CPU: duron@750 _________________ -- Mvh, Tobias. [ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-07-04 09:52 ] Lenke til kommentar
t_man Skrevet 4. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2002 Går for en 19dB.. Gleder meg til en stille PC. Har lik vifte på CPU. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Jeg har 12dB i min 300W strømforsyning. Men 19dB er jo også behagelig støynivå. Og litt kraftigere kjøling. Etter at du har byttet viften vil du nok oppdage hvor mye harddiskene dine bråker og irritere deg over det. :smile: LeD Lenke til kommentar
t_man Skrevet 4. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2002 Hei ! Har nå byttet vifte i PSU. Deilig med roligere maskin :smile: Gjorde nesten som du sa..i stedefor å isolere tuppen av ledningene, kuttet jeg de "helt ned". Nei, de er ikke i kontakt med hverandre :smile: I allefall, tusen tusen takk...du har gitt meg et "roligere liv" :smile: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Quote: I allefall, tusen tusen takk...du har gitt meg et "roligere liv" :smile: Hehe.. Var vel litt skummelt første gangen, når du måtte se på lyset på kabinettet for å forsikre deg om at maskinen virkelig var på? :smile: LeD Lenke til kommentar
t_man Skrevet 4. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2002 Ja, var faktisk det..ble usikker på om jeg hadde koblet den til :smile: Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Smart :smile:Edit: du mener kanskje de "gamle" ledningstumpene. Altså de som var direkte koblet til den gamle viften. Hva med og bruke de ledningsstumpene til noen LED's? Må jo gå ann på en måte, hva er spenningen der? Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Men i... Hvorfor ikke heller opprette en ny tråd med dette emnet, istedet for å fortsette en tråd som har vært død i over et år? On topic; spenningen over vifter er jo vanligvis 12 volt, men en god del PSUer har temperaturstyrte vifter. Da vil spenningen variere med temperaturen. Kunne jo vært tøft med LED som lyser sterkere jo varmere strømforsyningen er... Noen elektronikkyndige må snarest komme og rette på det jeg sier her, før jeg tester det ut selv og ødelegger hele strømforsyninga . Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hehe, hadde vært snadder det. Du får si ifra hvis du tester det, så slipper jeg og ødelegge noe Er vel bare noen LED's som går røyken i tilfelle? Offtopic: Kjekt og rippe opp i gamle sår..litt som og pirke på skorper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå