Gå til innhold

Rettigheter ved sofakjøp?


Anbefalte innlegg

Hallaisen!

 

Min mor og min fra kjøpte en sofa i oktober (04), eller de bestilte en sofa da. De ble lovet å få den etter åtte uker. De fikk den først i januar etter maaange telefoner, e-mail o.l

 

SÅ merket de at den ikke passet! Dermed måtte de bytte ut litt av sofaen (det er en såkalt "byggesettsofa"). De fikk levert den inn i januar og ble lovet en "sjeselong" (en sofadel) i uke 5. Den har de enda ikke fått. Siden uke 7 har min far ringt ned til de dem kjøpte den av (Living - tidligere Idé) nesten hver dag. De har da vært i kontakt med en person, la oss kalle ham Per...

 

"Per" har de siste 5 ukene nektet å la seg oppdrive. Han har enten vært syk,vært på ferie, vært borte, vært hjemme o.l Min far har flere ganger opplevd at når han ringer er det noen (sikkert Per) som tar den og legger på!!

 

Mine foreldre har vært i kontakt med nærmest alle som jobber hos Living Bergen, de fleste er hyggelige men ingen kommer noen vei.

Grunnen er at det er "Per" som har reservert bestillingen på "sjeselongen", dette har han gjort utenfor alle systemer. Dermed kan ingen andre enn ham vite eller finne ut noe om dette.....

 

Er det noen av dere som vet hvilke rettigheter mine foreldre har?

Den opprinnelige sofaen var jo forsinket med 3 måneder, og "sjeselongen" med snart 3 måneder den også...

 

PS: Jeg spør om dette fordi jeg er dritt lei av mine foreldres klager. Vil gjerne få en slutt på dette NÅ!!

 

Takker for alle svar (hvis de ikke er helt på jordet da :D)!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved forsinkelse kan kjøperen kreve:

 

- At varen blir levert

- Å heve kjøpet

- Erstatning

- Å holde tilbake betalingen

 

I dette tilfellet vil nok det beste for foreldrene dine være å heve kjøpet.

 

 

 

Forbrukerkjøpsloven:

 

Kapittel 5. Forsinkelse. Forbrukerens krav som følge av forsinket levering

 

§19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

 

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

 

a) holde kjøpesummen tilbake etter §20

b) kreve oppfyllelse etter §21

c) kreve heving etter §22

d) kreve erstatning etter §24

 

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldene andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldene.

Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke §23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning.

Endret av Eplejus
Lenke til kommentar

Hvor spesiell er sofaen? Siterer fra siste ledd i forbrukerkjøpslovens § 23: ” Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet.”

 

Tviler dog på at det får innvirkning her…Burde være god nok grunn til heving av kjøpet. Er ganske trøtt nå, men tror ikke man kan kreve prisavslag ved forsinkelse, om jeg ikke husker helt feil må det foreligge en mangel for at man skal kunne kreve dette. Se kap 5 i forbrukerkjøpsloven. :)

 

Edit: Eplejus driver med ufine editer! hehe ;)

Endret av darkfish
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det viser seg at fabrikken i danmark har sendt sofadelen men at den har forsvunnet (?) på veien. Living Norge sendte en mann nedover for å undersøke. De ringte i går og sa at vi skulle få delen innen to uker, helt gratis.

 

Da var mine foreldre fornøyd. Selv om det er kjiipt å vente et halvt år på en sofa....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...