Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber til folket (underskriftskampanje)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en grunn til at Sverige har mer og billigere bredbånd i Norge, det er ikke bare fordi selskapene og politikerene er "dumme". Og det hjelper fint lite å sutre over det.

Jeg ville ikke underskrevet en slik underskriftskampanje om jeg fikk penger for det.

Lenke til kommentar
"Det som også er FORKASTELIG i Norge, er at hvis man laster, så stjeler det Upload speeden man er lovet."

Dette skjer nok i alle land der ein nyttar TCP eller andre protokollar med overhead. :)

Elles kan eg tilføya min umiddelbare kommentar når eg såg dette:

:!:

kan man bruke andre protokoller uten en kontrollerende del da ?

Trodde ikke filene man lastet ned vil fungere noe særlig uten den.

Lykke til med kampanjen, it will never work.

Lenke til kommentar

Lurer egentlig på om folk vet hva som ligger i fiber?

At det bygges ut fiber i stamnettet er noe som skjer over hele norge, men fiber ut til hver enkelt er jo bare tull. Sitter selv med 100Mbit linje, og denne går på kobber. når man også tener på at en fiberconverter fort koster noen tusen, så blir det helt latterlig å legge fiber inn til vanlige hus.

Når vi i dag har kobberledninger somn støtter opp til 1000Mbit blir det latterlig å mase om fiber.

Lenke til kommentar

Eg vil ha 10 gigabit internet nå, så eg kan lage live first person stream av meg når eg spele Warcraft 3 i HDTV kvalitet.

Nå har eg trøbbel nok med at pingen auker dramatisk om nokon i same nettverket bare sender ein liten email.

Trur eg rett og slett søker meg inn på UiS neste år og dropper HiA fordi her er det ikkje fiber.

Lenke til kommentar

At det bygges ut fiber i stamnettet er noe som skjer over hele norge, men fiber ut til hver enkelt er jo bare tull. Sitter selv med 100Mbit linje, og denne går på kobber. når man også tener på at en fiberconverter fort koster noen tusen, så blir det helt latterlig å legge fiber inn til vanlige hus.

Når vi i dag har kobberledninger somn støtter opp til 1000Mbit blir det latterlig å mase om fiber.

:ermm:

Lenke til kommentar

Jeg sitter her og stusser over hvorfor alle maser om bredbånd og sverige.

Greit nok, de har utbygd bra bredbånd i sverige..... Velg og merke hvis du bor i Stockholm eller andre store plasser, glesbygdene i sverige har like mye (eller lite om du vil formulere det slik) internett som i norge.

Min kjære tante som bor i sverige har såkalt intet nett... eller telefonoppringning. Dette er ikke fordi det går så himlande raskt, eller fordi bredbånds-selskapene kaster seg over henne med gode tilbud, men heller fordi det (oioi bombe) ikke er utbygd bredbånd der hun bor i det hele tatt....

Ps : Hun bor i det som i norge ville blitt kalt for en utkantkommune med lite innbyggere.

Hjelper litt på å sjekke hvordan de faktiske forholdene er før man skriker over seg av at, uffe, i sverige så har alle billig bredbånd. For det stemmer ikke med virkeligheten. :thumbdown:

Lenke til kommentar
' date='07/04/2005 : 21:50'] Er en del E-Verk som bygger ut fiber, jah. Var med på skjøting av fiber selv når jeg var på utplassering. Var litt stilig ;) Men hvor lang tid det tar før alt blir i drift, får man vel bare vente og se. Pleier å ta en stund.

har hørt snakk om at det er ca 10år siden NTE startet utbyggingen av fiber

(på kraftlinjene vell og merke)

Lenke til kommentar

Siden jeg helt tydelig ikke vet nok om emnet, kan du forklare meg hvilken teknologi som gir deg 1gbit på eksisterende kobbernett?

Lenke til kommentar

hehe, min umiddelbare reaksjon var:

:!:

Skal du først prøve å få pusha på noe slikt, så kan du i allefall sette deg inn i emnet, og deretter formulere en problemstilling, og en løsning.

Å sende et brev formulert slik som det der, fører noke bare til latter hos mottager.

Lenke til kommentar

Vel, fiber kommer til folket, men det kommer til å ta tid. Husk at det ikke er mange årene siden sistemann i norge fikk koberkabel inn til huset. Og da hadde de lagt koberkabel i 90 år?

Så jeg kommer ikke til å skrive under på en slik kampanje eller andre lignende kampanjer. Skattepengene mine kan godt brukes til andre ting enn å gi alle i norge fiber i stua.

Lenke til kommentar

Vel, jeg sitter på oppland kommunes nettverk, som jeg antar er 40mb eller lignende.

I dag morges stengte de alle kjente porter, bortsett fra de mest nødvendige ser det ut til! Derfor har jeg nå mistet 3 online spill som jeg spiller daglig, og betaler for :hmm: (kan ikke skaffe egen linje, er student, og skolen snart ferdig "lell")

Men men, er med jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...