Gå til innhold

Max volt på Prescott?

tbend

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:hmm: sånt burde jo du vite.. :p

Klarer vel 1.9V også. Man burde holde seg under 2V hvertfall.

2v er mye selv under ln2, ikke si noe hvis du ikke vet :p

Tørr jeg spørre hvilke temps du har?

ville vel kanskje ikke gått så mye over 1,65 24/7

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Prøv å hold spenningen din så lav som mulig.

Northwood hadde visstnok en feil slik at de kunne "dø" plutselig dersom det ble for høy spenning (over 1,7v)

Ville nok holdt meg under 1,55 - 1,6 volt (eller lavere) selv med vann.

Dersom systemet blir ustabilt anbefaler jeg å kjenne etter hvordan temperaturen er på de andre komponentene på hovedkortet.

Prescott er kjent for å bruke sinnsyke mengder strøm, og det gjør at varmeutviklingen på hovedkortet øker betraktelig.

Det kan være lurt å sette en vifte til å blåse på de varmeste komponentene på hovedkortet for å unngå at systemet krasjer under belastning over tid.

Spørsmål av denne typen finner du mer seriøse svar på her :

http://xtremesystems.org (er nok mange som har klokket ihjel prescott prosessorer der)

Og FUR :

2 Volt på en intel prosessor ? :no: Amd Atholon socket A klarer det, men ingen intel cpu (såfremt du ikke går aktivt inn for å drepe den)

Lenke til kommentar

Har oppdaga det forumet dær,,, meget bra.

Ligger på 1,472 nå, Hk undervolter selv med V0ltm0d.

Vet at komponentene ved venstre side av CPU bøir kriminelt varme kjenner at det ble en anna gøts av viftene som blåser ut av kassa nå enn min gamle NW @ 1,725 :love:

Prøver da å holde meg under 1,6v da!

Lenke til kommentar
1,75 var en slags maksgrense for vanlige folk på "Northwood". "Prescott" har stock spenning på 0,1V under "Northwood", så 1,65V er nok ikke så dumt (uten at jeg har prøvde en).

kan jeg spørre hva en celeron 2,6ghz har som maksgrense for vanlige folk da? jeg har hatt den oppe i 1,9v....

Edit: Jeg har foresten en prescott som jeg kan garantere at jeg har hatt høyere en 1,65v... hva bør tempen ca ligge på? den lå på ca58+-grader

Endret av paroa
Lenke til kommentar

tja... for håpe prosessoren nøt det like mye som jeg gjorde hehe, det var foresten med vanlig boxed kjøling også... jeg har noen bilder av bios hvor det gikk kanskje litt vel heftig for seg... biosen ble delt i to og gikk ut av skjermen min og kom inn igjen på andre siden :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1,75 var en slags maksgrense for vanlige folk på "Northwood". "Prescott" har stock spenning på 0,1V under "Northwood", så 1,65V er nok ikke så dumt (uten at jeg har prøvde en).

kan jeg spørre hva en celeron 2,6ghz har som maksgrense for vanlige folk da? jeg har hatt den oppe i 1,9v....

Edit: Jeg har foresten en prescott som jeg kan garantere at jeg har hatt høyere en 1,65v... hva bør tempen ca ligge på? den lå på ca58+-grader

Øøhh... dette hører vel mer under "Søppel"?(ref:Profilen din) :p

Tviler meget sterkt på at du har "kjørt" en Prescott på 1.65V med Boxed kjøler og 58 grader..

Ved boot og default VCore (1.4) er 55 grader normalt med Boxed kjøler..

Hvorfor kan jeg være så frekk og si slikt?

Kanskje fordi jeg har "tweaket" en Prescott 2.8 til 3.5 og funnet ut at alt over default VCOre.. selv med en Zalman 7000 og AC Freezer 4.. ikke er/var spesielt stabilt. Og da snakker vi om VCore 1.5..

Men det kan jo hende at andre her har erfaringer som støtter ditt utsagn.. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Joa.. Photshop er en fin ting

Spøk til side:

Du får nok kjørt en Prescott på 1.65VCore, men ikke særlig lenge.. og neppe stabilt over mange sekunder :p

P4 har jo heldigvis "thermal throttling".. samt automatisk shutdown.. så det blir jo ikke snakk om 24/7 uansett..

Edit:

Det var boxed kjøling ikke sant.. ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Har ikke hørt om noen Prescott som har lagt på røret grunnet overvolting, men hovedkort derimot blir flerbruksvare dersom du går over 1.55v på luft. Som nevnt tidligere er det hovedkortets spenningsregulatorer eller mosfets som de også heter, som ikke takler den høye spenningen. Vet om flere hovedkort som har død ved priming over 1.55v og da oftest er det en svidd mosfet.

Grunnen til at systemet blir ustabilt ved klokking av prescott er at når mosfetsene på hovedkortet blir varme, begynner de å levere ustabile speninger. Dette kan oppleves som hyppige reboots, og kan også være en følge av for høy vcore.

En god ide er å sinke alle mosfetsen på hovedkortet med ramsinks og sette ei vifte til å blåse på de.

Mitt tips. Med god luft kjøling: 1.5v

Med god vannkjøling: 1.55v maks.

Alt over det er risikosport etter min mening.

kilde. OC forums avd. intel CPU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for ett informativt og opplysende innlegg "Alcoholicday"..

Har selv "drept" ett HK med lettere OC og Prescott..pga. "stekte" kretser rundt Mosfet'ene..

Dette var ett m-Atx - Aopen MX4SGI-N som skulle støtte Prescott. Aopen har seinere trekt kortet fra markedet.. og opplyser *eksplistt* hvilke versjoner som støtter Prescott (og har i tilleg fjernet mulighet for OC i disse korta).

Har nok selv ett "marginalt" PSU i mitt kokkede i875p-system.. Lukter rimelig svidd fra "eksos" fra PSU ved Prim95.. så det er ingen tvil om at en OC'ed Prescott drar mengder med watt..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...