Gå til innhold

dårlig lyd på EPoX HK

Znip

Anbefalte innlegg

Jeg bygde opp en pc i forrige uke, men fra jeg starta pc`en har lyden alltid vært utrolig lav.

Det er et onboard lydkort (Realtek AC`97) som sitter på et EPoX EP-4SGM8I

Jeg har sjekka alt av lydsettings, men der står alt på fullt. høytalerne er det heller ingenting i veien med.

Håper noen kan svar med på hva som er feil, eller har noen tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du strømkabel til høytalerne, altså en som plugges på strømnettet i en stikkontakt? Hvis det ikke er det er det mulig at du har hatt strømutgang via lyd-ut på en annen pc som du har brukt dem på før. Jeg har en gammel HP-Pavillion stående, der fulgte det med to høytalere som kun funker på den pc'en og da kun fra HK. Da jeg monterte nytt lydkort i PC'en, fikk jeg meget lav lyd, akkurat slik som deg.

PS: Jeg har et EPox EP 8-KDA3+, lyden funker som snus. Tror det er samme lydkontroller som deg.

Lenke til kommentar
ja. stemmer det. får strøm igjennom utgangen ja. da ordner det seg med å kjøpe et par nye høytalere med egen strømutgang da?

Jepp. De fleste nye lydkort er beregnet på høytalere med egen strømtilkobling. I hvert fall for å få full utnyttelse av kortet.

Av egen erfaring vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe et sett med høytalere og en subwoofer, dette gir mye bedre lyd. Det trenger ikke være dyrt.

Jeg har disse! Jeg er knallfornøyd :w00t:

Lykke til :thumbup:

Edit: Høtalere ble til høyteler...

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar

Realtek AC'97 er elendig, uansett hovedkort/chipset.

Det støyer mye, og det blir bare mer merkbart desto bedre høyttalere du har.

Lydkvaliteten er elendig, og du vil merke enorm forskjell hvis du kjøper et seperat lydkort.

Jeg kjøpte meg et SoundBlaster Audigy 2ZS (PCI), og forskjellen var intet mindre enn ENORM. Koster rundt 500-lappen, verdt hver eneste øre :thumbup:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302657&cks=PRL

Edit: du må ha aktive høyttalere, ja.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
Realtek AC'97 er elendig, uansett hovedkort/chipset.

Det støyer mye, og det blir bare mer merkbart desto bedre høyttalere du har.

Lydkvaliteten er elendig, og du vil merke enorm forskjell hvis du kjøper et seperat lydkort.

Jeg kjøpte meg et SoundBlaster Audigy 2ZS (PCI), og forskjellen var intet mindre enn ENORM. Koster rundt 500-lappen, verdt hver eneste øre :thumbup:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302657&cks=PRL

Edit: du må ha aktive høyttalere, ja.

støy? eh sitter her med Logitech Z-5500 Digital (Surround anlegg) og jeg hører ikke noe støy og jeg har Abit AV8 med onboard Realtek AC'97 codec

PS: kjører digital ut via SPDIF (toslink) men var jo ikke støy når jeg brukte analog da.

last ned den siste driveren fra realtek

http://www.realtek.com.tw/downloads/dlac97...8&Software=True

mirrorene på driveren er rå trege dem er jo i asia. ;=

USA MIRROR alså RASKT! > http://nwgat.net/realtek/wdm_a370.exe

:w00t:

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan du kan uttale deg om denne lyd-chipen når du har en erfaring. Bare fordi det er støy på ditt betyr ikke at det er støy på alle de andre.

Jeg har 2.1 lyd og det funker perfekt. Ingen støy!

Jeg har tilgode å oppleve interne lydkort uten en del støy, prøv å sett opp nivået på forsterekeren din endel, så vil du antakelig høre en tydelig støy (det vil du uansett kilde, men i større grad fra ett internt lydkort). Om det er plagsomt høyt kan jo såklart diskuteres.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg opplever lite lle ringen støy ve dnormalt bruk. Hvis jeg skrur høytalerne på fullt uten noen slags lyd fra pc så er det jo sef. litt "brumming". Men, dette kan godt komme fra høytalerne. Jeg tror ikke at det intregrerte lydkortet er noe særlig dårlig, heller ikk espesielt. bra. Men, brummelyder tror jeg ikke man skal bry seg om. Evt. slike vil være lite eller ikke irriterende.

Derfor syntes jeg det var dumt av cosmo03x å uttale seg slik om denne lydchip'en fordi han har opplevd det. I hans tilfelle er det mest sannsylig feil på komponentet.

Jeg er mer en fornøyd med min chip i hvert fall!

Lenke til kommentar

Har et Abit AG8-V LGA775 med Realtek integrert lyd, og Creative 5.1-høyttalere (husker ikke modell). På min forrige maskin hadde jeg et SB Live!-kort. Etter å ha bygget ny maskin, reagerte jeg umiddelbart på at lydkvaliteten generelt var mye mye dårligere, spesielt på musikk. Vanskelig å høre forskjell i spill. Realtek gir en ubehagelig mellomtone, dårlig basskontroll, og altfor "spiss" diskant. Var utrolig skuffet, for jeg ga bort lydkortet sammen med den gamle pc'en (som ikke hadde integrert lyd).

Så kjøpte jeg et Creative SB Audigy 2ZS-kort, og lydkvaliteten ble bedre enn noensinne. Selv med mine billige høyttalere.

Når det gjelder støy, så gir ikke Realtek bakgrunnsus eller slikt. Men jeg opplevde at det var følsomt for andre komponenter i maskinen, og ga f.eks. fra seg en lavfrekvent brumming ved aktivitet i andre komponenter når det ellers burde vært helt stille.

Edit: Man får jo det man betaler for, ikke sant? Jeg syns integrerte lydkort stort sett kan sammenlignes med integrerte skjermkort - hvis man har spesielle krav, bør man gjerne kjøpe seperat kort. Alt kommer an på hvilket behov man har, ikke-spillere trenger jo ikke et skjermkort til 4-5000 kroner heller.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Enig med at det kommer støy fra interne lydkort, men så lenge man kjører S/PDIF komemr det ingen. Er jo samme signa enten det er Realtek eller M-Audio, så digitalt er absolutt å anbefale (så lenge man har dekoder som støtter det så klart ;))

Lenke til kommentar
Enig med at det kommer støy fra interne lydkort, men så lenge man kjører S/PDIF komemr det ingen.

Jepp.

Kjører du digital-ut fra lydkortet, har du dessuten sannsynligvis en bedre D/A-omformer i den eksterne forsterkeren/receiveren. Trenger ikke noe dyrt lydkort da.

Lenke til kommentar
Enig med at det kommer støy fra interne lydkort, men så lenge man kjører S/PDIF komemr det ingen.

Jepp.

Kjører du digital-ut fra lydkortet, har du dessuten sannsynligvis en bedre D/A-omformer i den eksterne forsterkeren/receiveren. Trenger ikke noe dyrt lydkort da.

hihi sitt her å *koser* meg med SPDIF ut :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...