amiga600 Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 har selv hatt et altec lansing anlegg til 1400 kr.DET tok desverre kvelden etter ca 1 år... så kjøpte jeg logitech x-230 til 400kr å ble veldig overasket da jeg hørte hvor mye bedre lyden var hos logitech. bassen var dypere og hang bedre med. diskanten var klarere og de var over det hele ett hakk bedre en altec lansing. og JA et enlegg kjøpt på hifi klubben vil sikkert gi bedre lyd. (har det selv) MEN jeg har ikke plass til enlegget mitt på en liten hybel:) så da synes jeg et pc anlegg gjør nytten;) Man får faktisk mye for pengene:) Hvorfor fikk du ikke reklamert på det Altec Lansing anlegget, er jo 2 år garanti på sånt.... gjorde det:) men var aldri fornøyd med det. solgte det og kjøpte nytt. digg men noe nytt;) Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) En ting til: Hvorfor invistere i en forsterker med gode høytalere når ikke pc'en klarer å levere bra lyd i annet enn ting som går direkte igjennom s/pdif? Du kan da få fin lyd ut av ett lydkort, også analogt. AtW Ja, man kan få god lyd utav ett lydkort, men ikke god nok lyd til å "drive" ett par gode towerhøytalere og en god forsterker. Men derimot ett lite pc anlegg blir noe annet Edit: Correct me if I'm wrong Endret 9. april 2005 av Ghost Of Death Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 En ting til: Hvorfor invistere i en forsterker med gode høytalere når ikke pc'en klarer å levere bra lyd i annet enn ting som går direkte igjennom s/pdif? Du kan da få fin lyd ut av ett lydkort, også analogt. AtW Ja, man kan få god lyd utav ett lydkort, men ikke god nok lyd til å "drive" ett par gode towerhøytalere og en god forsterker. Men derimot ett lite pc anlegg blir noe annet Edit: Correct me if I'm wrong Er ikke helt sikker på hva du mener her, men du kan få god nok lyd til at lydkortet ikke er det svakeste ledd lydmessig i ett bra anlegg. Hvis du mener at uteffekten er for lav til å drive anlegget, så er det jo det forsterkren er til. AtW Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 En ting til: Hvorfor invistere i en forsterker med gode høytalere når ikke pc'en klarer å levere bra lyd i annet enn ting som går direkte igjennom s/pdif? Du kan da få fin lyd ut av ett lydkort, også analogt. AtW Ja, man kan få god lyd utav ett lydkort, men ikke god nok lyd til å "drive" ett par gode towerhøytalere og en god forsterker. Men derimot ett lite pc anlegg blir noe annet Edit: Correct me if I'm wrong Er ikke helt sikker på hva du mener her, men du kan få god nok lyd til at lydkortet ikke er det svakeste ledd lydmessig i ett bra anlegg. Hvis du mener at uteffekten er for lav til å drive anlegget, så er det jo det forsterkren er til. AtW Mente det første Lydkortet blir ofte det svake ledd i ett bra lydsystem. Visste bare ikke hvordan jeg skulle si det. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Lydkortet blir ofte det svake ledd i ett bra lydsystem. Visste bare ikke hvordan jeg skulle si det. Det er sant, men den størte årsaken til det er at folk flest (tydeligvis) ser på lydkortet som en unødvendig kostnad, og enten bruker onboard eller max ca 500 kr på et lydkort. Når lydkortet ditt er dyrere enn skjermkortet, kan vi snakkes... Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Har noen hørt dette nye anlegget enda ???? hvis ikke, kan man da gå utifra at det er "dårlig" ??? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Har selv hatt mye anlegg, og kobla opp mange for kompiser. Ingen tvil om at et anlegg til ca 8-10000 låter mye bedre enn feks et logitech z680 eller creative til 3tusen. Men som mange påpeker her så får man hva man betaler for. Det er arigere å se en film eller å spille et spill på et surround anlegg som trykk litt enn en stereo med gale å nad/cambridge. Men på musikke så er det helt motsatt, der suger creative og logitech. Har selv z680 på pcen, og ser litt film på det. Men til musikk så er det fortsatt det gamle denon anlegget som brukes eller headsett. Eneste vikelig gode pc anlegget er klipsh sitt. Men da kan man like gjerne kjøpe billig denon reciver og cambride eller cv. Lenke til kommentar
slengen Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Et "ordentlig" surround anlegg må da vel koste mer enn 5 lapper. Da er det vel mer fair å sammenligne pc høytalere med andre komplette plast anlegg som ligger i samme pris leie. Virker da som om Z-5500( og lignende) gir mer krutt for pengene enn et dårlig elkjøp-anlegg. Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Jepp, heller invester penger i ein skikkeleg forsterker først.Så kan du begynne å finna høytalere som forsterkeren kan driva. Eg vil heller ha kjøpt 2 Store høytalere enn 5 små om eg har lite penger. Surround er bare oppskrytt, høg lyd er ikkje høy lyd? Hifi anlegg til 75.000 kr spiller 78db! Logitech z-5500 (koster 2500kr)spiller over 100 db. Tror vi heller snakker om lydkvaliteten. Bruker man pc-høytalere til musikk ville jeg heller kjøpt noe sikkelig hifi-anlegg. Hva erre du sikter til ????? Hi-Fi anlegg som kun spiller 78 db ???? Tror du har missforstått noe her...... Jeg kan jo ROPE høyere en 100 db. Ellers lydtrykket fordobles hver 3 db, dvs 12 db er dobbelt så høyt som 9 db, og 103 db er dobbelt så høyt som 100 db. Du har sikkert sett på Signal/Støy forhold (oppgis i db), eller følsomhet..... I bil har jeg satt Norges rekord i Db drag i klassen Street C, 144.3 db... eller om du vil..... 14 ganger høyere en 100 db ....... Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Jeg har ikke tenkt å bruke 10 000+- på hifi mens jeg går grunkurs mek. og tjener snaue tusenlappen i måneden. Men om jeg var lærling eller hadde fast jobb hadde nok pipa fått en annen låt.. Dundre er det bare jeg som er forelsket..? Nei! Jeg har selv vært forelsket i Altec Lansing 641 (det største settet de har) lenge og dette blir bra. Er litt skeptisk til 10" subben siden ACS 641 hadde 2x6.5". Nå har jeg høytalere for over 15k ,men liker fortsatt lyden av altec settet. Litt musikalsk sub ,men den funker fint. Jeg skal prøve å få testet dette ,men vet ikke helt hvordan siden jeg først regner med at jeg skaffer meg et kabinett som jeg må se på. (og slike ting tar tid) Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Hentet ifra min erfaring på prisguiden: Min erfaring ifra Logitech Z680 - Ikke noe særlig... Skrevet av: Christian "CFD" Dahl, 25/01-2005 Fordeler: * Fin eske og masse "skrytewatt" * Det at logitech har betalt for THX lisens på sine produkter er jo litt morsomt * Fungerer delvis på Trance og techno hvor det er små krav til høytalere Ulemper: * Dårlig lyd * Subben kan reguleres ifra alt for lite (av) eller alt for mye(5%).Man kan også si at den spiller alt for høyt i frekvens også. * Skrytewatt.. Satelittene på Z560 var 15W (oppgitt til 53w),tviler på at disse er noe kraftigere. * Srikende diskanter som har total mangel på alt under 250hz virker det som. Konklusjon: Jeg vet det er mange som har sagt hvor bra dette settet er, men jeg har innvitert endel HIFI personer og deres konklusjon var at dette settet var verdt ca.1000 kr. Forsterkeren har dårlig kontroll subwooferen og den rumler og er absolutt av dårlig kvalitet. Skal du ha noe bedre kan du kjøpe Eltax AVR800 og noen høytalere på QXL. Dette koster litt mer ,men gir vesentlig mer for pengene. Eller kanskje sjekke www.dynabel.no for noe å bygge selv. Det jeg ville si ang dette var at høytalerne har en liten målgruppe ,men til musikk så er de utrolig dårlige. Jeg gikk ifra Altec lansing641 til Logitech Z680.. De ble pakket opp.. testet i 1dag.. pakket ned igjen og sendt tilbake på angrefrist. Anlegget mitt består for tiden av: Marantz sr5200 (må snart byttes ut) BEL (sjekk avforum.no). Ikke helt ferdig med BEL ,men lyden er fortsatt bra. 2stk Dynabel Phobos som er drevet av en Numark Dimension 4 (1x1900W 1khz 4ohm) 1stk Rumperister (TST) med gammel stereoforsterker. Kjører digitalt ifra datamaskin til Receiver. For å få litt mer lyd så har jeg et FLH7 sorrundanlegg som jeg bruker for å dra med meg siden jeg ikke er så veldig redde for disse. Disse går fint sammen med PA forsterkeren pga ekstrem kontroll over elementene. De har 91 eller 93 db i følsomhet og tåler 200W så det blir endel lyd Endret 10. april 2005 av CFD Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Jepp, heller invester penger i ein skikkeleg forsterker først.Så kan du begynne å finna høytalere som forsterkeren kan driva. Eg vil heller ha kjøpt 2 Store høytalere enn 5 små om eg har lite penger. Surround er bare oppskrytt, høg lyd er ikkje høy lyd? Hifi anlegg til 75.000 kr spiller 78db! Logitech z-5500 (koster 2500kr)spiller over 100 db. Tror vi heller snakker om lydkvaliteten. Bruker man pc-høytalere til musikk ville jeg heller kjøpt noe sikkelig hifi-anlegg. Hva erre du sikter til ????? Hi-Fi anlegg som kun spiller 78 db ???? Tror du har missforstått noe her...... Jeg kan jo ROPE høyere en 100 db. Slike tall sier rett og slett veldig lite. Jeg skal klare å knipse høyere enn 140 dB hvis jeg får velge målemetode selv. For å få et skikkelig bilde om hva lydtrykksnivået er, bør rommets volum, areal og oppbygning samt måleposisjoner oppgis. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Slike tall sier rett og slett veldig lite. Jeg skal klare å knipse høyere enn 140 dB hvis jeg får velge målemetode selv. For å få et skikkelig bilde om hva lydtrykksnivået er, bør rommets volum, areal og oppbygning samt måleposisjoner oppgis. På høytalere kan man jo evt bruke lydeffeknivå, da slipper man å blande inn alt for mye annet grums. AtW Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Hva med å bruke sensitiviteten også regne ut hvor mye lyd man får? Og hvor stor effekt høytalerne tåler. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Hva med å bruke sensitiviteten også regne ut hvor mye lyd man får? Og hvor stor effekt høytalerne tåler. For så vidt enig med deg der, feks en høyttaler med 100dbs følsomhet vil jo spille 100db med 1 w. 103 med 2 watt osv osv. Men de siste db føler jeg det blir feil å regne ut for de fleste forsterkere er jo ikke 100% effektive og yter ikke like mye som oppgitt uten forvrengning. Derfor blir det litt feil å regne det ut, men det gir en pekepinn, ingen tvil om det. Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Hva med å bare kjøpe et par slike og et par slike koble det hele sammen med et par qsc rmx RMX 2450 forsterkere. Da snakker viu lyd på gutterommet. Fuck Cervin wega! Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Du har to måter å måle Db på.... En som går på vibrasjoner, og en som går på trykkendringer, den siste er mest nøyaktig, og er ca 10 db Under vibrasjons typen... Dvs spillte du 154 db før(vibrasjon), spiller du ca 144 db(trykk) nå... Med trykkmåler : Et helt standard bilanlegg klarer rundt 90 db Et godt bilanlegg spiller ca 108-9 db +- littegrann Et standard Subwoofer system i bilen, altså f.eks en 12" og en vanlig forstærker\ enkelt batteri ++, rundt 120 db. Et skikkelig gromt anlegg i bil, 120-135 db Vanvittig : 135-170 db...... Alt over 145 db = helseksadelig (hjerterytmen), hørselen begynner du å miste ved 140 db. Ellers.... Tror ikke folk tenker på at Lydtrykk er OVERHODET ikke assosiert med lydkvalitet..... Sitter du i bilen min under konkurranse, så spyr du. Og dessuten hører du dårlig noen dager etterpå, samt på smerter i ørene... Er med andre ord ikke akkurat behagelig... Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Hva som er god lyd bestemmes av ditt eget øre, ikke av hva såkalte "audiofiles" sier. Drit i folk som hardnakket påstår at pc-surround pakker ikke holder hvis du selv er fornøyd med det. Har hatt logitech z-560 i noen år nå og er fornøyd med det. Har venner som har, etter deres egen mening, "fete" anlegg, men for meg så er ikke lyden i mine ører så mye bedre at jeg vil blakke meg på noe slikt. Det er DU som skal høre på det og hvis du trives med det spiller det fint liten rolle hvis lydnerder påstår at det er skrot. Lenke til kommentar
SunZeeker Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Jobber selv endel med lyd og bilde. God lyd (middelmådig) koster rett og slett ikke mye penger. Ett billig logitech z550 har god lyd dersom du setter disse opp korrekt. i forhold til pris og hvem i markedet disse selges til så er det ok kjøp, selv om watt ut på slike annlegg er mer enn watt inn. Altså masse skrytewatt som sikkert spiller høyt nok for de guttepjokker som trur de har fått verdens feteste lyd inn på gutterommet.. Å si at man burde holde seg kun til stereo i klasse rundt 5 tusen er ett latterlig utsagn.. Har du kun disponibel 5 tusen til annlegg så kjøp rimeligste surroundsett til prisen og du er sikkert fornøyd med det.. For de som ønsker mer enn bare "god lyd", koster dette fra minst 25000,- og oppover. musikalsk lyd = kabler med minst mulig filtereffekt = ett bra kabelsett koster minst 10000,- -HK/JBL/Nordost- Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Du har to måter å måle Db på.... [...] Vil bare klargjøre noen begreper slik at vi alle vet hva vi snakker om og snakker samme språk. Man måler ikke dB. Man måler enten lydtrykk, intensitet (evt. effekt) eller vibrasjoner. Decibel er en logaritmisk skala hvor man sammenligner et tall mot et annet. For eksempel: Måler man lydtrykksnivå måler man lydtrykket (betegnet) p og sammenligner det med et "standard lydtrykk" (p0 = 2*10^-5). Dette er fordi å bruke lydtrykket i sin opprinnelige form får man store tall, som er upraktisk å bruke. Lp = 10*LOG(p^2/p0^2) = 20*LOG(p / p0). SNR (signal to noise ratio) er samme ligning, og kan skrives slik: SNR = 10*LOG(signal/støy). Det er ingen direkte relasjon mellom vibrasjonsnivå og lydtrykksnivå. Man kan med andre ord ikke si at hvis man måler et vibrasjonsnivå på 120 dB vil man få et lydtrykksnivå på 110 dB. Mulig at dette kan gjøres på enkelte bestemte målinger (som vibrasjonsmålinger på et bilkarosseri), men er langt i fra noe som generaliseres. Se f.eks. denne posten for litt logaritmisk regning. EDIT: Leif... Endret 10. april 2005 av moskus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå