Gå til innhold

CRC-error, hva er det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Av og til når jeg kopierer store filer over fra cd og/eller dvd stopper kopieringen og jeg får opp en boks der det står CRC-error. Jeg har DVD-brenneren BenQ DW800A og dette skjedde også med en Aopen brenner som jeg kjøpte og ga tilbake til Elkjøp (hadde så mye problemer med den). Det rare er at når jeg kopierer de samme filene, hvis jeg bruker DVD-leseren min, går alt bra uten noen feil og error. Det kan også oppstå når jeg installerer store program, at jeg får error på et bestemt punkt eller at installeringen ikke kan fortsette fordi den mangler en fil. Men den fila er jo inne i en mappe på cd-en. Dette skjedde bla. når jeg installerte Office 2000.

For meg gjør det ikke noe, for så snart jeg får problemer med en installasjon (hvis jeg bruker cd/dvd) eller får crc-error bytter jeg bare til dvd-leseren min :) Men det er jo litt kjedelig det også da. Hva tror dere er problemet? Hva er crc-error? Noen som har opplevd lignende situasjoner/har det samme problemet?

På forhønd takk for svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så nar jeg får error er filene korrupte? Hvorfor er ikke filene korrupte når jeg bruker den andre dvd-leseren.

Filene trenger ikke nødvendigvis å være korrupte på platen. Hvis det oppstår lesefeil i det platen leses, kan enheten oppfatte filen som korrupt, uten at den er det på platen.

Lenke til kommentar

Kjør en minnetest (f.ex. med memtest86) og sjekk at det ikke er noe galt med minnet (enten med selve minnebrikkene eller oppsettet med RAM timings etc). Om det er noe galt med minnet er det svært vanlig med filkorrupsjon, både ved lesing og skriving.

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...