Thombr86 Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Har nå så smått begynt å fikle med anlegg i bilen, og da trenger man høytalere! De JVC høtalerne på komplett (de to dyreste) er de noe tess? Jeg ønsker da svar fra folk som har hørt de, og ikke de som synes JVC suger nomatherwhat.. De skal i mitt tilfelle tilkobles en 4x100W BOSS forsterker, som også har en 12" rockford sub på de andre 2 utgangene (brokoblet). Edit, kjekt med linker http://komplett.no/k/ki.asp?sku=307176&cks=PRL og http://komplett.no/k/ki.asp?sku=307321&cks=PRL Endret 7. april 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) her ikke hørt på de men så på spek men finner ingen data om folsømheten, -anyway, når du først har bestemt deg for en 6x9 løsning pga stram budsjett så syns jeg du skal kjøpe den modelen med færre delinger, flere "delte" frekvenser vil bare ødelege lyden enda mer. Det er generelt på de fleste 6x9 med mange delefrekvenser... Du kan "forbedre" stereoanleget ditt seinere ved å skaffe deg en front sett og koble den paralell med 6x9, du har nok en innebygd elektronisk delefilter i forsterkeren som du må benytte bådde til subben og 6x9. 6x9 trenger ikke spille noe særlig under 60-90 Hertz og subben ikke noe over 60-90 Hertz... enda bedre hvis du bruker en 6dB delefilter til frontsettet (en bipolar kondensator i serie med mellomtonen) ellers kjøp en tykkere kabel til 6x9 høytalerne, siden det som pleier å følge med er av kjempe dårlig kvalitet, hos Europris får du 5 eller 10 meter OFC og 4mm kvadrat for en billig pris (menner jeg å huske). neste forbedrings potential vil være å sette en kondensator veldig nær Boss forsterkeren, siden den har en litt "underdimensjonert" power suply. lykke til! Endret 7. april 2005 av pndjo Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Jeg har et brukt sett i bakhånd til 200 kr fra en kompis, de er på 300w, vet ikke hvilket merke enda, jeg kommer vel til å prøve disse først, bare for å høre. Blir jeg fornøyd, så tar jeg de og sparer noen hundre kroner Også har jeg tenkt å kjøpe noen billige høytalere i front, de hadde noen 80W 4" på Jernia til HELE 170,- blir uansett mye bedre enn bare en lusen orginalhøytaler i venstredøra.... Disse tror jeg at jeg kjøper, da det ikke vil bli noen stor utgift, samt at jeg får litt lyd i fronten også. En ting som jeg kan spørre om i samme slengen, Den Boss forsterkeren har en beskyttelse som slår inn når den spiller høyt, jeg vil tro at dette er pga dårlig jording / dårlig festet jordingskabel. Noen som kan si med ganske stor sikkerhet at det er dette som skjer? Husk: Dette er mitt første ordntlige anlegg, så lydmessig trenger det ikke være på topp for at jeg skal bli fornøyd Edit, grunnen til 6x9 system, er pga at det allerede er hull i hatthylla Edit2: Her finner du kanskje litt mer informasjon om disse JVC høytalerne http://www.jvc.no/product-list.php?id=100029 Endret 7. april 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Hvilken bil er det snakk om? Tror uansett du vil få mer glede av å få tak i et komponentsett i første omgang. Et XSC sett fra Soundtream f. eks. Har du ikke plass i døra til mellomtonen så vil nok Transmedia ha løsninger eller idèer som du kan jobbe med. Hullene i hattehylla dekker du bare med tynn filt eller høyttalergriller, poenget her er å skape fri passasje for subben. Lyd er luftbølger, og om disse må spille gjennom seterygg og hattehylle så sier det seg selv at lyden blir uklar og avdempet. Lar du derimot subben spille med membranen opp mot hullene i hattehylla vil du få mye mer luft og dermed lyd inn i kupeen. Deretter deler du bare signalet aktivt på forsterker, rundt ~80 Hz, og får en himla mye bedre lydopplevelse enn med etpar røtne 6*9" De stakkars 6*9" må i tillegg til å spille sjøl tåle påkjenningene fra subben som står og guffer store mengder luft med stort trykk mot de relativt sett små membranene. Dette vil heller ikke forbedere lyden noe særlig. Om du er helt bestemt på 6*9 så anbefaler jeg heller Peerless Resolution som er et mye mer renommert merke enn JVC på høyttalerfronten. Det at forsterkeren går i protect kan forårsakes av: -For høy belastning, altså forsterkeren klarer ikke å dra anlegget. Forøvrig den mest vanlige feilen som fører til ent høyttalerelements død. -Det er brukt for tynne strømkabler som fører til at forsterkeren ikke får nok strøm -For lite strøm fra batteri/dynamo øfrer til at den ikke for nok strøm Ta med et voltmeter og mål spenningen over kretsen på flere punkter, sjekk som du nevner at den er godt jorda, og at chassiset på forsterkeren ikke er i kontakt med bilens karosseri. Tror du må ha minst 25mm2 kabel Endret 8. april 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Bilen er en Honda Civic DX 92mod HatchBack, så å få lyden fra bagasjerommet til resten av bilen er ikke noe problem. *running to work* Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Lyd får du sikkert, men poenget er uansett at det er en fysisk barriere mellom elementet og kupeen. Kobler du de eksisterende høyttalerne på spilleren eller vi all lyd komme bakfra? Vil bare si at det med komponentsett erfaringsmessig er den beste løsningen, noe som de fleste jeg vet om som har handla anlegg går for til slutt. Rett og slett fordi de innser hvor elendig løsning 6*9" er for å gjengi fulltone lyd. I tillegg får en rot og grums i lydbildet når alt trøkket kommer bakfra. Men det får være opp til deg å vurdere, det er dine ører Nå har jeg iallefall advart deg mot de mest klassiske feilene i jakten på litt bedre lyd Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Hehe, takk for advarselen.. Blir nok å kjøpe noe bedre etterhvert, anlegg er jo det som er "lettest" å flytte til ny bil, så det er jo en sikker investering slik sett. "De stakkars 6*9" må i tillegg til å spille sjøl tåle påkjenningene fra subben som står og guffer store mengder luft med stort trykk mot de relativt sett små membranene. Dette vil heller ikke forbedere lyden noe særlig." Dette vil da kanskje gå an å redusere ved å bygge noen små kasser under hattehylla, eller? Dessuten er det ikke snakk om å spille fletta av de som går på gata ved siden av bilen, det er mer om å lage lyden til meg, og da vil det ikke bli så enormt med trøkk. Og for å nevne prisene.. Boss 4x100W forsterker + 12" Rockford Sub - 1000,- 2stk 300w 6x9" ukjente høytalere fra en kompis - 200,- evt 2stk 80w 4" i døra bare for å få litt lyd i front - 170,- +diverse kabler - 300-600,- da ca 1500-1700,- for sikkert helt grei lyd. Betaler ikke høytalerne før jeg har prøvd de, men har hørt subben, og den spilte pent, så den tror jeg er i boks. Flere komentarer? Tror faktis jeg kjøper de 80w til 170,- i dag, og monterer de straight away, da jeg ikke trenger forsterker til de. må bare se om festene er gode først.. Kmomponentsett får bli senere, dessuten er ikke 170,- mye Og det du sier om fysisk barriære mellom bagasje og cupe, dette er kun hattehylla og setene, så hva om jeg mekker hull i hattehylla og legger inn noe "hønsenetting"? Endret 8. april 2005 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 http://forum.hardware.no/index.php?act=Att...post&id=3966117 Dette er linjeutgangene jeg skal bruke, men hva er den blå kabelen til? noe som skal kobles på forsterkeren? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Om det ikke er værre til pris på sakene så kjør på, hehe Ikke allverden til tap om det spiller rævva og du må ha nytt. Subben er nok den beste komponenten i anlegget. Bare pass på at du ikke svir den ved å stille for høyt på "gain" på forsterkeren. Det med "hønsenetting" er nok det jeg sikter til tidligere da jeg skrev om innsetting av høyttalergriller eller tynn filt. Er nok en bra løsning for å få mer trøkk inn til kupeen. Den blå kabelen er remote, eller styrestrm, som skal inn påp koblingen merket "remote" på forsterkeren. Når spilleren slås på sender denne et signal til forsterkeren slik at denne slår seg på. Du må også huske sikring nærmest mulig batteriet. Tipper 25mmm2 kabler og 50A sikring vil holde lange baner for dette anlegget, men skal du oppgradere senere kan det lønne seg å legge skikkelige strømkabler og sikringer, så slipper du den jobben en gang til. Det samme gjelder signalkabler. Stinger er kurante saker, det samme er SFX fra scosche. Ellers finner du billige og bra saker hos Eltek. Endret 8. april 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Hehe, det var svaret jeg venta på! Forsterkeren og suben står sammen i dag, og jeg tar bare å flytter de over fra en annen bil og inn i men når jeg har fått kablet. Noe som mest sansynlig vil skje neste uke, hvis det blir nok plussgrader. Så da gjentår det bare å få tak på kabler og en sikring, kanskje noen kompiser har liggende (billig billig )? Prøver å få det billig, men ikke for dårlig, så brukt er en fin ting for meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå