Gå til innhold

skjermkortblokk som tar kun 1 plass? finnes det

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå kommet over i de luftkjøltes rekker igjen og liker de ikke.

Hovedgrunnen er vifte på chipsett og skjermkortet i min nye shuttle box.

Å lage ett par hull i bakkant og montere en 120mm radiator der er egentlig ok, men å begynne å lage flere hull i selve boksa for å få en stor kjøleblokk på skjermkortet vil jeg helst unngå..

så finnes det kjøleblokker som ikke bruker 2 pci plasser?

har kun en cm eler halvannen fra skjermkortet til veggen nemlig.

mvh

me

forslag til liten pumpe er også velkommen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må du nok regne med at du må lage selv, om du har mulighet.

Den første GPU-blokka jeg i sin tid lagde, hadde en høyde på ca 13mm, og den kunne godt ha vært laget litt lavere også.

Det største problemet i denne sammenheng blir vel slangeføringa vil jeg tro?

Liten pumpe: Sjekk Maxi-Jet på webzoo.net. Stort mindre får du ikke en pumpe med kapasitet på ca 1000 ltr/t i fritt fløde.

Lenke til kommentar

hmm ok

kanskje løsninga er å lage et "kult" hull og så lage en kuleformet plexiform slik at jeg får plass til feks innovatek sine kjøleblokker...

får forske litt videre. Blir ikke i første omgang (ferie neste uke)

men noe må en jo ha å gjøre på kveldstid når det ikke er noe fascinerende på irske tv-kanaler. (ganske ofte).

kan kanskje ta det i samme tråden... hvordan få bøyd plexi på en enkel måte?

holder det med feks en bolle i fin form og en hårføner, eller må man til med aceton eller no for å få myka opp plastikken sånn at en får bøy og "friere form på den" ?

Takker for svar

Lenke til kommentar

en liten blokk nå problemo.

jeg bruker ati \ nvidia vga vannblokk som er en universal blokk.

detn heter aquarius å finnes i 2 utførelser.

kobberblokk uten plexi \ kobberblokk med plexi.

http://psdata.no/ps.asp?it=108482&mlevel=070400 denne blokka har jeg

på mitt 9600pro kort å den er kun 10.2mm høy å burde absolutt passe inn mellom kabinett side å kortet, jeg bruker blokka sammen med et Thermal Thake big water cooler

lurer litt på hvilket skjermkort du hadde jeg ?

men uansett så burde denne blokka passe i ett fks shuttle kabinett(vis det var det du hadde) eller andre.

den andre blokke vil ikke passe pga den har plexi å niplene er myye større en den andre blokka.

http://psdata.no/ps.asp?it=110777&mlevel=070400 den er ganske mye større.

kjøle evnene til blokke eg ganske like . muligens hakket bedre med den sølvfarga blokka pga vannkanalaen går i en spiral der.

Lenke til kommentar

Liten pumpe: Sjekk Maxi-Jet på webzoo.net. Stort mindre får du ikke en pumpe med kapasitet på ca 1000 ltr/t i fritt fløde.

http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=v...tid=625&HKatID= denne pumpen da kansje ??

den var jo ekstremt billig syns jeg. å den pumpa 490L \t det var absolutt ikke gale til

ca usle 140norske kroner.

har du no erfaring med støy å lignende \ vibrasjoner med denne type pumpe skrue ?

den bruker jo også lite strøm.

men regner med at det driver på en 230V stikk kontakt men det brude ikke være no probem for en så liten pumpe.

hvordan er det med nippler osv

kunne du lagt ut et bilde av din pumpe skrue? vis du har maxijet ?

Lenke til kommentar

Jada, her ser du et bilde av både Maxi-Jet og 12v pumpa fra C-systems:

Pumper.jpg

Som du ser, er begge pumpene ganske små. Sistnevnte pumpe har jeg ikke rukket å teste ennå, så jeg kan ikke si noe om støy etc. Men jeg formoder at den også vil være svært stillegående.

Jeg ville absolutt ha tatt den med i betraktningen, selv om prisen er noe høyere.

Ang den Maxi-Jet pumpa du har sett på: De minste pumpene fra Maxi-Jet har en liten "ulempe", dvs de har samme impellerløsning som Eheim-pumpene. I klartekst betyr dette at impeller-festet mot rotoren har en ganske løs fatning, noe som kan gi opphav til støy, om mottrykket blir for stort.

De er laget slik pga at startmomentet for selve motoren er ganske lavt (også hos de minste Eheim-pumpene), uten å utbrodere det noe mer.

Dette gjelder pumper opp til Maxi-Jet 750. MJ 1000 og 1200 har en litt kraftigere motor (14w), og dermed kan impelleren festes permanent til rotoren, og dermed elimineres all "klapring" fra impelleren.

Pumpene har ellers de samme fysiske mål, uansett kapasitet.

Av den grunn ville jeg valgt 1000 eller 1200-pumpa, selv om de er noe dyrere.

Pumpene går ellers svært stille, du klarer ikke å høre at de går når de er riktig anbragt mot underlaget, dvs isolert fra dette vha skumgummi el. lignende. Dette gjelder forøvrig de aller 230v fleste pumper. Om de ikke isoleres, vil nettbrum (50Hz) forplante seg fra pumpa og over i kabbiset.

Én ting som kanskje kan være en ulempe med MJ-pumpene, er den grove ingangsnippelen. Den måler ca 19mm utvendig, så dermed må man lage en eller annen form for overgang til en vanlig slangenippel, evt montere pumpa direkte på tanken. En løsning jeg for min del alltid benytter meg av.

Håper du ble litt klokere nå?

Lenke til kommentar

det jeg vill si er genialt med c-systems pumpa er at den blir drevet av 12 v, via en vanlig viftekontakt.

Og siden den trekker 1,68 w maks, så er det ingen problem å sette den på en viftekontakt på hoverdkortet.

Den har også mulighet for avlesning av turtallet, og om du har muligheten på hovedkortet kan du sette det til å slå av maskinen om pumpa skulle svikte.

Det man også kan gjøre med c-systems pumpa er å kjøpe en brakett som er beregna for 2 pumper og montere 2 pumper for doblet, noe som skulle gi deg 900 liter timen. Målene på pumpa er forøvrig 2"*2"*2"

Støyen på pumpa, kamerat av meg som har 2 pumper i oppsettet sitt, montert på en brakett.. er klin umulig å høre pumpene gå.. det man hører er surklinga i tanken grunnet den høye kapasiteten (900 l/timen). Legger man øret helt inntil pumpa så hører man svak summing.

Lenke til kommentar

jeg vil faktisk anbefale deg å kjøpe den c-system pumpa jeg da...

fikk min for ca 4 dager siden og er meget fornøyd ! :) både med pris/støy og ytelse...

jeg gikk fra en eheim1250 og har ikke merket noe temperatur forskjell... så ytelsen skal det ikke stå på... jeg har også 3 blokker i systemet og en ganske stor radiator... så er ganske imponert over pumpa :thumbup: (jeg bruker bare 1.. de anbefaler 2 hvis du skal ha flere blokker i systemet)

også så liten som den er ;)... tror den er noe av det minste som fins...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...