Gå til innhold

ASUS P4PE Hovedkort IDE ? ATA ?

guggen45

Anbefalte innlegg

Hei Alle sammen.

Jeg prøver og hjelpe en kompis med en pc.

På hovedkortet sitter de forskjellige en PRI IDE og EN SEC IDE pluss en PRI RADI 1. De sitter også to stykker ATA PRI ATA og SEC ATA.

Han har to ATA disker som skal brukes. Når jeg kobbler til en ATA disk på PRI ATA så kan den deles opp og så formateres, ikke noe problem da. Men når jeg skal prøve og legge in windows xp så kommer jeg ikke lenger en den første delen med den gule stripen på 100%. Når maskinen starter opp igjend får jeg en stygg feilmelding om at maskinen har funnet noen problemer og foreslår og kjøre scandisk pluss annen info og skjermen bakgrund er blå med hvit tekst. Dette kommer rett etter en linje vist øverst på skjermen (Maskinvareoppsett eller noe i den stilen).Maskinen går da i lås og må slås av. Jeg har kobblet til en vanlig IDE HD som er min egen og installert windows XP og maskinen fungerer da. Men når jeg kobbler til ATA PRI eller ATA SEC så finder den den ikke.

Ser ut som ATA fungerer under DOS men ikke når jeg skal installerer windows.

Har prøvd med ny ram/skjermkort/cd spiller men forsatt samme problemet med ATA disken.

Har noen en god forklaring hva som er feil, de har jo fungert før med ATA disk

Går de and og bruke ATA PRI til og legge in windows på.

Håper noen kan forklare dette for meg da jeg må få pc opp raskest mulig da pc brukes til regnskap og de haster.

Beklager skrivefeilene da jeg har lese og skrivevansker

Hilsen.

Kåre

E-mail [email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...