Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Benyttet anledningen til en "touch'n feel"-tur. Var innom en rekke butikker som bl.a solgte 20D, 350D og D70. Sammen med hus prøvde jeg også bla. Canon 17-85 og 18-55. En helt uvurderlig tur. Etter dette var jeg ikke lengre i tvil om mine valg. Vil sterkt anbefale også andre om å ta en tur innom sin lokale fotoforhandler for å sondere terrenget. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er det som er fordelen med butikker fremfor webshops. Noen steder er det litt dyrere enn webshops, men det kan være verdt det (og prisforskjellen er i ferd med å utjevne seg... mange steder er det utjevnet allerede).

På et kjøpesenter i øvre del av Skien (det er flere kjøpesenter i Skien), lå prisen litt over nettprisen (20D). Men helthetsinntrykket jeg satt igjen med; den positive holdningen til på sørve, utvalget - da det er verdt det. Nevnte butikk har overlevd 20 års drift. Kjøpte faktisk min første speilrefleks her på 80-tallet. Har også gode erfaring fra tilsvarende butikk i sentrum av Gjøvik,- byen hvor alle har et søskenbarn... :D Her kjøpte jeg min første digitale, kr.700,- over nettprisen :whistle: . Rask ekspedering, tilgang til teste kamra,- også opp imot andre kamra og bare velvilje å anspore. - Sistnevnte var egentlig et impulskjøp- måtte bare et kamra der og da :blush: , en Canon G5.

Mine erfaringer med nettbutikkene (og de er en del) lener seg mer mot irritasjon enn positivt inntrykk og da vil jeg særlig nevne: feil prissetting av varen, måneds forsinkelse på levering, vanskelig å få i tale, overfladisk sørving, til tider også vanskelig å få endret leveringsadressen etc.

Lenke til kommentar
....den positive holdningen til på sørve, utvalget - da det er verdt det.....Rask ekspedering, tilgang til teste kamra,- også opp imot andre kamra og bare velvilje å anspore...

Har samme erfaring med en butikk ved gamle gummi'n i Porsgrunn. Har akkurat nå en 17-40 f4L på test/vurdering. Har også fått låne andre objektiver til spesielle anledninger. Ikke så lett å få det til med en nettbutikk :ermm:

Lenke til kommentar
Kom du frem til nown konklusjon ang kamera da ?  :dontgetit:

Skal jeg velge et kamra basert på "ta og føle på" må det bli D70 eller 20D. På 350D ble det for "fomlete" bl.a å finne utløserknappen,- grepet var rett og slett for lite - reduksjon av størrelse har gått på bekostning av praktisk håndtering. Selv har jeg ikke store hender som en skogsarbeider :p , men jeg hadde en følelse av å miste kamra lettere- en påtagende følelse. Knappene på baksiden virket for "billig". Jeg vil forøvrig henvise til konklusjonen hos:

- Digit.no

- Dpreview

P.g.a. for lite omfang av grep (for mine hender), hardplasten rundt grepet, styreknappene, samt vekten,- ble D70 og 20D for meg en langt mer positiv følelse, her var det mer å holde i (og mer å være glad i? :D ). Satt på spissen; man fikk en følelse av at grepet til D70 og særlig 20D nærmest "sugde" seg fast i håndflaten,- hvorvidt det skyldes at enn hadde svært lyst på apparatet der og da eller det skyldes "gummien" som grepet bla. 20D var dekt med vites ikke :roll:

Plassering av knappene og utførelse (særlig 20D) føltes å være av en bedre kvalitet. Hva vil jeg så velge; D70 eller 20D? D70 ble i sin tid sammenliknet med 300D, og var vell også ment som konkurrent til denne. Registrerer at lokalaviser benytter D70.

Ser man videre på de tekniske løsningene 20D tilbyr i dag som D70 (og 350D) ikke tilbyr, vil jeg påstå at man burde kjøpe 20D hvis man har tenkt seg kamraet for flere år fremover. Summa sumarum: - for meg blir det 20D inneværende år.

Lenke til kommentar
På et kjøpesenter i øvre del av Skien (det er flere kjøpesenter i Skien), lå prisen litt over nettprisen (20D). Men helthetsinntrykket jeg satt igjen med; den positive holdningen til på sørve, utvalget - da det er verdt det.

Tror jeg vet hvilken butikk du mener, vegg i vegg med en platebutikk ikke sant?

Joda, har fått god service der jeg og, har familie i den byen og har kjøpt alt til

Oly 740`n min der. Kikket på dSLR der i julen og har bestemt meg for at når jeg

har tatt et valg om hvilket kamera jeg skal ha så skal de få pengene mine.

Lenke til kommentar

Åpenbare fordeler med å handle i "ekte" butikk framfor nettbutikk, det er helt sikkert, særlig det med å faktisk kunne se på og kanskje til og med prøve produktet og tilsvarende 3djepartsprodukter for selv å kunne avgjøre hva som "passer" for en.

Prisene i fotobutikkene rundt der jeg bor (bor i Oslo, riktignok da) er helt på høyde med eller lik, og i enkelte tilfeller billigere enn i fotobutikker-på-nett.

Er usikker på om det nødvendigvis gir deg noe bedre sørvis, dog. Opplever (heldigvis) for det meste hyggelige og årntlige folk, men hos svært seriøse aktører i Oslo sentrum har jeg opplevd både at de ikke har villet la meg se på objektiver som de har hatt inne fordi de ikke har villet ta dem ut av esken (glimrende måte å sikre seg at jeg ikke kjøper det og for den saks skyld aldri kommer tilbake?) og jeg har opplevd at garantisak/feilutbedring av et defekt-i-esken-produkt har tatt seks uker, hvorav fire uten at produktet forlot butikken. De fleste har vel antakelig opplevd både dette og hint av "gode" råd også.

Lenke til kommentar
Benyttet anledningen til en "touch'n feel"-tur.  Var innom en rekke butikker som bl.a solgte 20D, 350D og D70.  Sammen med hus prøvde jeg også bla. Canon 17-85 og 18-55. En helt uvurderlig tur.  Etter dette var jeg ikke lengre i tvil om mine valg.  Vil sterkt anbefale også andre om å ta en tur innom sin lokale fotoforhandler for å sondere terrenget. :thumbup:

Har du oversikt over hvilke butikker som har inne 350D i Grenland?

Lenke til kommentar
Benyttet anledningen til en "touch'n feel"-tur.  Var innom en rekke butikker som bl.a solgte 20D, 350D og D70.  Sammen med hus prøvde jeg også bla. Canon 17-85 og 18-55. En helt uvurderlig tur.  Etter dette var jeg ikke lengre i tvil om mine valg.  Vil sterkt anbefale også andre om å ta en tur innom sin lokale fotoforhandler for å sondere terrenget. :thumbup:

Har du oversikt over hvilke butikker som har inne 350D i Grenland?

Kværne Foto i Porsgrunn hadde i allefall noen på hylla i går.

Lenke til kommentar

Thanx - da har jeg to butikker jeg kan dra til på min touch`n feel runde til helgen :yes:

Vet dere noe om pris (ift.netthandel) i disse butikkene også kanskje? Ser på overnevnte hjemmeside at prisen for 300D er 7.495,- :ermm:

Endret av dSRL
Lenke til kommentar
Det er da 1000,- for dyrt ifh til en god del andre steder.

Mener også jeg så en reklame for 350D med 18-55 USM til 7999,- hos Japan Photo - kan dette stemme??

ja, prisen nok stemme. Det er rundt 8.000kr kit`et 350D selges for i Oslo slik jeg har forstått det. Men prisene må kanskje være noe lavere der pga. stor konkurranse?

Syns å huske at jeg leste et sted om Japan Foto og EØS modeller. Noen som vet??

Lenke til kommentar

Har også hørt at Japan Photo selger EU modeller, men har ingen personlig erfaring med dette. Men det høres jo naturlig ut ettersom Japan Photo er en kjede som strekker seg ut over mange land (Europa ihvertfall) og derfor kjøper inn til hele kjeden samtidig fra ett land for best mulig pris.

Men det finnes butikker i Oslo Sentrum som selger norske utgaver av 350D med den nye 18-55 linsa til under 8000 også.

Lenke til kommentar
Mener prisen var kr. 8.990,- for 350D med Canon 18-55.

Jeg kan selvfølgelig ta feil vedr. objektivet. Det kan også ha vært med nevnte objektiv men med minne. Foreslår du konfronterer butikken prisen de oppgir mot andre konkurrerende,- og da fortrinnsvis nærliggende butikker i Grenlandsområdet.

Selv ba jeg om prisen på 20D. Hus-prisen tilsvarte litt over kr. 1000,- mer enn nettprisene. Du kan få et bra minne for den prisen, - samtidig som som taper service - noe som du får i din lokale butikk (vell, i de fleste butikker ihvertfall :yes: ).

Lenke til kommentar
Benyttet anledningen til en "touch'n feel"-tur. Var innom en rekke butikker som bl.a solgte 20D, 350D og D70. Sammen med hus prøvde jeg også bla. Canon 17-85 og 18-55. En helt uvurderlig tur. Etter dette var jeg ikke lengre i tvil om mine valg. Vil sterkt anbefale også andre om å ta en tur innom sin lokale fotoforhandler for å sondere terrenget. :thumbup:

Hva syns du om størrelsesforskjellene i grepet? Er 20D så mye større enn 350D? Tenker på meg med større hender enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...