arcen Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Heisann, Topic sier litt og jeg sier resten. Som sagt har jeg startet med jogging, jeg har en flott skog bak huset. Og har som mål og dra ned 10kg fra kroppen. Men jeg trenger noen med god kunnskap om hvordan jeg skal starte, merker jeg blir fort sliten når jeg jogger, så sier det litt om kondisen min. Jeg er villig til og gå langt så det er sagt, men vær snill og svar etter erfaring. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg svarer mest etter teori, håper det hjelper litt (bedre enn at ingen svarer) Målet ditt er altså å ta vekk mest mulig fett fra kroppen? Da er tips 1: jogg FØR du spiser, helst før frokost. Jogger du innen 3-4 timer etter at du har spist, tærer du mest på de karbohydratene du nettopp har fått i deg(som er en lettere tilgjengelig energikilde), ikke fettet som du vil ha bort. Drar du derimot lenge etter at du spiste forrige gang, må musklene tære på fettreservene. Føler du deg ikke pigg om morgenen, drikk mye vann (og kanskje litt kaffe?). tips 2: Lag en fast runde du løper hver gang, og ta tiden på deg selv. Hva jeg har hørt, er at du bør løpe mer enn en time for at fettforbrenningen virkelig skal komme i gang, så velg en litt drøy løype. Tar du tiden på deg selv, vil du kunne følge fremgangen (og jogger du minst to ganger i uken, vil du veldig raskt få fremgang), og det gir deg enda mer stå-på-vilje fremover, og du føler deg mye mer fit for hver dag som går. tips 3: Du kan gjerne erstatte joggingen med en intervalløkt i ny og ne. Dette skal gi resultater litt fortere enn joggingen, og du behøver ikke å holde på så lenge som du behøver når du jogger. Finn en tung oppoverbakke som du først kan løpe opp, deretter rusle ned en del ganger, og prøv å presse deg selv skikkelig. tips 4: For å få fortere resultater bør du legge om kostholdet litt og unngå veldig mye sukker eller fett. Dersom det kanskje er vanskelig i starten - vi er faktisk litt avhengig av sukker - så blir det lettere etterhvert som du klarer å holde deg, og min erfaring er at joggingen også gir motivasjon til å kutte fett- og sukkerforbruket Dette er mest ting jeg selv har fått i råd av bekjente, så det ligger ingen doktorgrad bak. Sikkert noen som har innvendinger til det jeg skriver Lenke til kommentar
raakken Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Da er tips 1: jogg FØR du spiser, helst før frokost. Jogger du innen 3-4 timer etter at du har spist, tærer du mest på de karbohydratene du nettopp har fått i deg(som er en lettere tilgjengelig energikilde), ikke fettet som du vil ha bort. Drar du derimot lenge etter at du spiste forrige gang, må musklene tære på fettreservene. Føler du deg ikke pigg om morgenen, drikk mye vann (og kanskje litt kaffe?). hei her kommer en av innvendingene Jeg vil ikke jogget om morgenen før frokost, jeg vil heller ha GÅTT en time før frokost. Visst du jogger er det mye større sjangse for å miste muskelmasse, og det er jo ikke målet, målet var jo å bli kvitt fettet. Jeg går et par ganger i uka før frokost, og synes det hjelper. Du føler deg bedre og kroppen strammer seg skikelig opp, man blir litt fasterre i fisken. Jogger to ganger i uka på kveldstid også, men da, som nevnt før, venter jeg noen timer etter at jeg har spist slik at det går på fettreservene. Og ja, det er smart å jogge over en time i rolig tempo, men Rom var som kjent ikke bygd på en dag... Lenke til kommentar
glotón Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har, men dersom du nettopp har begynt å jogge ville jeg ikke jogget i en hel time. Start rolig og så kan du øke lengden etterhvert. Hvis du går rett fra sofaen til å jogge en time, kommer skadene til å komme fort! Se an formen, start rolik, kanskje 20-30 min (hvis du ikke har vært noe særlig aktiv før), og øk deretter litt etter litt, føl på kroppen. Det er lett å bli litt for ivrig i starten og derfor kan man ende opp med å overanstrenge kroppen. Et godt råd er å skynde seg sakte, vær tålmodig. Veldig bra at du har en skog, unnå for all del hardt underlag! Jeg vil også anbefale deg å invistere i et par gode joggesko. Dette har veldig mye å si. Bor du i nærheten av enten Oslo, Bergen eller Trondheim bør du ta deg en tur innom Löplabbet (disse byene jeg vet har...). Der filmer de deg når du løper så du får en sko som passer til deg. Det er verdt å bruke noen hundrelapper ekstra på sko, dette kan hjelpe deg å holde skadene unna. Lenke til kommentar
arcen Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Wow, takker for utrolige svar. Sleng på mer folket. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Om du venter noen timer etter måltider før du jogger, vil du fremdeles forbrenne karbohydrater. Det er ganske mye karbohydrater lagret i kroppen til enhver tid, og det tar rundt 1-2 timer å brenne vekk kroppens lager ved trening. Fettforbrenning skjer ved lav intensitet, altså det er bedre å holde på lenge og rolig enn kort og hurtig med tanke på fettforbrenning. Dersom du trener en del og samtidig passer litt på hva du spiser, vil du gå ned i vekt. Styr unna for mye sukker og fett. Dersom kroppens lager av karbohydrater er fulle, vil ekstra karbohydrater som ikke forbrennes bli lagret som fett. Det viktigste er at du får inn rutiner i treningen. Ha faste dager å løpe på, og ha gjerne en fast løype eller to du løper. Hold øye med tiden, så vil du se at rundetidene kryper nedover. Se på rådene til glotón. Du kan ikke forvente å løpe to mil helt i starten, men det kommer etterhvert! Stå på! Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 har ikke lest alt her, men hvordan kan man holde ut lenger mens man jogger uten å stoppe liksom? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Tips for å få bedre kondisjon: 15/15, kalles øvelsen. Sprinte femten meter, ta femten sekunders pause, sprinte femten meter, osv. osv. Da får du grunnlaget til å kunne løpe langt, som gjør at du kan miste enda mer kg. Lenke til kommentar
2ndUSmarines Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 jeg pleier å spise en skive tørt brød før jeg løper og et glass vann, et glass er 4dl, uansett løper etter dette 5.5 km og gjør dette en gang i uka Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 har ikke lest alt her, men hvordan kan man holde ut lenger mens man jogger uten å stoppe liksom? Det er bare til å begynne å jogge! Det er ingen snarveier til bedre kondisjon. Du vil raskt merke forskjell i hvor langt og raskt du klarer å løpe. For et år siden sleit jeg med 15km, no løper jeg maraton. Det viktigste er å få rutiner i løpingen, faste dager og gjerne faste løyper så du kan holde et øye med tiden også. Dersom du løper i mer enn en time bør du drikke underveis. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Mener ikke sånn. Tips til hvordan man kan jogge uten å få f. eks sting, eller rett og slett ikke gidder å løpe lenger. Tips til å ikke få sting? holde i en stein f.eks Fyttigrisen så dårlig formulert Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Mener ikke sånn. Tips til hvordan man kan jogge uten å få f. eks sting, eller rett og slett ikke gidder å løpe lenger. Tips til å ikke få sting? holde i en stein f.eks Fyttigrisen så dårlig formulert Flere av disse begynnerproblemene vil forsvinne etterhvert du får løpt en del. Det hender jo man får sting, men man blir vant til å løpe med det og så vil man få det sjeldnere og sjeldnere. Det viktigste er å starte å løpe. Begynn med en kort løype du vet du klarer hele, så får du øke farten og finne lengre løyper etterhvert. Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 (endret) Jeg går GK på idrett så skal se om jeg klarer å forklare noe. Det som er viktig er en GOD oppvarming, da forbedrer du kroppen på hva som skal skje, og kroppstemp stiger med 1-2grader. Primært varm opp de store muskelgruppene. I musklene er det noe som heter glykogen. De er lagret på den måten at de er lett å få tak i, og de krever lite O2 for å forbrenne. Disse lagrene holder i ca 1-1,5time. Etter dette går kroppen over til fettforbrening. Fett må transporteres og dermed brukes mer O2 til det, isteden for til energifrigjøringen i musklene. Hvis du jobber hardt, og du går over til fettforbrening kan det føles at du møter veggen. Siden du ikke er så godt trent, er det lurt å trene aerob utholdenhet. Dette er kort fortalt å trene uten å kjenne melkesyre. Under aerob deles det inn i 2, kontinuerlig arbeid og intervallarbeid. Vil tro at kont.arbeid passer deg best. Da kan du feks ta en løpetur i relativt gjevnt terreng med moderat intensitet og med en varighet på ca 45-70min. Hvis du velger kont.arbeid, kan du begynne rolig og heller øke litt etter en stund istedenfor oppvarming. Og en ting til. Det er lurt å tøye etter trening. Når du tøyer får du bedre beveglighet, og det gjør at du får kortet restuisjon. Altså du blir fortet klar til en ny treningsøkt. Ble kanskje litt rotete, men spør hvis det er noe. Endret 2. mai 2005 av svalbard Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Mener ikke sånn. Tips til hvordan man kan jogge uten å få f. eks sting, eller rett og slett ikke gidder å løpe lenger. Tips til å ikke få sting? holde i en stein f.eks Fyttigrisen så dårlig formulert Det å holde en stein når du får sting er et av de kjerringrådene. Ifølge det jeg har lært hjelper det mer psykisk. Det som kan hjelpe er å puste skikkelig. Passe på at du får nok tilgang til O2. Men ro det heller ned, når du merker at du får sting. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Siden du ikke er så godt trent, er det lurt å trene aerob utholdenhet. Dette er kort fortalt å trene uten å kjenne melkesyre. Under aerob deles det inn i 2, kontinuerlig arbeid og intervallarbeid. Vil tro at kont.arbeid passer deg best. Da kan du feks ta en løpetur i relativt gjevnt terreng med moderat intensitet og med en varighet på ca 45-70min. Er ikke det problemet er. Det er bare det jeg ikke har løping/joggingen helt på min side. Jeg behøver ikke bli serlig sliten under F. eks Gym og på Hockey treningene, Det er bare det at som sagt at jeg sliter med løpingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå