Gekko_world Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Er man tilkoblet el-nettet via luftlinje er den beste løsningen å trekke ut kontakten. OV er laget for å forhindre brann. Om man har et OV så kan det forsatt komme høye spenningstopper ved et lynnedslag som ødelegger PC utstyr. Fin vern beskytter kun om høye strømtopper i nettet som ikke er forårsaket av lyn. Når det gjelder høyspenninglinjer så har el-verket vern som tar seg av lynnedslag. El-verket har ikke noe vern som håndtere lynnedslag i lavspenningsnettet. Konklusjon: Er du tilkoblet el-nettet via kabel som går helt fram til transformatoren så er sjansene for å lynet ødelegger PCen like 0,0. Er du tilkoblet via luftlinje så dra ut kontakten når du hører Tor med hammeren. NB! Om lynet ikke slå direkte ned i luftlinjen så kan lynet indusere høy spenning i nettet hvis det slår ned i nærheten. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Quote: NB! Om lynet ikke slå direkte ned i luftlinjen så kan lynet indusere høy spenning i nettet hvis det slår ned i nærheten. Det er akkurat det... Lynet kan vel indusere spenninger på 300-1000V (ren gjetning) kanskje også mer? Vil ikke da et OV sørge for at du ikke får overspenning inn i PC'en (da tenker jeg på "fin vern")? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Hva med nettets oppbygging Før transformatoren? Vernet i transformatoren slipper jo også igjennom en dose selv om det slår ut. Og uansett hvor liten den er, så vil den vel bygge seg opp til skadelig størrelse på distansen frem til uttaket ditt? Lenke til kommentar
dopus Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 har selv bestillt meg OV.får det billig. har "kontakter" på et elektrolager. har bestillt av merket PULSAR en med bare stikkontakter og en mes stikkontakter og telefon. bedre enn ingenting i hvertfall Lenke til kommentar
Mezzy Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Når det gjelder lynvern så har jeg sett mye rart som både virker og ikke virker. Har vært og bytta en god del ISDN-bokser med tilbehør som lynet har tatt.. Ofte går både samtlige telefonapparater, ISDN-kort/analog modem, fax'er og div. elektronikk som er koblet mot telenettet. Overspenningen kommer ofte via telefonkabelen men også andre veier fra (kabel-tv, 220V) Problemet med Clas Ohlson vernet er at dette ikke har noe lysindikering på om elektronikken i vernet er "oppbrukt" eller ikke. For den dagen vernet ditt gjør jobben sin, så kan du kaste det, evt. reparere det etterpå; Vanligvis sitter det gassutladningssikringer inni og disse vil bare virke én gang! Derfor - problemet med Clas Ohlson vernet er at du ikke vet når det er gåent eller ikke? Hvis du åpner vernet ser du at det er neimen ikke mye valuta for pengene! Du kan egentlig mekke det for en femmer sjæl! Selv monterer Telenor El-iT pluggen som verner både 220V og telefonlinje. Denne koster rundt en 1000-lapp men er verdt det. Bruker selv denne på PCen og har koblet ADSL-linja gjennom. Denne er dessuten forsikringsgodkjent! Har også en liten lysdiode som indikerer om det er intakt eller ikke. Ergo: beste beskyttelsen må være et vern som tar grove overspenninger (plassert i sikringsskapet), finvern ved pc'en som tar 220V og telefon, finvern ved tv som tar coax + 220V og gjerne en UPS ved pcen? Disse har jo også en viss beskyttelse mot overspenninger?!! Bare husk og plugg all galskapen i -> JORDET KONTAKT! <- Mvh, Stian... Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Det beste er nok å trekke ut kontakten. Men husk for all del på å trekke ut kontakten til modemet/isdn-kortet også. Uten at jeg har satt meg inn i hva de gjør vil jeg jo tro at boksene man får kjøpt hos Clas Ohlsson til 50kr er så godt som verdiløse. PSU'et i pc'en beskytter nok uansett mye bedre enn disse gjør. Hvis man skulle være så uheldig å få overspenning inn på pc'en vil den sannsynligvis stoppe i PSU'et. Man må selvfølgelig regne med å bytte PSU'et, men resten av pc'en vil være uskadet. Noe helt annet er det hvis spenningspulsen kommer via telefonlinja. Dette er antagelig det mest vanlige også. I så fall vil det gå rett inn i pc'en med stor fare for å ødelegge det meste. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 hva i f*** er det dere prater om? 300-1000V?!? om lynetr slår ned en min unna deg kan spenningen komme opp i nesten 3 milioner volt!!! eneste som kan klare å holde igjenn så høye spenninger er en UPS som jobber "online", men også denne vil få STORE problemer om det skulle komme så mye strøm igjennom nettet!! desverre ligger "online-UPS'ene" på 15-40 tusen, kanskje litt dyrt, men de holder i årevis og de sperrer totalt for alt av lyn og ustabil strøm... [email protected] Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Quote: Den 2002-07-04 20:52, Jannis-15 skrev:hva i f*** er det dere prater om? 300-1000V?!?om lynetr slår ned en min unna deg kan spenningen komme opp i nesten 3 milioner volt!!! eneste som kan klare å holde igjenn så høye spenninger er en UPS som jobber "online", men også denne vil få STORE problemer om det skulle komme så mye strøm igjennom nettet!! desverre ligger "online-UPS'ene" på 15-40 tusen, kanskje litt dyrt, men de holder i årevis og de sperrer totalt for alt av lyn og ustabil strøm...[email protected] Nå var det vel ingen som skrev at 300-1000V ved nedslag? Tordenvær kan skape spennings-topper uten at det slår ned i strømnettet... Da er der vel snakk om "mindre" mengder... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2002 Quote: Problemet med Clas Ohlson vernet er at dette ikke har noe lysindikering på om elektronikken i vernet er "oppbrukt" eller ikke. For den dagen vernet ditt gjør jobben sin, så kan du kaste det, evt. reparere det etterpå; Vanligvis sitter det gassutladningssikringer inni og disse vil bare virke én gang! Derfor - problemet med Clas Ohlson vernet er at du ikke vet når det er gåent eller ikke? Hvis du åpner vernet ser du at det er neimen ikke mye valuta for pengene! Du kan egentlig mekke det for en femmer sjæl! Jaha ja, so much for Claes Ohlson lynvern Det er vel best å basere seg på kontakt-utdragning ja Det jeg tenker da litt på (spesielt med med nettverkskontaktene til modemet), er hvor mye du sliter på kontaktene med å dra dem ut mye? Om de etterhvert blir forringet i forbindelsen pga det? (så sant det ikke er ganske "overbevisende" vær, pleier jeg nemlig å dra dem ut hver kveld) Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Kan høye spenninger forårsaket av lynnedslag bli liggende igjen i strømnettet og slå ut senere, da det kanskje er fint vær? Subwoofer'n min blir nemlig ødelagt med gjevne mellomrom og det koster rundt 700 og reparer den hvergang... Men det har ikke skjedd i tordenvær. Bruker en clas ohlson overspenningsvern/jordfeilbryter på wooferen og stikkontakt (list) med overspenningsvern fra clas på forsterker (og alt annet utstyr..) Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Kan jo bruke en "flerdobbelt-kontakt" med bryter på i tilegg til overspenningsvernet...så plugger du bare inn alle kontaktene til PC med tilbehør der, og husker på å slå av bryteren når du ikke bruker PC`n...da er du beskyttet så det greier seg utenom brukstid, og du slipper å dra ut så mange ledninger hver gang. Selv har jeg denne løsningen i tillegg til et stikk-kontakt overspenningsvern (som jeg ikke aner om hjelper). Dobleren med bryter har jeg plassert oppå skrivebordet slik at den er lett å nå, og lett å huske...det er jo lys i knappen...:wink: Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Bør vel legge til at jeg har trådløs ISDN-tilkobling til PC`n da... Lenke til kommentar
DDuck Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Den som klarer å få et aggregat til 2000Kr som driver ei datamaskin er god! er ikke bare spunningen som skal til for å drive ei maskin stabilt, frekvensen er også like viktig. et billig dårlig aggregat klarer ikke å holde konstant frekvens den vil gå opp og ned endel Hz. Lurest å dra ut pluggen, og ha en kombinasjon av grov og fin vern, ganske sikkert i allefall. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Den 2002-07-05 09:23, Muffinman skrev: Kan jo bruke en "flerdobbelt-kontakt" med bryter på i tilegg til overspenningsvernet...så plugger du bare inn alle kontaktene til PC med tilbehør der, og husker på å slå av bryteren når du ikke bruker PC`n...da er du beskyttet så det greier seg utenom brukstid, og du slipper å dra ut så mange ledninger hver gang. /quote] You know what? Akkurat en slik kjøpte jeg da jeg var innom Biltema i dag. En sånn med fire jordede og fire ujordede på og bryter. For jeg tenkte akkurat det du sier der, og for når den bryteren slås av, så frakobles vel forbindelsen(tildels hvertfall) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 groenn Trekk ut kontakten,det er den best overspennings vernet du har. :razz: Kjetil Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Er det ikke 1 polt brudd på de der fordelerne? I såffall så er jo ikke det mye verdt, da det fortsatt er 1 pol + jord der. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-06 00:51, Cerwell skrev:Er det ikke 1 polt brudd på de der fordelerne? I såffall så er jo ikke det mye verdt, da det fortsatt er 1 pol + jord der. ..det har du nok sannsynligvis rett i. Det er hvertfall den vanlige måten slike brytere fungerer på. Men jeg tror nå likevel det kan prevente en del småflash fra å gå gjennom. Det beste er selvsagt å koble fra. Det er bare det at det blir temmelig brutalt hvis det gjøres så ofte.. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 13:52, DDuck skrev:er ikke bare spunningen som skal til for å drive ei maskin stabilt, frekvensen er også like viktig. et billig dårlig aggregat klarer ikke å holde konstant frekvens den vil gå opp og ned endel Hz. Frekvensen spiller null rolle. Spenningen blir uansett likerettet i power supplyet. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Hei 2 sp.mål: [*]Holder det å skru av pc'en/andre elektroniske komponenter? [*]Er det ingen som vet hva gigant bedriftene bruker? Intel og sånn kjører da vel ikke på agregat hele døgnet? (regner med at de har et par i backup :smile:) [ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-07-06 03:23 ] Lenke til kommentar
DDuck Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Til simfan javel... så du mener at en frekvens på 45Hz. ikke spiller noen roller på datamaskinen.. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå