Gå til innhold

Beste editor til css? Helst gratis.

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om hva dere som er litt flinkere enn meg bruker til å lage css. Noen vil sikkert skrive notepad, men det hjelper ikke meg så mye det da. :p

Har nå dreamweaver, men har merket at det er forskjeller i det den viser og det som vises i Firefox. Derfor lurte jeg på om noen av dere har non gode råd å komme med.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har Dreamweaver er det vel ingen grunn til å bytte? :dontgetit:

Dreamweaver har ihvertfall de desidert fineste fargeleggelsene av kode jeg har sett.

Forstår ikke hvorfor du vil ha noe annet..

EDIT:leif

Endret av MBaardsgaard
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

PHP Designer 2005 har en fin syntax higlitning på CSS (På PHP, HTML, MYSQL +++ også)

Eller så er Crimson Editor grei...

Begge er gratis

Lenke til kommentar
vim, bluefish, kwrite m.m. er bra, men min favoritt når det gjelder CSS: CSSed

CSSED ser ganske lik ut som TopStyle.

Jeg anbefaler TopStyle til Windows-brukere, TopStyle er den definitivt enkleste men samtidig mest avanserte CSS-editoren som finnes på markedet. Den kommer i en gratis Lite-versjon dersom du vil teste den ut, men jeg anbefaler å oppgradere den til fullversjonen, det er ikke veldig dyrt (sammenliknet med f.eks. DW).

Lenke til kommentar

det viser forskjell på tags, attributter og andre ting i koden. hvis du f.eks har en <form> på siden din og vil finne fram til den i koden, ser du den lettere når den har en annen farge en alt det andre.

en annen kjekk sak er at hvis du skriver feil (glemmer et gåseøyne eller noe i den dur) blir fargekoden feil i forhold til slik den hadde blitt om du hadde tatt med gåseøyet. på den måten kan du finne feil.

også ser det drittkjedlig ut med svart på hvitt også.

Endret av N*
Lenke til kommentar

Det er mest fordi du lettere oppdager feil, som N* sier, hvis du glemmer et kolon, semikolon eller gåseøyne.

Fargekode var et dårlig ord, spør du meg. Det er syntakser, og du merker de med farger, ja, men... Syntax highlighting!

Lenke til kommentar
også ser det drittkjedlig ut med svart på hvitt også.
Enig, man mistor fort oversikten! :hrm:

OT: Hvorfor lager word og frontpage så mange unødvendige koder? Har en venn som lager en hjemmeside i word, som jeg skal fikse litt på/eksperimentere litt med bare sånn for å lære meg litt, og det er et slit å redigere tagger/tilføye diverse ting.

Selv om siden ser ganske liten ut (lite tekst) er det jo side opp og side ned med koder, som til og med jeg ser er overflødige! :hmm:

Lenke til kommentar

Hah! Godt poeng! Fordi MS ikke har peiling på web! Jeg har nettopp skrevet dette i en annen post i samme forum! Les den. Faen Microsoft sucker! De er broken by default og alle mennesker bør holde seg unna den slags ondskaper.

De ødelegger Internett, og gjør i liten grad positive ting. De er den elektroniske verdens utgave av dealere, og alt de gjør er gale! FFS.

HER: http://forum.begin.no/index.php?showtopic=402461

Endret av drange_net
Lenke til kommentar
Hah! Godt poeng! Fordi MS ikke har peiling på web! Jeg har nettopp skrevet dette i en annen post i samme forum! Les den. Faen Microsoft sucker! De er broken by default og alle mennesker bør holde seg unna den slags ondskaper.

De ødelegger Internett, og gjør i liten grad positive ting. De er den elektroniske verdens utgave av dealere, og alt de gjør er gale! FFS.

Vil berre i litt irritasjon påpeike et par ting her:

1. Ja, Microsoft ødelegger for webutviklere ved å ikkje oppgradere nettleserene sine - samt lage dårlige utviklingsverktøy som f.eks. Frontpage.

2. Microsoft suger ikkje. Uansett ka du påstår, så har dei ei rekke vanvittig god programvare i sin portefølje.

3. MS har peiling på web. Om du hadde vert på framvisninga av ASP.NET2 på TG hadde du fått auga opp for litt andre ting enn IE. Det virker å vere et fryktelig kraftig utviklingsverktøy, som er vanvittig enkelt å bruke. Der hadde dei faktisk implementert alt som var av standarder og slikt, uten å engang tenke på IE. For eksempel kunne du velge vilken versjon av CSS stilarket ditt skulle validere, lista bestod av følgande: CSS1, CSS2.0, CSS2.1, CSS3, IE6, IE5. Sjølironi? Ja. Men dei har fortsatt peiling på det dei driver med.

Har observert at du i nesten alle tråder du svarer på kommer med dette der, som er usaklig i dei fleste tilfella du kommer med dei. Om microsoft er dårlig eller ikkje har ingenting i en del tråder å gjøre.

"Faen Microsoft sucker! De er broken by default og alle mennesker bør holde seg unna den slags ondskaper."

Det lyser usaklighet i den setninga der. Fullstendig unødvendig.

Ja, denne posten her har heller ingenting i denne tråden å gjøre, og beklager dette - men klarte berre ikkje la vere. Om du vil svare meg, svar via PM så vi ikkje ødelegger tråden heilt.

OT: Hvorfor lager word og frontpage så mange unødvendige koder? Har en venn som lager en hjemmeside i word, som jeg skal fikse litt på/eksperimentere litt med bare sånn for å lære meg litt, og det er et slit å redigere tagger/tilføye diverse ting.

Word er ikkje laga for websidesnekring, og funksjonen som er der for det er igrunn overflødig.

Angåande frontpage, så er dette det punktet mister Drange har rett i (punkt 1 over her). Frontpage er ikkje et veldig godt utviklingsverktøy, med mindre du skriver koden sjøl - da er det likestilt med alt anna. Uansett så vil ingen grafiske editorer kunne gjøre en like bra jobb som en dyktig koder, rett og slett fordi ingen slike editorer vil kunne ha en forståelse, en kunstig intelligens, som hjelper den å forstå ting du vil fram til. I mange tilfeller gjør den det kanskje riktig, men i en del tilfeller vil den aldri kunne tenke seg til det du vil gjøre. Sånn er det berre, og den einaste måten å skrive gode websider på er å lære seg HTML og CSS sjøl.

Endret av arve87
Lenke til kommentar

Microsoft sucker på veldig mange områder. De har nok programmerere som kan jobben sin, ja, men strategien deres er slik at programmererne ikke får vist hva de kan. Som det går frem i "The cathedral and the bazar": "Given enough eyes, every bug is shallow". Dette har ikke MS tenkt på, og derfor lider de av lite gjennomtenkte program som er over-engineered.

Om uttalelsen min med bruk av ordet "sucker" er usaklig, er selvsagt et bra poeng fra din side, men i mangel av bedre fellesbetegnelse på MS' strategier og programvare, velger jeg å bruke det.

At alle mennesker bør holde seg unna MS er noe jeg står fast på, og hvis du vil ta opp den diskusjonen, kan vi ta den i den frie kaféen. Det er synd at det er så mange som har blitt avhengig av proprietær programvare og lider av vendor lock-in.

Dette er selvsagt bare det tredje beste forumet å ta saken opp i, etter Windows- og Linux/UNIX-forumene, men når de har fordervet Internett slik de har gjort, føler jeg det som min plikt å si mine synspunkter i dette forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...